برگزیده اخبار
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ اکتشاف حلقه مفقوده حوزه معدن در آذربایجان‌غربی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: اکتشاف حلقه مفقوده حوزه معدن استان است.

به گزارش نای قلم، عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: اکتشافات معدنی روی پوسته استان آغاز می‌شود.

وی افزود: اکتشافات معدنی روی پوسته استان از ماه آینده و در زمینی به مساحت ۱۵ هزار کیلومتر مربع و در شش لایه در قالب یک مگا طرح اجرا می‌شود.

سرتیپی اضافه کرد: پس از اتمام این مطالعات، سرمایه‌گذاری روی معادن فلزی و غیرفلزی در کنار معادن سنگ‌های تزئینی و لاشه ساختمانی افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر معدنی استان به غیر از دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تن است و در تلاش هستیم با تکمیل زنجیره تولید جلوی خام فروشی را گرفته و تحولی بنیادین در بخش معدن استان داشته باشیم.

سرتیپی با اشاره به اینکه ذخایر فلزات استان ۲۰۰میلیون تن است که بخش عمده آن تیتانیم و کان سنگ طلا است، خاطرنشان کرد: با تکمیل زنجیره تولید می توان سالانه ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن سنگ‌فروشی داشت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: آذربایجان غربی دارای سه میلیون تن ظرفیت استخراج سنگ‌های تزئینی است که در صورت بهره‌وری و فرآوری می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

سرتیپی اضافه کرد: 51 نوع ماده معدنی با ذخیره بیش از 11 میلیارد تن در استان تا کنون کشف شده است.

وی گفت: استان از لحاظ تعداد معادن در رتبه 9، از نظر استخراج اسمی در رتبه 17، از نظر ذخیره کشف شده در رتبه 15 و از نظر ایجاد اشتغال در رتبه 9 کشوری قرار دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه عنوان کرد: آذربایجان غربی دارای سه معدن طلا با ذخیره قطعی بیش از 33 میلیون تن کانسنگ طلا، 26 معدن آهن با ذخیره هشت هزار و 851 میلیون تن و سه معدن کرومیت با ذخیره 224 هزار تن است که از مهمترین معادن استان نیز به شمار می روند.

به گفته سرتیپی، در حال حاضر 518 معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم استخراج سالانه بیش از 18 میلیون و 294 هزار تن انواع مواد معدنی و با ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار و 258 نفر وجود دارد و بیش از 65 درصد از این معادن فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری در راستای صیانت از حقوق بیت المال یک هزار و 149 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه مرکزی واریز شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 200 درصد افزایش داشته است.

*راکد بودن 25 درصد از واحدهای صنعتی استان

سرتیپی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از کل واحدهای صنعتی استان 25 درصد به صورت نیمه فعال و یا غیرفعال هستند که برای فعال‌سازی تعدادی از واحدهای راکد اقداماتی انجام شده است و موانع و مشکلات پیشروی واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی جهت بازگردانی به چرخه تولید هر هفته به صورت منظم در کارگروه تسهیل و رفع موانع مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ۵۹۶ واحد صنعتی به صورت سامانه‌ای جهت دریافت تسهیلات بانکی معرفی شده است که از این میزان فقط ۳۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

سرتیپی متذکر شد: عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای اقتصادی کند بوده و قابل قبول نیست.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: از مصوبه یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی ارائه تسهیلات به واحدهای اقتصادی فقط ۲۰۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه راکد است، اظهار کرد: در همین راستا نیز در سفر رییس جمهوری به آذربایجان‌غربی ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اختصاص به معادن و واحدهای صنعتی تصویب شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 21 واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره‌برداری معتبر است که برای راه اندازی و بهره‌برداری از این واحدها 114 هزار و 125 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

سرتیپی افزود: زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از 60 هزار نفر در این واحدهای صنعتی مهیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 58 واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره برداری و توسعه ای وارد چرخه تولید شدند که برای راه اندازی این واحدهای صنعتی در استان 11 هزار و 278 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

*انتخاب پنج واحد و طرح صنعتی به عنوان واحدهای برتر ملی از آذربایجان غربی

مدیرکل صمت استان خاطر نشان کرد: در دهه تولید و تجارت امسال پنج واحد و طرح صنعتی به عنوان واحدهای برتر ملی از آذربایجان غربی انتخاب شده بودند که استان از این لحاظ در رتبه سه کشوری قرار دارد.

سرتیپی خاطرنشان کرد: از اول امسال 342 جواز تأسیس برای احداث و راه اندازی واحدهای صنعتی وتولیدی با پیش بینی سرمایه گذاری 145 هزار و 902 میلیارد ریال در استان صادر شده است که پیش بینی می شود زمینه اشتغال برای بیش از هشت هزار نفر توسط این واحدها فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه 46 هزار 707 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی انجام و چهار هزار و 823 فقره پرونده تخلفات صنفی به ارزش بیش از یک هزار 110 میلیارد ریال تشکیل شده است که جهت رسیدگی نهایی به مراجع ذیصلاح ارجاع شد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا