Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۲/۱۰          طنین نوای شاعران در

سال 1393 بود که اولین "چکامه‌های رجب" با ابتکار مرکز آفرینش‌های حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.

ماه رجب؛ ماه برپایی جشن‌ها، آئین‌های معنوی و بازخوانی اشعار آئینی است، از این رو ویژه‌برنامه‌ی "چکامه‌های رجب" هشت سال متوالیست که در ارومیه برگزار می‌شود.

به گزارش نای قلم، امسال نیز شاعران شمال، مرکز و جنوب استانمان اعم از شیعه و سنی هشتمین "چکامه‌های رجب" را طبق روال هر سال ترنم و نوای همدلی و وحدت را طنین‌انداز کردند.

نشست هر ساله دیدار شاعران آذربایجان غربی با امام جمعه ارومیه عصر امروز هم در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد و 22 نفر از شاعران خردسال، جوان و پیش‌کسوت به زبان‌های ترکی آذربایجانی، فارسی و کردی در حضور امام جمعه ارومیه به خوانش اشعار خود در موضوعات مختلف از جمله شعرهای آیینی در مدح پیامبر اسلام (ص) و خاندان ایشان و شهید سردار قاسم سلیمانی پرداختند.

استاد حمید واحدی، وحید طلعت، سهیلا پارسایی‌مهر، وحید حیاتلو، سولماز طلوعی، داریوش صوفی، مهدیس نجفی، کامران امیری و ... از جمله شاعرانی بودند که سروده‌های خود را قرائت کردند.

در این مراسم منصور امامی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، احد هوشمند قره‌باغ رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی، سردار کریم علی‌نژاد فرمانده پادگان مالک اشتر، هاشمی معاون فرهنگی سپاه شهدای استان، غلامرضا پاشایی معاون اداری مالی حوزه هنری استان، یاور باقری معاون فرهنگی، جواد رستم‌زاده مسوول واحد آموزش و پژوهش، داریوش علیزاده مسوول روابط عمومی و واحد موسیقی، محمد افشاری مسوول دفتر ریاست حوزه هنری، حمید امدادی مسوول واحد سمعی و بصری، محرم نوری، سهیل کاظم‌زاده و محسن پورحسن از همکاران حوزه و جمعی از شاعران حضور داشتند.

از جمله برنامه‌های جنبی این مراسم، اهدای یک نسخه کتاب مجموعه شعر «آن مرد بی‌تکرار» به امام جمعه ارومیه بود.

کتابی که در وصف سردار شهید قاسم سلیمانی است و آثار هفت نفر از شاعران شهرستان ارومیه چاپ و منتشر شده است.

* چکامه‌های رجب؛ یک اتفاق مهم در ماه رجب

این محفل ادبی با قرائت کلام الله مجید آغار شد. سپس مسوول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی به مدعوین و حاضرین خیر مقدم گفت.

مصطفی قلیزاده‌علیار با بیان سخنانی اظهار کرد: عصر شعر سالانه‌ی "چکامه‌های رجب" که در ماه رجب و با حضور شاعران استان برپا می‌شود، یک اتفاق مهم به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر توجه ویژه‌ی مقام معظم رهبری به هنرمندان و شاعران افزود: برگزاری جلسات دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در نیمه‌ی ماه رمضان در جهت‌دهی شعر مؤثر بوده و تأثیر مثبتی بر این حوزه‌ی ادبی می‌گذارد.

وی سپس تصریح کرد: برگزاری نشست سالانه امام جمعه ارومیه با شاعران نیز نشانه این است که ایشان برای شاعران احترام قائل هستند و این حس اعتماد به نفس را در آنها تقویت می‌کند.

مسوول و مجری هشت دیدار سالانه "چکامه‌های رجب"، اذعان کرد: این نشست‌ها و رهنمودها، شعر و شاعران را در زمینه شعر آیینی، انقلابی و متعهد جهت‌دهی می‌کند.

قلیزاده‌علیار همچنین با بیان اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، بانوان شاعر در عرصه ادبی نقش‌آفرین هستند، خاطرنشان کرد: امروز در آذربایجان غربی بانوان موفقی داریم که به شکل جدی در این زمینه شعر و ادبیات فعالیت می‌کنند.

وی سپس از چاپ و انتشار کتاب مجموعه شعر «آن مرد بی‌تکرار» خبر داد و افزود: این کتاب در وصف سردار شهید قاسم سلیمانی به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی چاپ و منتشر شده است.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار ادامه داد: این کتاب، مجموعه‌ای از اشعار ترکی و فارسی ۶۰ نفر از شاعران استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی است که در قالب ۸۰ قطعه شعر منتشر شده است.

قلیزاده علیار گفت: در این مجموعه شعر، آثار هفت نفر از شاعران شهرستان ارومیه چاپ و منتشر شده است.

به گفته وی، تبسم رضازاده‌ شدتی، مصطفی قلیزاده‌علیار، سعید سلیمان‌پور، وحید طلعت، فتح‌الله یگانه راد، سید تیمور سیدجامعی و صادق بشیرلی (عضو افتخاری کانون شعر حوزه هنری استان از عراق) از شاعرانی هستند که آثار ادبی آنها در به زبان های ترکی آذربایجانی و فارسی در این کتاب منتشر شده است.

قلیزاده علیار همچنین از همکاری موثر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در برگزاری هشتمین "چکامه‌های رجب" تقدیر و تشکر کرد.

*ضرورت حمایت از شاعران 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در ادامه مراسم گفت: شاعران، سرمایه‌ها و ذخایر ارزشمندی هستند که باید مورد حمایت مسوولان قرار گیرند تا به جایگاه واقعی خود برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، اظهار کرد: مفاهیم و ارزش‌های والای دینی در ظرف شعر و هنر ترکیب برجسته‌ای خلق می‌کند که بسیار شاخص و اثرگذار است.

وی افزود: شعر و بیان مفاهیم در قالب‌های زیبا نعمتی است در دست شما شاعران و باید از این نعمت در راستای تبلیغ معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت استفاده کنید.

امام جمعه ارومیه در عین حال با بیان اینکه سرودن شعر در وصف اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از کارهای بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: شاعر این عرصه، از اجر معنوی آن بهره‌مند خواهد شد و در نهایت سرودن شعر در مدح ائمه اطهار(ع) بهترین راه شکرگذاری در برابر نعمت این ذوق خدادادی و قریحه‌ای است که خداوند به یک شاعر می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: شعرایی که به اهل بیت (ع) ابراز ارادت می‌کنند با هنر ماندگار شعر، محبت اهل بیت(ع) را در دل انسان‌ها جای می‌دهند.

حجت‌الاسلام قریشی همچنین با تاکید به اینکه باید استعدادهای ادبی و هنری در مسیر اهل‌بیت تقویت شود، خاطرنشان کرد: خواهشی که از شاعران دارم این است که استعدادشان را در این مسیر استفاده کنند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی شعر در آذربایجان غربی جایگاه خوبی پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد، با تلاش شاعران استان بیش از این در مسیر شعر و ادب پیشرفت کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی سپس به بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) پرداخته و خاطرنشان کرد: نقل یک فضیلت از فضائل امام علی علیه السلام باعث می‌شود خداوند متعال همه گناهان او را عفو کند و هر کسی یکی از فضائل امام علی علیه السلام را گوش دهد پروردگار تمام گناهان گوشش را می‌بخشد.

در این مراسم از طرف احد هوشمند قره‌باغ رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با اهدای تابلونقاشی هنری و تقدیرنامه از امام جمعه ارومیه و از قلیزاده علیار مسوول و مجری هشت ساله "چکامه‌های رجب" تجلیل شد.

همچنین علاوه بر کتاب مجموعه شعر «آن مرد بی‌تکرار»، کتب برخی از شاعران استان نیز به امام جمعه ارومیه اهدا شد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا