گزارش و گفتگو
۱۴۰۱/۰۱/۲۹          عملیات عمرانی در مدیریت شهری تعطیل شده است

مدیریت شهری از مهمترین ارکان اجرایی و تصمیم گیری هر شهر و کلانشهر است که تاثیر مستقیم در زندگی و آینده شهروندان دارد.

به گزارش نای قلم، روند فعالیت مدیریت شهری ارومیه با انتظاراتی که از این نهاد وجود دارد، مطابقت ندارد و به همین دلیل روند نارضایتی از آن در حال افزایش است به طوری که عصر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر ارومیه از عملکرد شهرداری این شهر به شدت انتقاد شد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه با انتقاد از وعده هایی مبنی بر خط کشی ترافیکی معابر سطح شهر و عدم عمل به این وعده ها می‌گوید: قرار بود سال 1400 خط کشی ترافیکی معابر را شاهد باشیم اما تا کنون شاهد آن نبوده ایم.

احد یوسفی در صحن علنی شورای اسلامی شهر در خصوص پل‌های سطح شهر اظهار می‌دارد: درزگیرهای پلاستیکی پل‌های سطح شهر به علت ترمیم و مرمت با آسفالت پر می‌شوند که موجب از بین رفتن و کاهش عمر پل‌ها خواهد شد و اقدامی غیرفنی است.

وی در خصوص فعالیت های فرهنگی شهرداری و تخصیص 5 درصد بودجه فرهنگی می‌افزاید: بحث فعالیت‌های فرهنگی مستلزم برنامه و افق است و پول و بودجه در مرحله دوم اهمیت دارد ولی ما عملاً تخصیص را در اختیار سازمانی قرار می‌دهیم که زحمتی برای آن نکشیده‌اند در صورتی که در حوزه‌هایی مانند آتش‌نشانی و سیما و منظر نیاز اساسی به بودجه داریم.

یوسفی تصریح می‌کند: درآمدهای شهرداری باید در راستای مسائل زیربنایی هزینه شود و برنامه‌ها و اقدامات سازمان فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد و ما به دنبال هزینه‌های زیرساختی هستیم.

وی در خصوص برگزاری جشنواره‌ها و عدم تخصیص بودجه به سایر مسائل ضروری ادامه می‌دهد: اگر جشنواره بیدمشک اجرا نشود هیچ کسی از مدیریت شهری بازخواست نخواهد شد ولی بر اثر آتش‌سوزی اتفاقی بیفتد مدیریت شهری پاسخگو خواهد بود.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان می‌کند: قبلا برنامه‌ها و جشنواره‌های خیلی بزرگ‌تری در سازمان فرهنگی اجرا می‌شد در حالی که پنج درصد بودجه وصولی وجود نداشت.

*عملیات عمرانی در مدیریت شهری تعطیل شده است

عضو دیگر شورای شهر ارومیه می‌گوید: متاسفانه عملیات عمرانی در مدیریت شهری تعطیل هستند و باید از مناطق هر ماه یکبار گزارش گرفته شود.

ساسان ابراهیم‌زاده اظهار می‌دارد: پروژه‌های عمرانی شاخص توسعه و پیشرفت هر شهری هستند و نبض هر شهری وابسته به پروژه‌های عمرانی است.

وی اضافه می‌کند: باید در ساختار مدیریت شهری شاهد اصلاح رویه و تغییراتی باشیم چرا که عدم پیشبرد اهداف موجب متضرر شدن مردم می‌شود.

ابراهیم زاده تصریح می‌کند: در خصوص مدیران مناطقی که نمی‌توانند  گره از مشکلات مردم باز کنند باید شهردار ارومیه نسبت به آنها فکری اساسی کند.

*غیرقابل قبول بودن نحوه گزارش دهی شهرداری به شورای شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه نیز اظهار می‌دارد: نحوه گزارش‌دهی شهرداری به شورای شهر در خصوص عملکردها، غیرعلمی، بدون شاخص و غیرقابل قبول است.

توماج وحیدافشار اظهار می‌دارد: سازمان فرهنگی باید پتانسیل های خود را به درآمد تبدیل کند.

وی در خصوص مباحثی درباره مطالعات مترو می‌گوید: مترو ثروت جدیدی است و شرکت‌های خارجی وجود دارند که می‌خواهند در حوزه مترو تا 50 درصد هزینه ها، سرمایه گذاری کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه می‌دهد: باید عملکرد مدیران و حوزه‌های مختلف شهرداری به شورای شهر و کمیسیون نظارت بر اساس شاخص‌های علمی ارائه شود.

* شهر صاحب ندارد

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه هم متذکر می‌شود: در برخی نقاط وقتی حرکت می‌کنیم انگار شهر صاحب ندارد و در نرده‌های حفاظ، جداول، میله‌های پرچم در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند و پرچم‌های سطح شهر نیز بر اثر فرسودگی و یا وزش باد در وضعیت خوشایندی نیستند.

حسین پناهی با تاکید به اینکه از تبعیض باید جلوگیری کرد، می‌افزاید: شهدا همه ارزشمند هستند و باید نسبت به موضوع نصب تصاویر شهدا و جابجایی تصاویر شهدا حساسیت لازم وجود داشته باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان می‌کند: امکانات شهرداری را باید تبدیل به احسن کنیم ما اقلام بسیاری داریم که در قسمت های مختلف مدیریت شهری به حال خود رها شده اند، در حالی که می توان از این موارد نیز برای مدیریت شهری درآمدزایی کرد و تحت لایحه ای به شورا ارائه کرد.

* ورودی های شهر در وضعیت نامناسبی قرار دارند

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه هم می‌گوید: ورودی های شهر در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خلیل‌پور می‌گوید: مشکل اساسی مدیریت شهری این است که تا وقتی در بیرون از مجموعه مدیریت شهری مطرح نشود پیگیری نمی‌شوند در حالی که قبل از همه این شورای شهر است که مسائل را برای پیگیری مطرح می‌کند.

وی با انتقاد از روند موجود در مدیریت شهری تصریح می‌کند: شهردار خودش را محصور در مدیریت مالی و کسب درآمد برای هزینه‌های جاری کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به نیاز مبرم شهر برای آسفالت ریزی اظهار می‌دارد: کل شهر هفت هزار تن قیر برای آسفالت نیاز دارد لذا باید آسفالت‌ریزی گسترده معابر هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی می‌افزاید: کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست نیز باید نسبت به موضوع فضای سبز، جداول بوستان‌ها، پارک‌ها و فضای سبز شهر حساسیت داشته و متولیان امر ملزم به پیگیری سریع شوند.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه اضافه می‌کند: تصاویر شهدای نصب شده در پل‌های سطح شهر و سایر اماکن باید نوسازی و در اسرع وقت به گلایه‌های به حق رسیدگی شود.

خلیل‌پور عنوان می‌کند: شهرداری انواع اقسام مدیر، مجموعه و پرسنل و ردیف بودجه دارد باید در هر بخشی برنامه‌ریزی و اقدام مناسب کند.

وی انتقاد می‌کند، بخشی از مشکلات گرچه ریشه در سال‌ها و دهه‌های گذشته دارد اما آیا باید ایستاد و به ریشه در گذشته بودن آنها گفتن بسنده کرد؟!

وی در خصوص جشنواره های شهرداری ارومیه اظهار می‌دارد: از جشنواره‌های فرهنگی انتظار داریم که درآمدزایی انجام گرفته و برای هزینه‌هایش صرف شود.

خلیل‌پور در خصوص کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز اذعان می‌دارد: ایستگاه پیش‌بینی شده آتش‌نشانی در منطقه البرز نیازمند بودجه است.

وی در خصوص پنج درصد بودجه فرهنگی می‌گوید: بودجه مصوب سازمان فرهنگی ورزشی نباید با پنج درصد مصوب شورا اشتباه گرفته شود و این میزان علاوه بر این میزان و جدا از آن بودجه است.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان می‌کند: تمام اعضا شورا در راستای مسائل مدیریتی و مالی شهرداری می‌توانند پیشنهاداتی ارائه دهند که در صورت موافقت سایر اعضا و در قالب مصوبه و پس از تأیید هیئت تطبیق فرمانداری، شهرداری ملزم به اجرای آن است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا