گزارش و گفتگو
۱۴۰۱/۰۲/۰۶          امنیت شغلی؛ بزرگ‌ترین مشکل کارگران

فاطمه حاجی‌زاده/ بررسی کیفیت زندگی کارگران حکایت از آن دارد که متأسفانه وعده‌های دولتمردان در این خصوص محقق نشده است.

جامعه کارگری در عین نبود شغل مناسب، با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی، مسکن و پوشاک مواجه هستند.

اگر تا چند سال پیش فقط افزایش نسبی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه مطرح بود، اکنون با پیدا شدن ویروس کووید ۱۹ و بیماری کرونا مشکلات زیادی به کوله‌بار گرفتاری‌های قشر کارگران افزوده شد.

بدون تردید این روزها «کارگران مظلوم» از جمله اقشاری هستند که به‌سختی زندگی می‌گذرانند و تمام مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را یکجا تجربه می‌کنند.

*امنیت شغلی؛ مهمترین مشکل کارگران

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی گفت: یکی از مهمترین موضوعات جامعه‌ی کارگری بحث امنیت شغلی است. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کارگران فاقد امنیت شغلی هستند.

علی صحرانورد در گفتگویی اظهار کرد: بی‌ثباتی شغلی، خسارت‌های هنگفتی را به بار خواهد آورد، چرا که با تعدیل نیرو، یک فرد از لحاظ مالی و اجتماعی دچار ناهنجاری‌های فراوانی می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به تضعیف بنای خانواده، افزایش جرایم اقتصادی و اجتماعی، فقدان اعتماد به نفس در مدیریت خانواده و آینده‌نگری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کارهای مستمر و دائم با کارگران قرارداد موقت بسته می‌شود، اظهار کرد: آنچه مسلم است در کارهایی که جنبه مستمر و دائم دارند قرارداد کار موقت معنا و مفهومی ندارد ولی متاسفانه بر این کارها مهر قراردادی زده‌اند.

*فعالیت کارگران با قراردادهای موقت

این فعال کارگری با بیان اینکه در دو سال گذشته پنج هزار و ۴۰۰ کارگر در سطح استان از کار اخراج شده‌اند، ادامه داد: امروز بخش اعظمی از کارگران با قراردادهای موقت مشغول کار هستند و فارغ از بحث معیشت، امنیت شغلی و امنیت روحی و اجتماعی آنها دچار آسیب شده و هر روز نگران اخراج و عدم تمدید قرارداد خود هستند و از این مساله رنج می‌برند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سپس به وضعیت معیشتی کارگران اشاره و تصریح کرد: رشد سرسام‌آور و بی‌وقفه قیمت کالاها اقشار آسیب‌پذیر جامعه را نشانه رفته و به‌مرور اقتصاد خانوارها را فلج می‌کند، تا جایی که هم‌اکنون در این اوضاع نابسامان، کارگران به‌عنوان یکی از اقشار در معرض خطر به‌سختی زندگی می‌گذرانند.

*معضل معیشتی کارگران

صحرانورد اضافه کرد: وضعیت معیشتی کارگران وضعیت خوبی نیست و همه باید کمک کنند تا رضایت کارگرها جلب شود. باید حقوق این قشر زحمتکش رعایت شود. طبیعتاً مشکلات کارگری وجود دارد و باید مجلس شورای اسلامی و دولت شرایطی ایجاد کنند که شرایط کارگر بهبود یافته و مشکلات پیش رو حل و فصل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی را ضروری دانست و متذکر شد: شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانند نقش اساسی در استیفای حق و حقوق کارگران ایفا کنند.

این فعال رسانه‌ای اذعان کرد: در دهه 70 بیش از 50 شورای اسلامی کار در سطح استان فعال بودند، اما باوجود گسترش و افزایش واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی متاسفانه امروز تنها 27 شورای اسلامی کار در سرتاسر آذربایجان غربی وجود دارد.

*ضرورت فعالیت شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی

وی دلیل کاهش تعداد شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی را رفتارهای انقباضی این واحدها عنوان کرد که اجازه رشد و طرح مطالبات کارگری را نمی‌دهند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان عنوان کرد: مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برای حمایت از کارگران و خانواده‌های آنها باید در قانون استخدام کارگران تجدید نظر کنند و با مشاوره از افرادی از این قشر نسبت به تصویب قانون حمایت از کارگران و نظارت کامل برای اجرای آن اهتمام ورزند.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی، متذکر شد: با حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی کارگران نمی‌توانند خدمات درمانی را رایگان دریافت کنند.

* تامین اجتماعی حیات خلوت دولت و مجلس

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان با اشاره به اینکه تامین اجتماعی حیات خلوت دولت و مجلس شده است، اظهار کرد: متاسفانه کارگران در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هیچ نقشی ندارند این درحالیست که این صندوق متعلق به کارگران است که تحت هر شرایطی سعی کرده‌اند حق بیمه خود را پرداخت کنند تا در زمان بازنشستگی و بیماری کمک‌حال آنها باشد لذا دولت باید نقش کارگران را در عرصه‌های مختلف به معنای واقعی به ظهور برساند.

صحرانورد سپس به معضل بیکاری کارگران اشاره و تصریح کرد: در مدت دو سال گذشته حدود پنج هزار و 900 کارگر در استان اخراج شدند و از مقرری بیمه بیکاری بهره می‌برند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان ادامه داد: براساس آمار رسمی ۳۸۶ هزار کارگر در استان فعالیت دارند، که از این تعداد ۲۲۰هزار نفر بیمه اجباری دارند، ۴۵هزار نفر کارگر ساختمانی دارای بیمه و ۸۶ هزار نفر کارگر واحدهای تولیدی هستند.

صحرانورد همچنین با تقدیر از مسوولان دستگاه قضایی استان مبنی بر ورود آن مجموعه به رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تاکید کرد: لازمه‌ی بازگرداندن واحدهای مشکل‌دار به چرخه تولید، فارغ از برگزاری جلسات رفع موانع تولید، پای کار بودن دستگاه‌های اجرایی ذیربط با بکارگیری برنامه‌های عملیاتی مدون است.

وی افزود: این هفته فرصت خوبی است که کارگران و نمایندگان جامعه کارگری مطالبات به حق خود را از دولت، مجلس و کارفرمایان داشته باشند و بتوانند مطالباتشان را پیگیری کنند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا