گزارش و گفتگو
۱۴۰۱/۰۱/۲۳          توسعه کشت گلخانه‌ای مهمترین راهبرد بخش کشاورزی استان

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های نظام اقتصادی به شمار می‌رود از این رو توسعه این مهم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در همین راستا برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در این بخش همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است.

در آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از کانون‌های کشاورزی و موقعیت جغرافیایی، توسعه گلخانه‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که اجرای این مهم نیز مستلزم حمایت‌های مختلف به ویژه حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری است.

کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی محسوب شود. محصولات این نوع کشت به دلایل کنترل آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق‌تر، از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولیدات کشت سنتی باشد.

کارشناسان معتقدند که توجه به کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه آن از بهترین شیوه‌ها برای تغییر الگوی کشت از سنتی به علمی است زیرا در این شیوه کشت مزایای قابل توجهی از جمله افزایش تا ۱۰ برابری تولید، اشتغال، درآمد و بهره‌وری در مصرف آب در واحد سطح رخ خواهد داد که علاوه بر تامین امنیت غذایی پایدار، منابع آبی را نیز می‌توان مدیریت کرد.

افزایش تا ۱۰ برابری تولید، اشتغال و درآمد و مهمتر از آن بهره‌وری بالای منابع آبی به گفته کارشناسان اعداد و ارقام اندکی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت بلکه باید با ترویج این شیوه‌ نوین زراعت و حمایت‌های همه جانبه از فعالان و متقاضیان آن در یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت به راحتی شیوه کشت‌های سنتی را به علمی یعنی کشت گلخانه‌ای به‌عنوان زیربنای توسعه علمی تغییر داد.

* افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگویی عمده چالش‌های پیش رو در توسعه گلخانه‌ها در استان را، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تسهیلات بانکی، نیاز به ارتقای تعامل بین بخشی و لزوم کاهش استعلامات و تسریع در فرآیند صدور مجوزها عنوان می‌کند.

اکبر کرامتی با اشاره به فعالیت تعداد ۲۰۷ واحد گلخانه‌ای در استان می‌افزاید: تعداد ۵۸۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۱۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم در گلخانه‌های استان اشتغال دارند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای، اضافه می‌کند: علاوه بر ۲۰۷ واحد گلخانه‌ای، شش مورد مجوز احداث سایبان باغی نیز در سطح ۶.۲ هکتار صادر شده، که در شهرستان‌های ارومیه و مهاباد اجرا و به بهره برداری رسیده است. سایبان باغات نیز در ردیف طرح‌های گلخانه‌ای قرار می‌گیرند.

*کاهش 10 برابری مصرف آب

کرامتی تصریح می‌کند: در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب در حدود ۱۰ برابر کاهش یافته و عملکرد تولید محصول ۱۲ برابر نسبت به کشت‌‌های مشابه در فضای باز افزایش دارد.

کرامتی بیان می‌کند: تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد و این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

وی اضافه می‌کند: در استان ۵۸.۵ هکتار واحد گلخانه‌ای به تعداد ۲۰۷ واحد در سطح ۱۵ شهرستان وجود دارد که در این واحدها انواع سبزی و صیفی‌جات، توت فرنگی، گیاهان دارویی، میوه درختی، نهال، گل شاخه بریده و  گل گلدانی و نشا سبزی و صیفی تولید می‌شود.

* توسعه کشت گلخانه‌ای مهمترین راهبرد بخش کشاورزی استان

کرامتی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای مهمترین راهبرد بخش کشاورزی استان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، بیان می‌کند: طبق دستور مقام عالی استان برای راه‌اندازی نهضت گلخانه‌ای 2 هزار هکتاری در استان، مکان‌یابی‌های جدید برای احداث گلخانه‌ها انجام گرفته و امکان تخصیص امکانات زیربنایی اعم از آب، برق، گاز، اعتبارات، تسهیلات بانکی لازم به اراضی شناسایی شده جهت احداث سایت های گلخانه ای توسط کارشناسان ذیربط در دست بررسی است .

وی ادامه می‌دهد: در استان هشت شهرک گلخانه‌ای به مساحت کل ۴۸۹ هکتار و مساحت مفید ۳۸۱ هکتار وجود دارد که تحت نظر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قرار دارد که در صورت رفع مشکلات موجود این شهرک‌ها، پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در استان می‌توانند باشند.

گفتنی است کشاورزی در استان آذربایجان غربی ریشه‌ای عمیق دارد و برای اینکه این هویت پایدار بماند باید توجه جدی به آن شده و امیدواریم که مسئولان ذیربط برای ساخت بستری مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادیِ این استان، تلاش کنند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا