گزارش و گفتگو
۱۴۰۱/۰۱/۲۳          وجود ظرفیت‌های امیدبخش معدنی در استان

 

استان آذربایجان غربی از ظرفیت‌های معدنی متنوع و متعددی برخوردار است که توجه به آنها موجب توسعه اقتصادی منطقه می‌شود.

 به گزارش نای قلم، آذربایجان غربی با وجود معادن با پتانسیل و ذخایر بالا، تنوع مواد معدنی و دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی کشور، نقش برجسته ای در تامین مواد اولیه معدنی ایفا می کند.

تقویت این حوزه می تواند به اشتغالزایی و پویایی اقتصاد منطقه کمک بسیار زیادی داشته باشد.

از نظر تنوع مواد معدنی، آذربایجان غربی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

باید به این امر توجه شود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی امری انکارناپذیر و بی‌بدیل است؛ در این بین دولت توانسته از زمان شروع به فعالیت خود چرخ رشد توسعه بخش معدن در آذربایجان‌غربی را به فعالیت دربیاورد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ظرفیت استخراج سالانه معادن استان بیش از 18 میلیون 16 هزار تن انواع مواد معدنی است.

*روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی

پریسا عابدپور در گفتگویی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی استان در سال گذشته روند روبه رشدی به خود گرفت و سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به سال 1399 نزدیک به 50 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته 46 معدن با دریافت پروانه بهره‌برداری وارد چرخه تولید و استخراج انواع مواد معدنی شدند که برای بهره‌برداری از این معادن بیش از یک هزار و 710 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت استان اضافه کرد: با بهره‌برداری از این معادن زمینه اشتغال مستقیم برای 783 نفر مهیا شد.

*ثبت 45 محدوده معدنی جدید در استان

عابدپور تصریح کرد: سال گذشته 45 محدوده معدنی جدید به ثبت رسید که در صورت موفق بودن عملیات اکتشافی به مرحله بهره‌برداری می‌رسند، همچنین سال گذشته در استان 22 محدوده معدنی به مرحله تکمیل اکتشافی رسیدند که برای تکمیل اکتشاف این محدوده‌ها بیش از 81 میلیارد و 740 میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای 517 معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر است، عنوان کرد: ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی بیش از یک میلیارد و 146 میلیون تن انواع مواد معدنی است که برای بهره‌برداری از این معادن تا کنون بیش از پنج هزار و 336 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شده است که زمینه اشتغال مستقیم را برای پنج هزار و 232 نفر را فراهم ساخته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت استان ادامه داد: سال گذشته بیش از یک هزار و 482 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه کشور واریز شد که با بازگردانی 15 درصد سهم استان پروژه های زیرساختی از جمله ایجاد راه دسترسی به معادن، اسفالت جاده های دسترسی، آب‌رسانی و برق‌رسانی به معدن اجرایی می‌شود و روستاهای همجوار معادن نیز از این خدمات بهره‌مند می شوند.

*آسفالت بیش از 50 کیلومتر جاده دسترسی به معادن استان

عابدپور تأکید کرد: در سال 1400 بیش از 50 کیلومتر جاده دسترسی به معادن استان از محل 15 درصد حقوق دولتی دریافتی از معدن آسفالت شد، جاده‌های مورد استفاده روستاهایی که در مسیر این معادن قرار داشتند نیز از همین محل بازسازی و آسفالت شد.

وی اضافه کرد: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده در استان و همچنین توسعه زمینه اشتغال در مناطق معدن‌خیز واحدهای فرآوری در سر معدن در دستور کار قرار دارد، در همین خصوص در سال 1400 تعداد پنج واحد بزرگ مقیاس از جمله سنگبری و واحد فرآوری متناسب با مواد معدنی استخراج شده در استان راه‌اندازی شده است که این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا