گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۱/۲۴          تشدید بازرسی از نانوایی‌ها/ تخلفات نانوایی‌ها را به 124 اطلاع دهید

نان از مهم‌ترین و پرکاربردترین اقلامی است که در سبد غذایی خانوارها استفاده می‌شود، بر همین اساس به نظر می‌رسد که در خصوص بالا بردن کیفیت نان باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

به گزارش نای قلم، این در حالی است که بالا بودن ضایعات نان، رعایت نکردن بهداشت در نانوایی‌ها، کم‌فروشی، نبود کارکنان ماهر و با تجربه در نانوایی‌ها، نبود تجهیزات به روز و استاندارد نبودن دستگاه‌های پخت نان نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی در راستای ترویج شیوه‌های مصرف و نگه‌داری نان، افزایش نظارت بر کیفیت آرد تولیدی، استانداردسازی ماشین آلات و آموزش هدفمند کارکنان واحدهای نانوایی‌ها از جمله راه‌کارهایی است که در بالا بردن کیفیت نان موثر است.

رضا نورزاده یکی از شهروندان می‌گوید: برخی از نانوایی‌ها انصافا نان خوبی دست مردم می‌دهند اما در برخی نانوایی‌ها، نان هنوز از تنور بیرون نیامده، حال و روز خوشی ندارد، یا سوخته و یا خمیر است.

فاطمه خانم، دیگر شهروند ارومیه‌ای اظهار می‌دارد: نان‌های امروزی عطر و طعم گذشته را ندارند، نمی‌دانم چه در این نان‌ها می‌ریزند که هر وقت نان می‌خورم، سر دلم سنگین است.

یک شهروند دیگر می‌گوید: نان یکی از اقلامی است که در سفره همه خانواده‌ها قرار دارد و شهروندان هزینه زیادی را بابت خرید نان متحمل می‌شوند بنابراین توجه و نظارت بیش‌تر در زمینه کیفیت نان و همچنین رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها ضروری است.

*تشدید نظارت و بازرسی از واحد‌های نانوایی استان

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: نظارت و بازرسی از واحد‌های نانوایی استان همگام با برنامه‌های اجرایی قرارگاه امنیت غذایی استان تشدید شده است.

نادر رحیمی می‌افزاید: در یک ماه اخیر 254 پرونده تخلف به ارزش 141 میلیون تومان تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال شده است.

وی اظهار می‌دارد: از 22 دی ماه تا کنون که طبق قانون انتزاع وظیفه نظارت و بازرسی بر واحدهای نانوایی به قرارگاه امنیت غذایی استان محول شده است، تا کنون 2 هزار و 249 مورد بازرسی از واحدهای نانوایی استان انجام گرفته و در این راستا 58 مورد شکایات مردمی گزارش و 254 پرونده تخلف با ارزش 141 میلیون تومان به مراجع قضایی استان ارسال شده است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان در ادامه از تشکیل مجموع  ۷۹۰ فقره پرونده تخلف صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان و سه مورد پرونده قاچاق کالا در استان در سه ماهه جاری خبر می‌دهد.

رحیمی اضافه می‌کند: هم اکنون ۳۸ اکیپ بازرسی قرارگاه تأمین امنیت غدایی در سراسر استان بر سطح بازار اقلام پرمصرف و کالاهای اساسی مردم به صورت تمام وقت در حال رصد و پایش بازار استان هستند و 166 نفر نیروی بسیجی نیز با بازرسان همکاری می کنند.

وی تاکید می‌کند: برای نظارت بیشتر بر سطح بازار اقلام پر مصرف مردم و تنظیم بازار، نیازمند مشارکت مردم و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هستیم .

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه بر تشکیل پرونده الکترونیکی برای واحدهای نانوایی استان جهت تسهیل در روند بازرسی ها در حوزه آرد و نان، برخورد جدی با تخلفات صورت گرفته در بازار و همچنین به استفاده مدیریت شده از نیروهای بسیجی و کارشناسان اداره استاندارد، علوم پزشکی و بهداشت و درمان در اکیپ های بازرسی تاکید می‌کند.

* سرانه مصرف آرد استان از میانگین کشوری بالاتر است

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی هم می‌گوید: سرانه مصرف آرد استان از میانگین کشوری بالاتر است و لازم است تا مشکلات صدور پروانه آرد و نان در استان توسط اتحادیه ها حل شود.

امید زینالی‌اصل در باره کیفیت نان و استفاده از کارگران غیرماهر در پخت نان اظهار می‌دارد: عدم سودآور بودن پخت نان برای نانوایی‌ها موجب شده که از کارگران غیرماهر در این زمینه استفاده شود در حالیکه برای ارتقای کیفیت نیازمند کارگران ماهر و زبده هستیم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت نان‌های فانتزی در سطح نانوایی‌های استان، بیان می‌کند: بازرسی‌ها به صورت مداوم در استان ادامه دارد و نمونه‌برداری از کیفیت آرد مصرفی به صورت مستمر انجام می‌شود.

زینالی خاطرنشان می‌کند: در راستای اجرای قانون انتزاع، اخیرا نظارت بر نانوایی‌ها نیز به بازرسان قرارگاه تامین امنیت غذایی استان در جهاد کشاورزی استان‌ها واگذار شده است که در این زمینه بازرسی‌ها تشدید شده است و تداوم دارد.

وی اضافه می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار تن گندم وارداتی جهت ذخیره‌سازی در سیلوها و انبارهای ذخیره‌سازی استان از طریق بنادر جنوبی کشور بارگیری و به استان جهت توزیع حمل شده است .

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان می‌افزاید: برای تامین ذخایر استراتژیک مردم استان، همچنین 2 هزار و ۶۷۵ تن برنج وارداتی از نوع هندی، پاکستانی و تایلندی نیز به استان در حال حمل است.

به گفته زینالی، تا کنون به میزان ۶۳۵ تن برنج تایلندی، ۱۲۲۳ تن برنج هندی، ۳۱۱ تن شکر نیز از محل انبار شرکت غله پیش فاکتور جهت توزیع صادر شده است.

وی اضافه می‌کند: مقدار ۴۱۷ تن برنج تایلندی، ۹۳۲ تن برنج هندی و ۲۲۹ تن شکر نیز توسط شرکت غله و خدمات بازررگانی استان به قیمت مصوب دولتی در سطح بازار توزیع شده است.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ادامه می‌دهد: در حال حاضر چهار هزار و ۷۳۲ واحد نانوایی در سطح ۱۹ شهرستان استان فعال است و ماهانه حجم قابل توجهی آرد در بین نانوایی ها توزیع می‌شود.

زینالی با اشاره به اطلاع‌رسانی و گزارش تخلفات از طریق سامانه ۱۲۴، متذکر می‌شود:  بیشترین تخلفات واحدهای نانوایی در بازرسی‌های انجام گرفته، کم‌فروشی و عدم وجود تابلو در دید مردم در جهت اطلاع‌رسانی در خصوص قیمت، وزن چانه، ساعات پخت روزهای تعطیلی و غیره اعلام شده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا