گزارش و گفتگو
۱۴۰۱/۰۴/۲۵          غدیر در آئینه شاعران ارومیه/«زلال غدیره» برگزار شد

در آستانه عید، فضای مصلای ارومیه با واژه‌هایی که بوی عشق و ارادت می‌دهند، معطر شده است. شعرها یکی یکی با ضرب آهنگی دلنواز پشت سر هم ردیف می‌شوند و حاضران را با خود به غدیرخم می‌برند؛ اهل هنر با دقت تمام گوش جان به کلام دوستان خود سپرده‌اند، امشب بار دیگر نوای ولایی سروده شده‌ی شاعران تشیع و تسنن به ثبت رسید تا برای نسل‌های آینده ماندگار شود.

اهمیت واقعه غدیر باعث شده تا بسیاری از شاعران ارومیه نیز همچون ادیبان تراز اول فرهنگ و ادب و هنر به این رخداد مهم تاریخی بپردازند و از فضائل حضرت علی (ع) بسرایند. این حقیقتی انکارنشدنی است که شعر غدیر همچون رودی خروشان و زایا در گستره تاریخ جریان داشته، جریان دارد و جریان خواهد داشت.

پنجمین سال متوالی است که برنامه شعرخوانی «زلال غدیره» در ارومیه برگزار می‌شود.

امسال نیز این برنامه به همت بنیاد بین المللی غدیر آذربایجان غربی با همکاری حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه ارومیه به مناسبت گرامی‌داشت عیدغدیر خم و دهه امامت و ولایت در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری استان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه و جمعی از شاعران شهرستان ارومیه حضور داشتند.

مراسم با سخنرانی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی آغاز شد.

مصطفی قلیزاده‌علیار گفت که خوشبختانه عرصه شعر و شاعری در استان ما در حال پیشرفت بوده و این پیشرفت و ترقی باید روزافزون باشد.

*پیشگامی آذربایجان غربی در حوزه شعر

به گفته وی، شاعران آذربایجان‌غربی در حوزه شعر به ویژه آئینی و انقلاب اسلامی پیشگام هستند به طوری که با تاسیس دفتر طنز حوزه هنری استان با مدیریت سعید سلیمانپور، ارومیه امروز به یکی از قطب های طنز کشوری تبدیل شده است.

وی همچنین حضور بانوان در شعر انقلاب را ستود و تصریح کرد که در سال‌های اخیر سروده‌های بانوان از نظر کمیت و کیفیت پیشرفت کرده و درخشش آنها در کنگره‌های ملی امیدآفرین است.

قلیزاده‌علیار به این نیز اشاره کرد که همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شاعران جایگاه خاصی قائلند نماینده ولی فقیه در استان نیز حامی شاعران آئینی و انقلابی هستند.

وی با اشاره به اینکه غدیر عامل اتحاد مسلمانان و نقطه عزیمت اندیشه شیعی است، خاطرنشان کرد: غدیر هم ولایت امیرالمومنین و هم حقانیت اسلام است.

قلیزاده‌علیار در عین حال با بیان خاطراتی تصریح کرد که موضوعات آیینی مانند واقعه غدیر سابقه تاریخی گسترده‌ای دارند و در قلمرو شعر و ادبیات نیز توجه به غدیر خم و ولایت و امامت حضرت علی (ع) بسیار گسترده است، حتی در شوری سابق، غدیر از اهمیت بسزایی برخوردار بود و اشعار مربوط به غدیر سروده شده است.

*ضرورت ترویج فرهنگ غدیر

وی اذعان کرد: فرهنگ غدیر باید در جامعه ترویج یابد و جوانان و نوجوانان بیش از پیش با این واقعه بسیار ارزشمند آشنا شوند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه این گردهمایی‌ها باید امروزی و ادامه‌دار باشند اظهار امیدواری کرد شاعران، مفاهیم جدیدی ایجاد کنند و این حقیقت را بیش از پیش بگسترانند که حقیقت حضرت علی (ع) به پهنای تمام هستی بود.

قلیزاده‌علیار در ادامه سخنان خود یادی از درگذشتگان عرصه شعر در سال گذشته و جاری کرد و گفت: علی محمدیان و باباعلی جوانمرد شاعر و دلداده محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودند که سال‌های متوالی عمر خود را در حوزه ادبیات صرف کردند و ما را با آثار به جامانده از خود تنها گذاشتند.

او این را نیز افزود که باباعلی جوانمرد شاعر مردمی آذربایجان است که چندین جلد کتاب از او به جا مانده، این شاعر در موضوعات عارفانه، عاشقانه، حماسی، سیاسی، طنز، انتقادی، اجتماعی، اخلاقی و منظومه‌های داستانی بیشتر با رنگ و صبغه فولکلوریک، مذهبی و انقلابی شعر می‌گفت و در آخرین برنامه رسمی که حضور داشت "چهارمین شب شعر زلال غدیر" در سال گذشته بود که این موضوع نشان از عاقبت به خیری شاعر دارد.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان در خصوص استاد علی محمدیان نیز گفت اين هنرمند مرحوم به عنوان شاعر متعهد و آگاه به زمان در بيان حماسه جاودان شهدا و رزمندگان در دوره دفاع مقدس موفق بود و اشعار آييني وي ميراث ماندگار شعر معاصر كشور محسوب مي شود.

در ادامه، شاعران حاضر در مراسم آخرین سروده‌های خود را در وصف آن حضرت قرائت کردند.

 سپس نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

شعر؛ بهترین زبان انتقال معارف دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی بهترین زبان انتقال معارف دینی را شعر دانست و گفت که ترویج معارف اهل بیت در قالب هنر در جامعه می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد و شاعران باید عقاید و احکام دینی را با شعر ترویج داده و از عقاید اسلامی دفاع کنند.

امام جمعه ارومیه اظهار کرد که از طریق شعر است که معارف اهل بیت(ع) ماندگار شده‌اند و در سطح دنیا انتشار یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت به مسئله شعر عنایت بسیاری داشته‌اند و همواره از شاعران تقدیر می‌کردند، افزود که خدمت به اهل بیت (ع) با هنر به ویژه هنر شعر توفیقی بزرگ است که نصیب شاعران شده است و باید قدر این توفیق و نعمت را بدانند.

امام جمعه ارومیه، با اشاره به مسئله غدیر خم بیان کرد: شاعران ازجمله کسانی بودند که با قلم خود توانستند مسئله غدیر خم را زنده نگه‌دارند.

*رواج اشعار آئینی در استان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه زمینه و بستر توسعه شعر و شاعری دراستان باید فراهم شود، در عین حال بیان کرد: با همت شاعران و همراهی نهادهای فرهنگی استان اشعار آئینی در استان رواج یافته و این مایه مباهات است.

قریشی تاکید کرد: شایسته است شاعران امروز، احادیث پیامبر (ص) در فضایل علی (ع) را ببینند و آنها را به زبان شعر بیان کنند چرا که مطالعه فضایل علی (ع)، نوشتن مطلب و سرودن شعر در این موضوع و شنیدن و گوش دادن به آن، بسیار ارزشمند است و پاداش دنیوی و اجر آخروی دارد و توفیقات شاعران و نویسندگان را بیشتر می کند.

حجت‌الاسلام قریشی در ادامه سخنان خود به شعرای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اشاره و تصریح کرد: در طول تاریخ شاعرانی که به اهل بیت شعر گفته اند شیخ کاظم اُزری شاعر مدیحه سرای شیعه در قرن دوازدهم هجری است که قصیده بلند «هائیه» در مدح پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) از شاخص ترین اشعار وی به شمار می آید همچنین سید حمیری مردی نامدار از زمره سرایندگان اهل بیت (ع) بود که فضیلت‌های مولای متقیان حضرت امیرمومنان علی بن أبی طالب (ع) را به شعر آورده و در راه نشر و گسترش فضیلت‌های امام علی (ع) کوشش کرده است.

رونمایی از تابلوی غدیر خم اثر استاد محمود فرشچیان که گرته‌برداری شده بود و تجلیل از شعرای آئینی و فرهیختگان ارومیه از جمله برنامه‌های جنبی این مراسم بود که تابلوی غدیر خم بعد از رونمایی به امام جمعه ارومیه اهدا شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت و ضیافت شام به پایان رسید.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا