گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۲/۲۴          چرای دام؛ مهمترین عامل تخریب مراتع آذربايجان غربي

تنوع گونه های گیاهی مهم‌ترین  وجه تمایز این استان با دیگر مناطق کشور است. از مساحت سه میلیون و 700 هزار هکتاری استان آذربایجان غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه، دو میلیون و 750 هزار هکتار را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

به گزارش نای قلم،  دو میلیون و 650 هزار هکتار از منابع طبیعی مراتع و 101 هزار هکتار جنگل است، که جنگل های استان در شهرستان های سردشت، پیرانشهر، ارومیه و مهاباد قرار دارند و بیش از 80 درصد آن متعلق به سردشت به عنوان ابتدای ناحیه جنگلی زاگرسی است و همین چهره ای منحصربه‌فرد به عرصه های طبیعی این استان بخشیده است.

منابع طبیعی یک موهبت الهی است که مردم باید در دراز مدت و به تناسب منافعشان از آن استفاده کنند. چرخه حرکت و کار این منابع بر اساس قوانین خاصی می چرخد که گاه كم توجهي يا بي توجهي به یک یا چند مورد از آن می تواند عواقب شومی داشته باشد.

ما امروز نشانه های عواقبی چون بحران آب، تخريب روزافزون مراتع و جنگل ها، گستردگي شوره زارها و نهايتا تاخت و تاز ریزگردها و سایر فرايندهای ويرانگر بيابانزايي را در گوشه و کنار عرصه های ملی می بینیم که برخی از آن ها، نتیجه نگاه ما آدم ها به طبیعت است، لذا منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار و همچنین تأمین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز همواره نیازمند عطف توجه و اهتمام ویژه به حفظ، نگهداری و احیای این منابع است.

حفظ و نگهداری از این چشم اندازهای خدادادی نیازمند بسیاری از عوامل انسانی و مادی است اما متولی این موضوع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی، منابع طبیعی بستر حیات جامعه است و توسعه پابدار با حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی محقق می شود.

رحمان وهاب زاده با بیان اینکه یکی از چالش های مهم در عرصه منابع طبیعی عدم نگرش جامع و بهره برداری بی رویه و نامنظم از منابع طبیعی است، ادامه داد: باید بهره برداری با رعایت حقوق این منابع و بر اساس توان اکولوژیک و ظرفیت مرتعی صورت گیرد به طوری که متاسفانه در شرایط حاضر مهمترین عامل تخریب مراتع چرای دام است که از این نظر روند نامناسبی را در آذربایجان غربی شاهد هستیم و با وجود برخورداری از مراتع بسیار خوب به ویژه در نوار مرزی استان، چرای بی رویه دام بخش زیادی از آنها را از بین می برد.

وی می گوید: استان بیش از دومیلیون و 700 هزار هکتار عرصه ی ملی دارد که کار حفاظت و احیای آن بدون تعامل و مشارکت مردمی امکان پذیر نیست.

به گفته وهاب زاده حفاظت از منابع طبیعی مسئولیتی فراگیر و اجتماعی است که با ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و مشارکت مردمی در امر حفاظت از طلای سبز، می توان به یاری طبیعت شتافت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه همه ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی و خدادادی مسئول هستیم، تصریح می کند: نهادینه کردن فرهنگ صیانت از منابع با مشارکت رسانه ها در جامعه ممکن خواهد بود چرا که فعالان عرصه رسانه مروجان اصلی فرهنگ منابع طبیعی هستند.

وهاب زاده خاطرنشان می کند: معضل کمبود آب در استان و کشورغیر قابل انکار است اما مدیریت صحیح و مناسب منابع موجود و قابل استفاده و همچنین حمایت از بخش آبخیزداری و آبخوان داری که شامل حفظ، احیاء و بهره برداری از منابع طبیعی می شود، می تواند در رفع میزان قابل توجهی از معضل کمبود آب اثرگذار باشد.

وی آبخیزداری را یکی از راه های کاهش و مهار بحران کمبود آب مطرح می کند و می افزاید: حمایت و توجه به این حوزه به عنوان مدیریت علمی مبحث آب، ضمن توجه به مسائل اقتصادی_اجتماعی، به حفظ منابع آب و خاک و استفاده صحیح از آنها هم سو با توسعه پایدار می انجامد.

خلع ید یک هزار و 400 هکتار از عرصه های طبیعی در استان آذربایجان غربی

متاسفانه در دهه های گذشته به علت برخی از خلأهای قانونی و نیز فرصت طلبی برخی از افراد سودجو، بسیاری از عرصه های طبیعی و مناطق جنگلی به تصرف و دخل این افراد درآمده بود و با پرونده سازی و دیگر اقدامات خود را مالک نامشروع عرصه های ملی کرده بودند که در چند سال اخیر به علت تشدید برخوردها با این دست از افراد، شاهد خلع ید بسیاری از اراضی ملی و طبیعی در استان بوده ایم. مدیرکل منابع طبیعی استان در این باره اظهار می دارد: یک هزار و 400 هکتار عرصه ملی در سطح استان امسال خلع ید شده است.

وهاب زاده ادامه می دهد: این امر در راستای مبارزه با زمین خواری و احقاق حقوق دولتی صورت گرفته و مشارکت دستگاه قضایی و شهروندان در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.

وی اضافه می کند: شهروندان در مناطق مختلف آذربایجان غربی می توانند با سامانه 1504 تماس گرفته و تخلف های انجام شده در عرصه های ملی را به ما اطلاع دهند.

اجرای پروژه ترسیب کربن در شمال آذربایجان غربی

وهاب زاده همچنین از اجرای طرح های احیایی در استان برای حراست از منابع طبیعی با همراهی مردم و استفاده از فناوری های روز دنیا خبر می دهد و می گوید: در همین راستا پروژه ترسیب کربن در شمال آذربایجان غربی و در منطقه بورالان و پروژه احیای دریاچه ارومیه با انجام فعالیت های نهالکاری، بوته کاری و عملیات قرق شروع و اجرا شده است.

سنددار شدن 89 درصد عرصه های منابع طبیعی کل استان

وی در ادامه سخنان خود به سنددار کردن منابع طبیعی نیز اشاره و اظهار می کند: یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در راستای احقاق حقوق دولتی، سنددار کردن منابع طبیعی است و تاکنون برای 89 درصد عرصه های منابع طبیعی کل استان سند دریافت کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به وجود دو میلیون و 600 هزار هکتار مرتع در استان، اظهار می دارد: از این میزان، دو میلیون و 500 هزار هکتار مرتع ممیزی شده که این ممیزی گام بلندی در راستای حراست از این عرصه ها به شمار می رود.

وی در خصوص دریاچه ارومیه نیز می گوید: در حوضه آبریز این دریاچه، سه کانون ریزگرد در حیطه آذربایجان غربی شناسایی شده است که در شهرستان های میاندوآب، سلماس و ارومیه قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می افزاید: در این سایت ها، عملیات مقابله با تولید ریزگرد طرح ریزی و اجرا شده که عملیات قرق، نهالکاری، بوته کاری از جمله فعالیت های صورت گرفته به شمار می رود.

سخن آخر اینکه به نظر می رسد برای جلوگیری از تخریب و استفاده بی‌رویه و بهره‌برداری‌های غیرمعقول از منابع طبیعی و زیست‌گاه های رویشی باید همگان دست به دست دهیم و با کاشتن یک نهال کوچک، یک درختچه و حفاظت بیشتر از یک درخت و توجه ویژه به جنگل بویژه در فصل مسافرت و در آستانه فصل بهار، فصل سرسبزی و زندگی، زندگی دوباره‌ای به گیاهان و درختان ببخشیم و مانع از تخریب فضاهای سبز و پوشش‌های گیاهی شویم.

انتهای پیام/

 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا