گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۱/۲۴          بيماري‌كليوي در مردان 3 برابر زنان

ششم اسفندمصادف با روزملي سلامت مردان در كشور است. در آستانه اين روز اظهارنظر‌ها درباره سلامت مردان افزايش يافته است. در بررسي فاكتورهاي سلامتي مردان بايد گفت ميانگين طول عمر مردان در همه جاي دنيا هميشه كمتر از زنان بوده است. در طول صد سال گذشته تفاوت عمده‌اي از لحاظ تشخيص و درمان‌هاي پزشكي به وجود آمده است و به ويژه در كشورهاي پيشرفته افراد تاكيد بيشتري بر رژيم غذايي سالم و ورزش منظم و ترك سيگار دارند. در نتيجه اين پيشرفت‌ها گرچه ميانگين طول عمر مردان افزايش يافته است، اما هنوز هم مردان در سنين پايين‌تري نسبت به زنان مي‌ميرند.

يك فوق تخصص قلب و عروق نسبت به شيوع بيماري‌هاي كليوي در مردان هشدار داد و گفت: بيماري‌هاي كليوي در مردان سه برابر زنان است.

  ميانگين طول عمر زنان و مردان افزايش يافته است، اما زنان همچنان جلوتر از مردان هستند و در واقع در كشوري مانند آمريكا تفاوت ميانگين طول عمر مردان و زنان نسبت به يك قرن قبل بيشتر هم شده است و در نتيجه در ميان سالمندان درصد بيشتري از زنان مشاهده مي‌شوند. اين روند منحصر به آمريكا نيست و در كشورهاي توسعه‌يافته ديگر و نيز كشورهاي در حال توسعه هم اين وضعيت مشاهده مي‌شود.

چرا مردان زودتر از زنان دچار بيماري قلبي مي‌شوند؟

يك فوق تخصص قلب و عروق، كم‌تحركي را يكي از عوامل تپش قلب عنوان كرده و گفت: جنسيت نيز از عوامل خطر غيرمداخله در بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي است به طوري كه مردان با اختلافي 10ساله، زودتر از زنان مي‌توانند دچار بيماري قلبي ‌شوند. به گزارش ايسنا، حميدرضا رشيدي نژاد با بيان اينكه بايد با فعاليت فيزيكي مناسب، متناوب و مداوم، زمينه تپش قلب را در افراد كم كرد، گفت: آنچه بيشتر گريبانگير جامعه بزرگسال است و مردم را متاثر مي‌كند، بيماري‌هاي عروقي قلب است كه علت اصلي مرگ و مير نيز به شمار مي‌روند. اين فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: جنسيت هم از عوامل خطر غير مداخله است ومردها با يك اختلاف 10 ساله، زودتر از خانم‌ها دچار بيماري قلبي مي‌شوند. اما مهم اين است در افرادي كه مستعد هستند و با افزايش طول عمر خطر بيماري قلبي و عروقي بيشتر مي‌شوند.

 او گفت: فشارخون، چربي خون بالا، ديابت، استعمال دخانيات، استرس و كم تحركي از عوامل خطر بروز بيماري‌هاي قلبي هستند كه با مداخله در آنها مي‌توان احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي را كاهش داد.

بيماري كليوي؛ مردان بيشتر از زنان رئيس انجمن ارولوژي ايران، نيز نسبت به شيوع بيماري‌هاي كليوي در مردان هشدار داد و گفت: بيماري‌هاي كليوي در مردان سه برابر زنان است. اغلب مردان ايراني به فكر سلامتي شان نيستند. عباس بصيري افزود: سنگ‌هاي ادراري و پروستات ازشايع‌ترين بيماري‌هاي مردانه است كه متاسفانه بسياري از مردان زماني به پزشك و درمان مراجعه مي‌كنند كه فرصت‌هاي طلايي درمان ارزان وكم عارضه را ازدست داده‌اند. نصيري گفت: با توجه به شيوع انواع بيماري‌هاي مردانه، روز ملي سلامت مردان به عنوان يك روز سمبليك و براي توجه مردم و مردان به سلامتي شان در نظرگرفته شده است. او تاكيد كرد: متاسفانه در تمام دنيا و به ويژه در ايران مردان بين آحاد جامعه كمترين اهميت را به سلامتي خود مي‌دهند و زماني براي درمان و اقدام پزشكي مراجعه مي‌كنند كه در شرايط پيشرفته و نهايي بيماري هستند.

شايع‌ترين بيماري‌هاي مردان در ارولوژي

بصيري شايع‌ترين بيماري در حيطه بيماري‌هاي كليه و مجاري ادرار را بيماري‌هاي سنگ‌هاي ادراري و پروستات دانست و گفت: شيوع بيماري سنگ كليه در مردان بين دو تا سه برابر بيشتر از خانم‌ها بوده و در عين حال بيماري اذيت‌كننده، دردناك و با عوارض بسياري است، به گونه‌اي كه در مراحل حاد بيمار را زمينگير مي‌كند. اين ارولوژيست تاكيد كرد: در سنين جواني هم پروستات مي‌تواند با ابتلا به التهاب و عفونت منجر به سوزش وتكرر ادرار، دردهاي شكمي و... بروز كند كه اين بيماري هم به نسبت شايع است.

تفاوت سلامت مردان و زنان

در آمريكا ميزان كلي مرگ و مير در مردان 41 درصد بالاتر از زنان است. مردان با احتمال 1/2بيشتر به علت بيماري كبدي، 7/2 برابر بيشتر به علت ايدز، 1/4 برابر با احتمال بيشتر به علت دست زدن به خودكشي، 8/3برابر به علت قتل نسبت به زنان مي‌ميرند. اما چرا اين‌گونه است؟ پاسخ منفردي به اين سوال وجود ندارد، بلكه مخلوطي پيچيده از عوامل زيستي، اجتماعي و رفتاري در اين تفاوت دخيل هستند. هورمون جنسي مردانه يا تستوسترون مسئول شروع زودتر بيماري قلبي در مردان و هورمون جنسي زنانه يا استروژن عامل حفاظت زنان از بيماري قلبي است. فشار كاري و پرخاشگري معمولا به عنوان علت بيشتر بودن ميزان مرگ و مير مردان نسبت به زنان عنوان مي‌شود، و واقعا ممكن است حقيقتي در اين نظر وجود داشته باشد. همچنين زنان نسبت به مردان با شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ‌تر و بسيار قابل‌اعتمادتري ارتباط دارند. يك بررسي به وسيله موسسه پژوهشي نيوانگلند نشان داد كه 28درصد زنان وتنها 9 درصد مردان مي‌گويند براي حمايت به دوستان‌شان متكي هستند. يا براي مثال مردان از دوران نوجواني به بعد نسبت به زنان بيشتر خطر مي‌كنند، و اغلب تاوان آن را با آسيب‌، جراحت و مرگ مي‌پردازند.

جامعه ما مردمحور است

يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس ريشه ابتلاي بيشتر مردان به امراض مختلف را نه در دلايل زيستي و هورموني، بلكه در عوامل محيطي و اجتماعي منحصر مي‌داند و اين ريسك‌ها را مرور مي‌كند.

عابد فتاحي مي‌گويد: جامعه ما ديگر مرد سالار نيست، بلكه فقط مرد محور است. همه مردان در بيرون از خانه تحت فشار هستند در حالي كه شرايط كار اكثر زنان يا در منزل است يا در خارج از خانه. آنها فشار و استرس كمتري را در مقايسه با مردان تجربه مي‌كنند. فتاحي مي‌گويد: ديابت و پروستات درمیان مردان ايراني شیوع پیدا کرده است، به طوري كه ارائه آمار دقيق مبتلايان به آن به دلایلی دقیق نیست. بيماري قلب و عروق قبل از 30 سالگي در مردان كشور زیاد است.

 اين نماينده مجلس معتقد است: ريشه ابتلاي زودهنگام مردان به بيماري‌هاي صعب العلاج مواد غذايي و سبك تغذيه نيست، زيرا از اين نظر مردان و زنان تفاوتي باهم ندارند، بلكه عامل اصلي فشارها و استرس‌هايي است كه مردان در محيط بيرون از خانه آن را تجربه مي‌كنند و زنان هرقدر هم كه در فضاي عمومي مشاركت داشته باشند نمي‌توانند اين حجم نگراني و استرس را تجربه كنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا