گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۱/۱۶          لزوم توجه جدی به اشتغال معلولان

زمینه اشتغال براي 960 نفر از معلولان آذربایجان غربی فراهم شد

معلولان بزرگ ترین اقلیت در جامعه ما هستند و به عنوان بخشی از جامعه باید در همه زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.... فرصت های برابر با امکانات برابر برایشان وجود داشته باشد.

به گزارش نای قلم، معضل اشتغال یکی از بزرگ ترین چالش های کنونی جامعه به شمار می رود که بی تردید ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است. در این میان، معلولان جسمی و حرکتی نیز از این بحران مصون نمانده اند، با این تفاوت که به دلیل عدم فرهنگ سازی صحیح و نگاه نه چندان مثبت برخی از مسئولان به توانمندی های معلولان، تبعات و عوارض بیکاری برای این طیف با عمق و شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

بطور یقین پیامدهای عدم اشتغال برای معلولان، بسیار بیشتر از دیگر افراد جامعه خواهد بود زیرا ناتوانی جسمی و حرکتی در این قشر به خودی خود با محدودیت هایی همراه است که عدم اشتغال نیز می تواند این مشکل را به چالش های جدی تری مبدل سازد.

یکی از عواملی که منجر می‌گردد تا مددجویان و معلولان در انتخاب زندگی شغلی تردید داشته باشند نداشتن برنامه‌ریزی، رغبت سنجی شغلی آنها با واقعیت‌های اقتصادی و بازار است. در دنیای پررقابت کنونی ماندگاری و کامیابی در فعالیت های اقتصادی هرگز کار ساده‌ای نیست. گاهی فرصت هایی وجود دارند که باید از آنها بهره‌برداری کرد و مسائلی وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کرد و خلاقیت در بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ امری است ضروری چرا که خلاقیت فرآیندی است که قابل توسعه و بهسازی است و هر کس تا حدی خلاقیت دارد و باید بقیه را پرورش داد.

معاون اشتغال و مشاركت هاي مردمي بهزيستي آذربايجان غربي می گوید: اشتغال معلولان یکی از اولویت‌های کاری بهزیستی در استان آذربایجان غربی است.

محمود شيخ عليزاده می افزاید: باید زمینه اشتغال گروهی از معلولان که می توانند کار کنند فراهم شود تا مشکلات بعدی مانند هزینه های زندگی و مسائل روحی ایجاد نشود.

تحقق 90 درصد تعهدات در سال جاری

وی اضافه می کند: سهميه ايجاد اشتغال بهزيستي آذربايجان غربي امسال يك هزار و 103 نفر بود که تا کنون حدود 90 درصد اين تعهدات كه همانا ايجاد اشتغال براي 960 نفر بود تحقق يافت.

طبق قانون، دستگاه های دولتی، موظفند قریب به سه درصد از نیروی مورد نیاز خود را از طیف ها و گروه های کم توان یا ناتوان جسمی (معلولان) جذب و تامین کنند.

قانونی که ظاهرا در عمل با دشواری های بسیاری روبرو است و علت اصلی این معضل را باید در عدم فرهنگ سازی مناسب و اصولی و نگاه ناصحیح برخی از مسئولان به این گروه از جامعه جستجو کرد.

شيخ عليزاده با اشاره به این موضوع، تصریح می کند: سهم سه درصد اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی باید به صورت جدی رعایت شود و دستگاه های دولتی باید سه درصد از اشتغال خود را به معلولان اختصاص بدهند.

وی سهم اشتغال سه درصد ارگان هاي دولتي از ابتداي امسال را پنج نفر اعلام می کند.

دشواری ها والزامات پیش روی معلولان ایجاب می کند تا با نگاه و رویکردی جدی و ویژه، نسبت به حل و فصل مشکلات این اقلیت بزرگ شهروندی ورود کرد.

به طور یقین هزینه زندگی یک فرد معلول در مقایسه با افرادی که از سلامت جسمی و حرکتی برخوردارند به صورت نسبی با سنگینی و تزاید هر چه بیشتری همراه است.

نباید از نظر دور داشت که زندگی، حق معلولان است و باید با تنظیم و طراحی برنامه هایی هدفمند، زمینه و بستر لازم برای حیات این گروه از جامعه به نحو مطلوب تری فراهم شود.

امید است با برنامه ریزی های هر چه منسجم تر، مسیر پویایی، بالندگی و مشارکت اجتماعی و اقتصادی معلولان در ابعاد گوناگون جامعه تسطیح شود که در صورت تحقق این امر، به طور یقین استان نیز با شکوفایی مضاعفی همراه خواهد شد، زیرا با ورود چنین استعدادهایی، بازدهی و به کارگیری از تمامی ظرفیت های موجود به نحو فزاینده ای ارتقا خواهد یافت که ثمره آن در رشد و توسعه مضاعف جامعه قابل لمس خواهد بود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا