گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۱/۱۲          قتل‌هاي شيشه‌اي

سندوس محمدي

در چند دهه اخير اعتياد در جامعه ايران به حدي گسترش يافته است كه تبديل به مهم‌ترين آسيب اجتماعي شده است. شدت اين مساله به حدي است كه گفته مي‌شود 73 درصد از جرائم اصلي جامعه از اعتياد تأثير مي‌پذيرند و اين مساله زماني كه پاي مواد مخدر صنعتي وسط مي‌آيد بيشتر هم مي‌شود. امروزه شيشه به عنوان يك مخدر صنعتي در كمتر از يك دهه سهمي 26 درصدي از مصرف مواد مخدر را در جامعه به دست آورده است. توهم‌زا بودن و جنوني كه مصرف اين ماده در افراد مصرف‌كننده ايجاد مي‌كند باعث شده كه 25 درصد قتل‌ها در اثر مصرف آن صورت بگيرند. قتل‌هايي كه به قتل‌هاي شيشه‌اي معروف شده‌اند و جست‌وجوي ردپاي آنها در اخبار رسانه‌ها بسيار پررنگ است. 

در عصر حاضر سخن راندن از يك آسيب اجتماعي مانند اعتياد بدون تأثيري كه بر ساير آسيب‌ها مي‌گذارد و تأثيري كه از آنها مي‌پذيرد امكان‌ناپذير است. با اين پيش‌فرض زماني كه پاي مواد مخدر صنعتي وسط مي‌آيد بايد اين تأثيرگذاري آسيب‌ها بر يكديگر بيش از پيش نمود پيدا كند. تا چند دهه قبل هنگامي كه صحبت از اعتياد مي‌شد موادي مانند ترياك، هروئين و حشيش نخستين لغاتي بودند كه به ذهن خطور مي‌كردند، هر چند كه در دهه‌هاي اخير هم هنوز مصرف اين قسم از مواد در جامعه فروكش نكرده است اما امروزه مصرف نوع جديدي از مواد مخدر به نام مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌ها در جامعه رواج پيدا كرده كه استقبال قشر جوان از آنها باعث شده كه بيش از مواد مخدر سنتي مشكل آفرين شوند. رواج اين مواد در جامعه به حدي است كه گفته مي‌شود 2 هزار و 200 روانگردان براي عرضه در جامعه وجود دارند. اعتياد را دروازه ورود به بسياري از جرائم مانند سرقت، قتل، آدم‌فروشي، تكدي‌گري، آدم‌ربايي و آسيب‌هايي مانند افسردگي، طلاق، فرار از منزل، فقر، خودكشي و بسياري ديگر از مشكلات و معضلات فردي و اجتماعي مي‌دانند. به نحوي كه گفته مي‌شود 73 درصد از جرائم اصلي جامعه در ارتباطي مستقيم با اعتياد هستند. تمام مشكلات ذكر شده كه اعتياد تأثيري مستقيم در شكل گيري آنها دارد در مصرف مواد مخدر صنعتي اين تأثير چندين برابر مي‌شود.

25 درصد قتل‌ها در اثر مصرف شيشه

زماني كه صحبت از مواد مخدر صنعتي مي‌شود بايد شيشه را پيشتاز در مصرف اين مواد اعلام كرد. مصرف شيشه در جامعه ايران به حدي رواج پيدا كرده كه بعد از ترياك و مشتقات آن شيشه پرطرفدارترين ماده مخدر در ايران است. بر اساس آمارهاي ارائه شده 55 درصد مصرف‌كنندگان مواد مخدر ترياك مصرف مي‌كنند. 26 درصد آنها شيشه، 16 درصد كراك افغاني، هشت درصد هروئين، شش درصد حشيش و سه درصد اكستازي مصرف مي‌‌كنند. اين آمار نشان‌دهنده آن است كه مصرف مخدر شيشه كه يك مخدر توهم‌زا و صنعتي است رتبه دوم را در كشور ما به خود اختصاص داده است. رواج اين ماده در جامعه به حدي بود كه مسئولان دست به كار شدند و با ممنوع كردن ورود مواد پيش‌ساز ساخت آن باعث شدند عرضه شيشه در جامعه كاهش يابد و قيمتش بالا برود، اما با وجود اين افزايش قيمت نجومي مصرف شيشه در جامعه ايران هنوز هم رواج دارد. مصرف شيشه به دليل توهمي كه ايجاد مي‌كند حوادث ناگوار و جرائم خشني را به دنبال دارد كه در سال‌هاي اخير در ايران بسیار افزايش داشته است، يكي از اين جرائم قتل‌هايي هستند كه به قتل‌هاي شيشه‌اي شهرت يافته‌اند و هر ساله هم تعدادشان بيشتر مي‌شود. يك سال قبل، عليرضا جزيني، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به مصرف مواد مخدر روانگردان هشدار داد و گفت: «تحقيقات نشان داده است كه شيشه مغز را كوچك مي‌كند و علت ۲۵ درصد قتل‌ها در كشور مصرف شيشه است.» 25 درصد قتل‌ها به معناي رقمي حدود 50 هزار قتل در سال در اثر مصرف شيشه است. اين بدان معناست كه روزانه حدود 140 قتل در اثر مصرف شيشه صورت مي‌گيرند و با اين اوضاع قتل‌هاي شيشه‌اي به اين زودي‌ها از صفحات روزنامه‌ها پاك نخواهند شد. قتل‌هاي شيشه‌اي جنايت‌هاي هولناكي هستند كه بيشتر آنها قتل‌هاي خانوادگي هستند. مصرف شيشه چنان توهم و جنوني را در فرد معتاد ايجاد مي‌كند كه او درصدد ضربه زدن به عزيزانش برمي‌آيد.

شيشه به حالات توهمي و جنون مي‌انجامد

يك كارشناس اعتياد درباره تأثيري كه مصرف شيشه بر مغز مي‌گذارد به مي‌گويد: مصرف شيشه افزايش‌دهنده تعدادي ناقل‌هاي شيميايي در مغز است، در ميان اين ناقل‌هاي شيمايي ماده‌اي به نام دوپامين اهميت بيشتري دارد زيرا افزايش بيش از حد اين ماده در مغز حالات توهمي و جنون را دامن مي‌زند و باعث مي‌شود افراد افكار هذياني پيدا كنند يعني دچار اوهام و خيالاتي مي‌شوند كه با واقعيت منطبق نيست در نتيجه ممكن است مرتكب جنايت و قتل شوند. اين افراد اوهامي دارند كه فكر مي‌كنند ديگران درصدد آسيب زدن به آنها هستند و همين باعث مي‌شود اين افراد درصدد دفاع از خودشان به عنوان پيش‌دستي به ديگران حمله كنند. خطر و مشكل‌زايي آمفتامين يا شيشه به همين بازمي‌گردد. آذرخش مكري مي‌افزايد: اينكه شيشه با يك بار مصرف بر مغز افراد تأثير بگذارد بعيد است، براي تأثيرگذاري اين ماده بر مغز چند نوبت يا چندين نوبت مصرف لازم است. هر چقدر زمان بگذرد تأثير اين ماده بيشتر مي‌شود و معمولا در مصرف بالاي سه ماه بروز حالت‌هايي مانند توهم و جنون خيلي محتمل‌تر مي‌شود. در درازمدت اين حالات توهمي ايجاد مي‌شوند و باعث كاهش توانايي‌هاي مغزي از جمله حافظه و يادگيري مي‌شوند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا