Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۳/۲۷          معتاد بهبوديافته، شکننده‌تر از شيشه است

او دیگر خودش نیست. کسی دیگر است که تلاش کرد خودش را جای آن آدم دوست‌داشتنی که روزگاری عزیزتان بود جا بزند؛ برای رسیدن به این مرحله تصمیم گرفت مبارزه کند و در نهایت توانست تا مرز پیروزی پیش رود.

این حکایت بیشتر افرادی است که برای رهایی از اعتیاد تلاش می‌کنند. آن‌ها با کمک و تشویق افراد مختلفی مانند اعضای خانواده و دوستان برای رهایی از اعتیاد قدم برداشتند اما نباید این سیکل معیوب را فراموش کرد که شخصی که با تمام سختی‌ها توانسته مصرف مواد مخدر را ‏ترک کند، هر لحظه مستعد این است که با کوچک‌ترین ضربه ‏ای بشکند و دوباره به مسیر اشتباه گذشته بازگردد.

دلیل آن هم تصور اشتباهی است که برخی‌ها درباره ترک اعتیاد دارند به گمان این اشخاص همین که شخص برای مدتی مواد مخدر مصرف نکند، پاک شده است ولی باید هشدار داد که مصرف کنندگان مواد مخدر بعد از این که به مرحله ای می‌رسند که مواد مخدر مصرف نمی‌کنند به حمایت بیشتری نیاز دارند و اگر تا رهایی کامل حمایت نشود کوچک‌ترین مشکل می‌تواند او را به نقطه آغاز پرتاب کند

در این شرایط فرد به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند و لازم است ‏در گام اول خانواده و سپس جامعه وارد عمل شوند که بهترین مداخله توانمندسازی فرد ‏معتاد و برگرداندن ظرفیت از دست رفته اوست.‏

خانواده‌ها باید تلاش کنند تا فرد، علائم محرومیت اش را راحت‌تر تحمل و در نهایت ترک کند، شادی زیاد، ناراحتی بیش از اندازه، فشارهای خانوادگی یا کاری زیاد برای جبران خسارت گذشته در دوران پس از ترک می‌تواند برای فرد معتادی که حالا ترک کرده است، خطرناک باشد.

از این رو لازم است در جامعه این ظرفیت ایجاد شود که با بهبودیافتگان اعتیاد برخورد ‏درستی شود و به اصطلاح به آن‌ها برچسب زده نشود. متأسفانه خیلی از مبتلایان به ‏مصرف مواد مخدر، برای رهایی از فشار رفتارهای غیرمنطقی، نمی‌توانند مصرف مواد ‏را برای همیشه کنار بگذارند و خیلی زود دوباره بیمار می‌شوند.‏

اما نکته اینجاست که عموما حمایت از این افراد در این مرحله تقریبا به فراموشی سپرده شده است، به همین دلیل تعداد معتادانی که به قول خودشان بارها ترک کرده‌اند، زیاد است بنابراین اگر مقدمات لازم برای حمایت‌هایی مانند اشتغال، دیده شدن و شخصیت سازی این افراد پیش بینی نشود، زحمات خانواده‌ها و تمامی آن‌هایی که برای بهبود مصرف کنندگان مواد مخدر هزینه کرده‌اند بی نتیجه باقی خواهد ماند.

خانواده نقش بسزايي دارد

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی می‌گوید: وقتی یک فرد معتاد اراده می‌کند و بيماری خود را کنار می‌گذارد باید نکاتی را در مواجهه با این فرد در نظر گرفت تا هرگز به سمت اعتياد باز نگردند که در این باره نقش خانواده دارای اهميت بسزایی است.

علی مهرابی تصریح می‌کند: سرزنش کردن و یادآوری گذشته افراد بهبود یافته از سوی خانواده٬ اثرات منفی به دنبال دارد و فرد را نااميد و دلسرد می‌کند و همين امر می‌تواند فرد بهبود یافته را به طرف اعتياد سوق دهد.

وی با بیان اینکه «فرد بهبود یافته بسيار حساس و شکننده است و نياز دارد تا برای او محيطی آرام فراهم کرد تا دوران نقاهت را پشت سر بگذارد حالا اگر به جای ایجاد محيطی آرام مدام گذشته او را یادآوری کنيم قطعاً آرامش روحی خود را از دست می‌دهد و دوباره به مواد مخدر روی می‌آورد» اظهار می‌دارد: یکی از عوامل مهم در بازگشت بهبود یافته به سمت اعتياد٬ ارتباط داشتن با دوستان و یا محيطی است که تجربه استفاده از مواد مخدر را از آن‌ها داشته بدان معنا که اگر بهبود یافته مجدد با دوستان معتاد خود در ارتباط باشد ممکن است برای تجربه دوباره وسوسه شود.

مهرابی با تاکید به اینکه «باید تلاش کرد ذهن و فکر بهبود یافته را از معاشرت‌های پر خط دور کنيم تا در برابر مصرف مواد مخدر مصون بماند» اضافه می‌کند: عدم تحقق وعده‌های خانواده برای فرد بهبود یافته نيز یکی از علل مهمی است که می‌تواند فرد بهبود یافته را مبتلا کند برای نمونه اگر خانواده وعده‌هایی را به فرزندان داده‌اند که در صورت قطع مصرف مواد این وعده‌ها تحقق می‌یابد اما بعد از مدتی توجهی به انجام وعده‌ها صورت نپذیرد قطعا جوان انگيزه ای برای ادامه زندگی سالم خود نخواهد داشت

به گفته مهرابی، فرد بهبود یافته پس از گذراندن دوران نقاهت باید به کار و تلاش روی آورد و فرصت خود را در جهت انجام یک شغل مناسب به کار گيرد اما متأسفانه در جامعه به بسياری از بهبود یافتگان شغلی نمی‌دهند و بيکاری معضلی جدی برای این افراد است تا برای سرگرم شدن خود دوباره به اعتیاد روی آورند.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنين مشکلات مالی نيز می‌تواند این افراد را دوباره معتاد سازد چرا که از شرایط مناسبی برای زندگی خوب برخوردار نيستند و ممکن است به دنبال یک شرایط خوب مادی بگردند و وقتی نااميد شوند برای فرار از درگیری‌های ذهنی به مواد مخدر روی بياورند. وقتی فردی مواد مخدر را کنار می‌گذارد یعنی توان و اراده ای قوی دارد خانواده‌ها به این توان و اراده بها بدهند تا جوانان دلگرم و اميدوار باشند و هيچ گاه به سمت مواد مخدر حرکت نکنند در این راستا با انجام مشاوره‌های تخصصی مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی سال گذشته بود که از راه اندازی مراکز توانمند سازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان مواد مخدر در استان خبر داد.

در جامعه پذیری بهبودیافتگان مشکل داريم

 راضیه خدادوست اظهار می‌دارد در جامعه پذیری بهبودیافتگان دچار مشکل هستیم به همین منظور سازمان بهزیستی مراکزی را برای توانمندی و جامعه پذیری بهبودیافتگان ایجاد می‌کند و در آذربایجان غربی نیز این طرح پایلوت در صورت جذب اعتبار اجرایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی توجه به مقوله پیشگیری را عمده رویکرد این نهاد برشمرده و می‌گوید: در حال حاضر 189 تیم با تحت پوشش قرار دادن 135 هزار نفر آموزش‌های آگاه‌سازی اعتیاد را در محلات، دانشگاه‌ها، مدارس و کارخانجات ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نیاز است تا در مسیر کاهش تقاضا گام برداریم، می‌افزاید: حفظ کرامت انسانی در درمان معتادین و نیز بهره گیری از استانداردهای لازم در خصوص تجهیزات و نیروی انسانی می‌بایست مورد توجه باشد.

امکان دریافت تسهیلات از سوی بهبودیافتگان از اعتیاد از محل صندوق کارآفرینی امید

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز از امکان دریافت تسهیلات از سوی بهبودیافتگان از اعتیاد از محل صندوق کارآفرینی امید خبر می‌دهد.

 هوشنگ عطاپور اظهار می‌دارد: بحث آسیب‌های اجتماعی اگر در جامعه مدیریت نشود برای همه اعضای جامعه تهدید به حساب می‌آید لذا حمایت از افراد آسیب دیده یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که مقام عالی استان نیز بر آن تاکید دارند و ضروری است اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، بکار گرفتن و استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی است، می‌افزاید: در این مورد هم یکی از اهداف مورد نظر، ورود کارفرمایان به عرصه و اعطای تسهیلات به این کارفرمایان برای به‌کارگیری و حمایت از معتادین بهبودیافته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی تامین فضای لازم برای فعالیت بهبودیافتگان از اعتیاد و ارائه تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید را از جمله برنامه‌های استان در حمایت از اشتغال معتادین بهبودیافته اعلام می‌کند و می‌گوید: دستگاه‌های حمایتی و فرهنگی موظفند امکانات لازم برای بهره‌مندی بهبود یافتگان از این تسهیلات را فراهم کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا