گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۰/۲۹          ریشه کنی معضل بی سوادی در آذربایجان غربی تا پایان سال 97

آذربایجان غربی هنوز با ریشه کنی کامل بی سوادی فاصله دارد بنابراین ضروریست همه مسئولان آستین های همت را بالا زنند تا این استان بتواند در ریشه کنی بی سوادی موفق شود. سوادآموزی با حداقل معیار که همان خواندن و نوشتن و حساب کردن است، آغاز می شود و تا سطح علمی ادامه می یابد. یکی از مولفه های توسعه نیز سوادآموزی است و باسوادی شهروندان از عوامل توسعه انسانی محسوب می شوند.

به گزارش نای قلم، بيسوادي يكي از مشكلات عمدة اجتماعي است. زيان مستقيم بر اقتصاد و پرداخت ماليات سالانه وتوأم بودن بيسوادي با فقر، بيكاري، مشكل بهداشتي و… بر كسي پوشيده نيست، تولید علم، تولید کالا و خدمات ارتباط مستقیمی با سواد و سوادآموزی دارد و هرچه افراد باسوادتر باشند، از منابعی نظیر آب، خاک، باد و برق بهتر استفاده می کنند.

با سوادی با معیارهای سلامت و بهداشت نیز رابطه مستقیم دارد و هر جامعه ای که میزان باسوادی بیشتر است، سطح سلامت مردم بالاتر و میزان مرگ و میر کمتر است.

جدا از این تاثیرات مثبت سواد، رابطه اجتماعی با افزایش دانش و معلومات افزایش می یابد به گونه ای که باسوادان توانمندی بهتری برای برقراری رابطه ای شاد و پویا با افراد اجتماع دارند.

باسوادتر شدن جامعه، آمار جرائم و سرقت  را کمتر می کند و شهروندان یک جامعه باسواد انتخاب های بیشتری خواهند داشت.

نگاهی به وضعیت سوادآموزی در آذربایجان غربی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: در صورت مشارکت تمام دستگاه های اجرایی استان و اجرای کامل طرح شتاب بخشی سوادی آموزی، تا پایان سال 97 بی سوادی در استان ریشه کن می شود.

محمدرضا نجفی در یک گفت و گوی خبری اظهار کرد: در صورت اجرای کامل طرح شتاب بخشی سوادی آموزی استان که مورد تاکید استاندار محترم نیز است، تا پایان سال 97 شاهد ریشه کنی بی سواد در رده سنی 10 تا 49 سال خواهیم بود.

وی افزود: بر اساس طرح شتاب بخشی سواد آموزی استان و تاکید استاندار اذربایجان غربی، باید 16 دستگاه اجرایی استان در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

نجفی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون دستگاه های اجرایی استان مشارکت کمرنگی در این زمینه داشته اند؛ تصریح کرد: ریشه کنی بی سوادی بسیج عمومی در بین دولت و ملت را می طلبد و هر دستگاه اجرایی باید با توجه به مخاطبان خود در راستای جذب افراد بی سواد تلاش کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجموعه سواد آموزی استان گفت: با اقدامات صورت گرفته هم اکنون آمار افراد بی سواد در رده سنی 10 تا 49 سال به 171هزار نفر رسیده است و درصد افراد باسواد در استان از 88 درصد به 92 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به مرزی و محروم بودن استان اذعان داشت: اکثر افراد بی سواد استان در مناطق مرزی و جامعه روستایی استان هستند.

وی با بیان اینکه سنگ بنای توسعه آموزش است؛ افزود: پایه آموزش سواد آموزی است و تحقیقات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میزان سواد اولیا رابطه مستقیم و معنی دار دارد.

نجفی با اشاره به طرح های تشویقی برای سواد آموزی گفت: امسال برای هر فرد بی سواد که در آزمون پایان دوره پذیرفته شود، مبلغ 134 هزار تومان و برای فرد آموزش دهنده مبلغ 630هزار تومان به ازای هر سوادآموز پرداخت می شود.

نجفی افزود: در طرح خودآموز که یکی از اعضای خانواده به فرد بی سواد آموزش می دهد مبلغ 670هزار تومان به حساب سواد آموز واریز می شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه پایان دوره سواد آموزی معادل سوم ابتدایی است، گفت: سواد آموزان پس از پایان دوره می توانند وارد دوره انتقال شوند که معادل ششم ابتدایی است.

وی خاطر نشان ساخت: دوره تحکیم نیز پس از دوره انتقال و در قالب سیر مطالعاتی کتب تسهیل شده و برگزاری آزمون از کتب ویژه این دوره طراحی شده است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا