گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۱/۲۱          صدور مجوز احداث سردخانه منوط به رعایت تکنولوژی جدید

با توجه به پتانسیل بالای مناطق مختلف استان برای تولید میوه و محصولات کشاورزی مختلف نیاز به نگهداری و منجمد کردن این محصولات، بیش از پیش احساس می‌شود، از طرفی نزدیکی این استان با سه کشور همسایه ضرورت ایجاد سردخانه‌ها برای نگهداری و صادرات این گونه محصولات را دوچندان می‌کند.

به گزارش نای قلم، سردخانه‌ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات زراعی و باغی، مواد غذایی، پروتئینی، صیفی، گل و گیاه بوده و این امر حاکی از اهمیت احداث سردخانه‌ها در ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است.

اگرچه اهميت توليد كيفي و كمي محصولات متنوع به ویژه ميوه‌هاي فصلي در اين منطقه براي مسئولان به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه باغباني و كشاورزي كشور قابل بيان است اما بدون شک نگهداري محصولات به لحاظ كيفي و كمي به سردخانه‌هاي اين استان بستگي دارد كه مي‌توان با استفاده از آخرين تكنولوژي‌هاي روز در ساخت سردخانه‌ها اهميت توليد ميوه و توسعه باغباني در اين منطقه را دوچندان كرد.

وجود بیش از ۴۵۰ سردخانه و ۳۵ واحد سورت در این استان بیانگر بالا بودن میزان محصولات تولیدی و همچنین نیاز به ذخیره‌سازی آنها برای عرضه در ایام مختلف سال است چرا که ظرفیت کارخانجات و صنایع تبدیلی و همچنین سیستم حمل و نقل و صادرات به تنهایی در یک پیک سنگین در زمان تولید قادر به فراوری و حمل این محصولات نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید: صدور مجوز احداث سردخانه منوط به رعایت تکنولوژی جدید و به روز و اتمسفری است و نهادهای مسئول در این خصوص باید توجه بیشتری داشته باشند.

یاسر رهبردین اظهار می‌دارد: با به روز بودن سیستم‌های سردخانه طرح توجیه خواهد داشت و در این صورت مجوز احداث صادر می‌شود.

رهبردین بیان می‌کند: رعایت این نکته ضروری است تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

وی می‌افزاید: در شهرستان ارومیه با توجه به اینکه سردخانه‌های موجود جوابگوی کشاورزان است، برای احداث سردخانه جدید تسهیلات دولتی تعلق نمی‌گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی اضافه می‌کند: صدور مجوز بدون اعطای تسهیلات است زیرا برخی توانایی برگشت سرمایه را ندارند.

وی تصریح می‌کند: در بحث طرح‌های سرمایه‌گذاری باید توانایی سرمایه‌گذار و توجه طرح مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشکلی در روند اجرای طرح وجود نداشته باشد.

رییس هیات مدیره اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان غربی هم می‌گوید: برای نوسازی سردخانه‌های استان نیازمند حمایت‌های دولت هستیم.

مرادعلی آقا بالازاده متذکر می‌شود: سردخانه ها هم اکنون با قطعات مستهلک کار می‌کنند و زمین گیر هستند.

وی اظهار می‌دارد: سردخانه‌ها، سورت و بسته‌بندی و حمل و نقل از جمله زیرساخت‌های یک صادرات خوب برای محصولات کشاورزی هستند که لازم است برای نگهداری محصولی باکیفیت به ویژه سیب درختی این موارد مورد توجه مسوولان باشد.

آقابالازاده اضافه می‌کند: برای استفاده بهینه از ظرفیت سردخانه‌ها باید باغ‌های استان از شیوه سنتی خارج و به شیوه جدید کشت شوند تا همزمان با بهره‌وری از منابع آب و خاک میزان تولید نیز افزایش یابد و این افزایش منجر به استفاده از ظرفیت خالی سردخانه‌ها شود.

گفتنی است در حال حاضر، ۲ هزار و ۲۶۰ نفر در ۴۵۲  واحد سردخانه ای استان فعالیت دارند.

آذربایجان غربی سالانه ۶.۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازار می‌کند بخشی از این محصولات در سردخانه‌ها جهت صادرات در ایام سال و یا مصرف داخلی ذخیره‌سازی می‌شود.

عمده ترین محصول ذخیره سازی شده استان سیب درختی است که از ابتدای مهرماه تا اردیبهشت ماه در این واحدها انبار می‌شود و این محصول باید حداکثر تا اسفند ماه به بازار عرضه شود. در صورت نگهداری بیش از زمان یاد شده از کیفیت محصول کاسته می‌شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا