Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۱/۱۳          نیاز به نقدینگی و بروکراسی اداری مشکل اصلی پتروشیمی ارومیه

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با هدف حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی و کمک به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مالی و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی، معادن و رفع موانع صادراتی برگزار می‌شود.

به گزارش نای قلم، طبق قانون این ستاد می‌تواند مصوبات لازم در جهت رفع این گونه مشکلات به تصویب برساند.

در ادامه بازدیدهای هفتگی استاندار آذربایجان‌غربی از واحدهای تولیدی تحت عنوان «یکشنبه‌های تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» محمدصادق معتمدیان امروز در شرکت پتروشیمی ارومیه حضور یافت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد.

شرکت پتروشیمی ‌ارومیه در جنوب غربی شهرستان ارومیه در زمینی به مساحت 110 هکتار با محوطه صنعتی به وسعت 50 هکتار و 60 هکتار فضای سبز و استخرهای پساب احداث شده است.

پتروشیمی ارومیه در سال ۱۳۷۰ جهت تولید کریستال ملامین و سولفات آمونیوم آغاز و در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع دارای پنج واحد فرآیندی تولید کریستال ملامین با ظرفیت چهار هزار تن، سولفات آمونیم با ظرفیت 46 هزار تن، اسید سولفوریک با ظرفیت 40 هزار تن، سولفات پتاسیم با ظرفیت 40 هزار تن و اسید کلردریک 50 هزار تن در سال است. محصولات تولید شده قابلیت توسعه به صنایع پایین دستی را دارند.

كشورهاي پيشرو با وجود دوري از مواد اوليه ارزان توانسته‌اند با توسعه نظام‌مند صنايع پايين دستي پتروشيمي در قالب پارك هاي صنعتي پتروشيمي و شيميايي و ايجاد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط پتروشيمي دانش‌بنيان، زمينه توليد محصولات باارزش، نوآوري و توليد محصولات جديد، كارآفريني و ايجاد شغل‌هاي پايدار، مديريت و كاهش هزينه توليد و در نهايت كسب حداكثر ارزش افزوده از مواد خام پتروشيمي را فراهم كنند و از اين رهگذر به يكي از اصلي‌ترين توليدكنندگان مواد پليمري و پتروشيمي تبديل شوند.

صنعت پتروشیمی هم‌اکنون به یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم آذربایجان‌غربی تبدیل شده است که راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی در کشور مبدل کند.

در این راستا "پارک ملامین" به عنوان صنعت پایین‌دستی شرکت پتروشیمی ارومیه مطرح است و در شش فاز اجرایی می‌شود.

"پارک ملامین" با مشارکت بخش خصوصی در 60 هکتار احداث می‌شود.

جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد اشتغال و رونق تولید و جلوگیری از واردات از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

پس از بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از بخش‌های مختلف شرکت پتروشیمی ارومیه،  جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیران اجرایی و مدیران این واحد تولیدی برگزار شد و مدیرعامل این شرکت با ارائه مشکلات خواستار تسهیل در رفع موانع شد.

پژمان اسدی گفت: کمک و همراهی مدیریت ارشد استان با صنعت پتروشیمی می‌تواند ضمن فراهم کردن زمینه‌های جذب سرمایه گذاری‌ها، مسیر تکمیل زنجیره ارزش را تسهیل کند.

وی عمده مشکل این مجتمع را نیاز به نقدینگی برشمرد و گفت: در ماه‌های جاری به دلیل افزایش پنج برابری قیمت خوراک، چهار برابری حامل‌های انرژی و افزایش پنج برابری هزینه‌های حمل، با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

اسدی همچنین به بروکراسی سیستم‌های اداری و عمومی اشاره و متذکر شد: این روند باعث ایجاد مشکل در زمینه فروش و صادرات محصولات این مجتمع شده است.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با اشاره به اینکه در بخش صادرات گام‌های خوبی برداشته شده است، اضافه کرد: در شش ماهه اول سال جاری پنج برابر سه سال گذشته صادرات انجام شده است.

وی اذعان کرد: به جای ایجاد موانع باید میزان صادرات تسهیل شود. بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی اشتغال‌زایی بالایی را در کشور ایجاد می‌کند و اگر این بخش از صنعت توسعه یابد شاهد کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتری خواهیم بود.

اسدی همچنین اخذ مالیات سنگین را از دیگر مشکلات این مجتمع عنوان کرد و خواستار توجه مسوولان شد.

*10 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای پارک ملامین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این بازدید اظهار داشت: برای راه‌اندازی پارک ملامین ارومیه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

نادر صادقی افزود: در خصوص جذب سرمایه‌گذار هفته آینده فراخوان عمومی اعلام می‌شود

وی اضافه کرد: با جذب سرمایه‌گذار، واحدهای زیردستی با مشارکت پتروشیمی ارومیه احداث می‌شود.

*ضرورت جذب سرمایه‌گذار

در پایان استاندار آذربایجان غربی با جمع بندی مطالب گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه انرژی، صنایع پایین دست پتروشیمی و... نیاز است زمینه برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه‌ها فراهم شود.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه بی شک جذب سرمایه‌گذاران جدید منجر به توسعه اشتغال و تولید می‌شود، افزود: مشکلات پتروشیمی ارومیه باید در اسرع وقت بررسی و توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه روند توسعه تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی ارومیه باید پیگیری شود، تاکید کرد: این پروژه‌ها نقش بسیار خوبی در توسعه آذربایجان‌غربی خواهد داشت و زمینه ارتقای شاخص‌های استان را در سال‌های آینده موجب می‌شود.

وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم‌مرز بودن با سه کشور، فعالیت ۹ گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت‌های تجاری آذربایجان‌غربی بوده که می‌تواند به بزرگترین دروازه صادراتی ایران به عراق و اروپا برای تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا