گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۱/۰۷          توجه جدی به طنز در آذربایجان غربی

سالن اجتماعات حوزه هنری آذربایجان غربی عصر امروز شاهد برگزاری سومین عصر شعر طنز بود.

به گزارش نای قلم، این برنامه به مناسبت هفته فرهنگی ارومیه و با حضور علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، احد هوشمند قره‌باغ، خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حسین پناهی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه، مرتضی منافی نائب رئیس شورای شهر ارومیه، قاسم زاده علی رئیس بسیج هنرمندان و جمعی از شاعران ارومیه برگزار و از کتاب "لبخند آذربایجان" رونمایی شد.

دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان غربی سال 1389 به همت دکتر سعید سلیمان‌پور در حوزه هنری آذربایجان غربی و در ارومیه شکل گرفت.

تاکنون دو عصر شعر طنز به همت دفتر طنز حوزه هنری استان برگزار شده است که استقبال بسیار خوب شاعران طنز ارومیه برای حضور در این مراسم نشان از آن دارد که این مجموعه به عنوان نقطه عطفی تاریخی در مسیر پرفروغ، گام‌هایی بلند برداشته و توانسته تصویری روشن و مشحون از آینده‌ای درخشان برای این حوزه ادبی را جلوه‌گر سازد.

یکی از مهمترین برنامه امروز رونمایی از کتاب طنز "لبخند آذربایجان" بود که به کوشش سعید سلیمان‌پور، به همت حوزه هنری آذربایجان غربی، مشارکت سازمان برنامه و بودجه استان و شهرداری ارومیه و توسط انتشارات آسمان کتاب منتشر شده است.

"لبخند آذربایجان" از این رو منحصر به فرد است که نخستین مجموعه آثار طنزپردازان کارگاه طنز حوزه هنری استان بوده و در آن ۴۴ عنوان اثر در قالب اشعار، نثرها و داستان‌های طنز به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی گردآوری و منتشر شده است.

این کتاب در 95 صفحه روانه بازار نشر شده و آثار محمود صادق پور، عبدالحسین شیرپنجه رضایی، حمید واحدی، مرحوم بابا علی جوانمرد، سجاد عبداللهی، مرحوم حسین سنجیده، مظفر خداوندگار، سعید سلیمان‌پور، حامد حبیب پور، بهرام اسدی، غلام علی کریمی، حسن حاتمی اینانلو، اکبر حبیبی، فاطمه جمالی، محمد رنجبری، فرزانه ولی زاده، محمد میلانی، نیما برگشادی، پیام آقایی، مصطفی قلیزاده علیار، مرضیه رزم پیشه، معصومه بالاوند، سیروس فرجی نژاد و زهرا کریم زادگان در آن منتشر شده است.

ویراستار کتاب "لبخند آذربایجان" مصطفی قلیزاده علیار، تصویرساز آن رعنا اصغری و طراح و صفحه آرای این کتاب حمیدرضا حمزه پور است.

از جمله سخنرانان این مراسم، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بود. مصطفی قلیزاده علیار در آغاز سخنانش تأکید کرد: دفتر طنز حوزه هنری استان به همت دکتر سعید سلیمان‌پور از سال 89 دایر و با آموزش‌های تخصصی و مستمر این شاعر برجسته شاهد موفقیت‌های زیادی در سطح استان و کشور هستیم.

وی با بیان اینکه ماحصل فعالیت دفتر طنز حوزه هنری استان زایش شعر طنز در این شهر است، افزود: یکی از اتفاقات مثبت دفتر طنز حوزه هنری استان و به ویژه تلاش‌های دکتر سلیمان‌پور کشف استعداد‌هاست که خوشبختانه توانسته استعداد‌های ناشناخته و کم‌شناخته شده را به جامعه ادبی معرفی کند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان اضافه کرد: با توجه به جواناني كه در این حوزه رشد كرده و فعاليت دارند به طور قطع آينده بهتري انتظار مي‌رود تا خلق آثار بيشتري داشته باشند.

قلیزاده‌علیار ادامه داد: دفتر طنز حوزه هنری استان با برگزاری مستمر جلسات شعرخوانی طنز و برگزاری سه عصر شعر ثابت کرده است که در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم به طوری که این محفل ادبی از پر تعداددترین نشست‌های شعر طنز است.

شاعر و پژوهشگر عرصه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: باید از این ظرفیت به بهترین شکل در بستر صحیح خود بهره‌گیری کرد.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: محافل ادبی و هنری نیازمند حمایت معنوی و مادی نهادهای شهری و فرهنگی هستند و در این صورت شاهد ظهور و بروز محفل‌های موفق و چهره‌های مستعد خواهیم بود.

* توجه جدی به طنز

سپس مسئول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: در سال‌های اخیر توجه جدی به طنز شده است.

سعید سلیمان‌پور افزود: برگزاری جشنواره و مراسم‌های مختلف نشان‌دهنده حمایت از این گونه ادبی است و نشان می‌دهد در این استان و ارومیه نیز جایی برای حمایت از طنز وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل فعالیت‌ها و تبلیغات خوبی که در زمینه طنز صورت گرفته این بخش از ادبیات گسترش پیدا کرده به طوری که تعداد طنزپردازان و علاقه‌مندان حاضر در جلسات هفتگی یا ماهانه به حدود 50 نفر رسیده است.

سلیمان‌پور در ادامه سخنان خود عملکرد دفتر طنز حوزه هنری استان را تشریح کرد و افزود: دفتر طنز حوزه هنری استان از سال 1389 افتتاح شده و تا کنون 337 جلسه و کارگاه هفتگی و ماهانه برگزار شده است.

وی تصریح کرد: به همت حوزه هنری استان، نخستین شب شعر طنز تاریخ آذربایجان غربی در سال 91 و دومین شب شعر به همراه رونمایی از اثر «خنده‌های فالش» در سال 92 برگزار شده است.

سلیمان‌پور تصریح کرد: سال 94 نیز بخش طنز جشنواره سراسری شعر فجر از مرکزیت خارج و در آذربایجان غربی برگزار شد که موجب توجه بیشتر به شعر طنز در این استان شد.

این شاعر طنزپرداز همچنین افزود: شهریورماه 95 نیز کنگره بزرگداشتی برای میرزا حسین کریمی مراغه‌ای شاعر و طنزپرداز پیش‌کسوت برگزار شد.

*ضرورت احیای فرهنگ سنتی و بومی در قالب شعر

نائب رئیس شورای شهر ارومیه نیز در این مراسم گفت: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها فرصتی هستند که می توانیم پنجره‌های جدیدی را به روی شعر باز کنیم و فرهنگ سنتی و بومی را در قالب شعر احیا کنیم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

مرتضی منافی با اشاره به فعالیت دفتر طنز حوزه هنری استان افزود: فعالیت دفاتر و انجمن‌های ادبی به عنوان مکان های فرهنگی این سرزمین پلی در تداوم حیات فرهنگی جامعه در انتقال تاریخ‌مان نقش برجسته‌ای دارند و شورای شهر و مرکز مطالعات و پژوهش‌ها آماده حمایت هستند.

وی افزود: آثار ادبی ارایه شده در این محافل می‌تواند جمع‌آوری و به عنوان ذخیره ادبی استان مورد استفاده قرار گیرد.

*پایین بودن سرانه مطالعه در آذربایجان غربی

مدیر انتشارات آسمان کتاب نیز گفت: سرانه مطالعه در آذربایجان غربی پایین است.

توحید اصغرزاده افزود: به نظر می‌رسد که ناشران جزو مجموعه کتاب تلقی نمی شوند، این در حالی است که اگر تلاش ناشران نباشد زحمات نویسندگان به هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد، اعلام آمادگی کرد تا با نشر کتاب‌های جدید و روانه کردن آنها به بازار سرانه مطالعه افزایش یابد.

در اين آيين هنرمندان برجسته طنزپرداز ارومیه اشعار خود را در قالب طنز ارائه كردند.

در پایان مراسم از شاعران و نویسندگان طنزپردازی که آثارشان در کتاب لبخند آذربایجان منتشر شده است، تجلیل به عمل آمد.

عصر شعر طنز با هدف جريان‌سازي ادبي و بالندگي شعر طنز و به منظور ايجاد انگيزه و رقابت بين شاعران برگزار مي‌شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا