گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۰/۱۴          مصرف کم کودهای شیمیایی توسط کشاورزان آذربایجان غربی

از سلامت غذایی همواره به عنوان یكی از شاخص های توسعه یاد می‌شود و برای پیشبرد این شاخص تلاش‌های مختلفی صورت گرفته است. اما در این میان استفاده‌ی بی‌رویه از كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره‌ی سلامت غذایی در جامعه شكل گیرد.

هر چند كه كشاورزی و تولید محصولات آن بدون استفاده از كود شیمیایی امكان پذیر نیست، ولی مصرف بی رویه ی این نوع كودها به یك نگرانی در میان كارشناسان كشاورزی و غذایی تبدیل شده است.

یكی از مهمترین آسیب های استفاده ی بی رویه از كود و مواد شیمیایی در بخش كشاورزی، آلودگی های زیست محیطی است كه در قالب آلودگی آب های زیر زمینی و خاك نمایان می شود. تركیب مواد شیمیایی موجود در برخی از كودها با جذب شدن در ریشه ی گیاه و عمق خاك، موجب مشكلات و بیماری های مختلفی در مصرف كنندگان محصولات كشاورزی می شود.

یكی دیگر از مهمترین آسیب های استفاده‌ی غیركارشناسی از كودهای شیمیایی آلودگی خاك است، برخی از كارشناسان بر این باورند كه تركیب های سمی كودهای شیمیایی در حدود نیم سده در خاك باقی می مانند و این باعث می شود این مواد از طریق خاك یا آب به محصولات كشاورزی ورود پیدا كنند.

این درحالیست که مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی از مصرف کم کودهای شیمیایی توسط کشاورزان استان خبر می‌دهد.

علیرضا قربانی در گفتگویی اظهار کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در اراضی کشاورزی استان هیچ زمانی بی رویه نبوده و حتی مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب در استان است.

 وی اضافه کرد: براساس ارزیابی آمارهای چندین سال اخیر در کشور و استان، کماکان مقادیر توزیع و جذب و مصرف کود های یارانه دار کمتر از مقادیر توصیه شده است .

وی تصریح کرد: به عنوان مثال میزان کود ازته مورد نیاز برآورد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای مصرف یک سال استان بیش از ۱۲۰ هزارتن تخمین زده شده و این در حالی است که سهمیه تخصیصی سال ۱۴۰۰ کود اوره یارانه دار شرکت خدمات حمایتی ۶۱ هزار و ۳۰۰ تن اعلام شده است.

 قربانی ادامه داد: از جمله دلایل تخصیص این میزان از سهمیه بر این مبنا بوده است که درصدی از کود ازته برآورد شده به صورت یارانه دار در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مابقی با توصیه کارشناسان و با دقت بیشتر و از محل سایر کودهای دارای ترکیبات نیتراته به منظور جلوگیری از پرمصرفی، توسط کشاورزان تهیه و مصرف شود.

قربانی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه در اراضی باغی و زراعی، به دلیل افزایش پنج برابری قیمت آن نهاده ها در ابتدای سال ۹۹ خود بخود تا حد بحران و خطر کاهش عملکرد محصولات کشاورزی پیش رفته و مسئولان عالی رتبه وزارت جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از بروز خسارات قابل توجه کمی و کیفی و کاهش درآمد عمومی در صدد ارائه راهکارهای اساسی برای مصرف بهینه نهاده ها هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کیفیت کودهای تامین و توزیع شده شرکت خدمات حمایتی گفت: تمام کودهای تدارک شده وارداتی و تولید داخل در چندین مرحله مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت عدم رعایت اصول استاندارد مجوز توزیع از آن کودها به طور سیستماتیک سلب می شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا