گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۱۰/۰۵          نتوانستیم بین دانشگاه‌ها و اقتصاد پیوند ایجاد کنیم

 

استاندار آذربایجان غربی امروز از پارک علم و فناوری آذربایجان غربی به منظور رفع مشکلات این مرکز بازدید کرد.

به گزارش نای قلم، محمدصادق معتمدیان و هیات همراه در راستای بررسی مشکلات واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان و در قالب بازدیدهای هفتگی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، در پارک علم و فناوری استان حضور یافت و از نزدیک با مدیران و نمایندگان واحدها گفتگو کرد.

برنامه "یکشنبه های پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید" در راستای تحقق شعار سال اجرا شده و در این برنامه یکشنبه‌های هر هفته استاندار آذربایجان غربی به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی دست اندرکار به واحدهای تولیدی مشکل‌دار سر زده و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفته و دستورات لازم برای رفع آنها را صادر می‌کند، مدیران هم موظف به اجرا و پیگیری دستورات برای حل مشکلات واحدها می‌شوند.

پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، شکل گرفتند.

تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است.

از طرف دیگر پارک‌های فناوری به عنوان ابزار جلب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند و علاوه بر آن محملی برای جذب متخصصان و توسعه فعالیت کارآفرینان هستند.

پارك علم و فناوري آذربایجان غربی سال 1384 تاسیس و از سال 1394 به عنوان یک دستگاه مستقل ملی در استان در حال فعالیت است.

*استقرار 121 واحد فناور در پارک علم و فناوری استان

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در این نشست تعداد شرکت‌های فناور، هسته و شرکت‌های رشدی و پیش رشدی مستقر در این پارک را 121 واحد اعلام و اظهار کرد: از مجموع ۴۹ شرکت دانش‌بنیان موجود در استان ۲۹ شرکت در پارک مستقر هستند.

غلامرضا منصورفر افزود: پارک علم و فناوری استان توانسته برای 940 نفر از جوانان تحصیل‌کرده ایجاد اشتغال کند.

به گفته وی، در حال حاضر علاوه بر دو واحد رشد در ارومیه در شهرستان ماکو با همکاری منطقه آزاد و میاندوآب با همکاری دانشگاه پیام نور نیز واحدهای رشد پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

وی همچنین از آغاز فعالیت مرکز رشد در حوزه کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری در سال جاری و برگزاری طرح تاک 2 در سطح بین المللی در هفته آینده خبر داد.

* شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور؛ پیشران و افسران اقتصاد مقاومتی

سپس نماینده موسسات در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، پیشران و افسران اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند و نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

نوید قلیزاده بر صادرات محصولات پارک به کشورهای همسایه تاکید و اظهار کرد: شرکت‌های مستقر در پارک ظرفیت بالایی برای صادرات دارند و برای این کار نیازمند هاب صادراتی هستند.

وی ضعف زیرساخت‌های فیزیکی، تامین اعتبار برای برج‌های فناوری، تخصیص اعتبار و یارانه‌های تسهیلاتی و افزایش زمان بازپرداخت آنها، نبود راه دسترسی مناسب، محوطه‌سازی داخل محدوده، ايجاد زمينه براي توسعه صادرات و محصور نبودن فضای فیزیکی پارک برای اعمال قوانین گمرکی را از جمله مشکلات پارک علم و فناوری استان اشاره و خواستار رفع آنها شد.

در ادامه این نشست نمایندگان کارگروه‌های واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان ضمن ارائه گزارشی از مهم‌ترین طرح‌ها و ایده‌های در حال اجرا در حوزه‌های مختلف، درخواست‌ها و مطالبات خود را برای حمایت بیشتر مسوولان به منظور تسریع در روند تکمیل طرح‌های خود با استاندار آذربایجان غربی در میان گذاشتند.

سپس استاندار آذربایجان غربی به جمع‌بندی مسائل و بیان مشکلات موجود و راهکارهای لازم برای رفع آنها پرداخت.

شاه‌بیت صحبت‌های محمدصادق معتمدیان، ظرفیت‌های مغفول معدنی و مرزی، تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در سایر بخش‌ها بود به طوری که کلیدواژه‌های «اشتغال و تولید» را به‌صورت پرتکرار به کار برد.

*ضرورت شناسایی حلقه‌های مفقوده و مزیت‌های بالقوه و بالفعل

وی متذکر شد: هنوز مسیر توسعه‌ی خود را در آذربایجان غربی پیدا نکردیم، لذا ضروری است حلقه‌های مفقوده و مزیت‌های بالقوه و بالفعل شناسایی شوند تا بتوانیم برنامه‌های خود را توسط بخش خصوصی و دانشگاهیان عملیاتی کنیم.

وی گفت که با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت‌هایی که در استان وجود دارد باید برنامه‌ها را با اولویت‌بندی و تمرکز بر مزیت‌ها و پیشران‌های اقتصادی استان پیش ببریم.

معتمدیان سپس گفت که پارک علم و فناوری باید در مسیرهایی حرکت کند که همگام با مزیت‌های استان باشد.

* نتوانستیم بین دانشگاه‌ها و اقتصاد پیوند دهیم

وی با اشاره به اینکه نتوانستیم بین دانشگاه‌ها و اقتصاد پیوند دهیم، خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری باید حلقه واسط بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، اقتصاد، صنعت و تولید باشد.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: فعالیت‌ها در این مرکز باید بر اولویت‌ها، مزیت‌ها و طبق آمایش سرزمینی و نه سلایق فردی متمرکز شود.

استاندار آذربایجان غربی مهمترین برنامه دولت را تمرکززدایی عنوان و تصریح کرد که از سال آینده با افزایش اختیارات استان‌ها کشور به صورت استاندارمحور مدیریت می‌شود نه وزارتخانه‌محور و این مهم باعث جلوگیری از اتلاف انرژی، سرمایه و وقت می‌شود.

به گفته استاندار آذربایجان غربی تحقق رشد هشت درصدی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده کار بزرگی است که باید رقم بخورد.

معتمدیان با اشاره به اینکه معادن از جمله مزیت های نسبی آذربایجان غربی است گفت: با عنایت به اینکه آذربایجان غربی جزء استان‌های مهم معدنی کشور بوده، تاکنون اقدام خاصی در راستای فعال کردن ظرفیت های بالفعل، مطالعات، اکتشافات و اقدامات سیستماتیک و روش های نوین در کشف معادن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: پنج درصد معادن کشور متعلق به آذربایجان غربی است اما در اشتغال معدنی و ارزش افزوده سهم استان بسیار ناچیز به گونه ای که در اشتغال یک درصد و ارزش افزوده کمتر از یک درصد از سهم کشوری مربوط به آذربایجان غربی است.

معتمدیان با بیان اینکه بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد، تاکید کرد: معادن از پیشران های توسعه آذربایجان غربی است و باید سعی شود تا زنجیره این بخش به طور کامل برقرار و تکمیل شود.

وی اظهار کرد: نیاز است گام به گام برنامه جامعی را در حوزه معدن تدوین کنیم تا به اهداف بلندمدت برسیم.

* خام فروشی یکی از آسیب‌های اصلی در بخش معدن

استاندار آذربایجان غربی همچنین‌ خام فروشی را یکی از آسیب‌های اصلی در بخش معدن و پیکره اقتصاد استان عنوان و تصریح کرد: معادن بلاتکلیف و راکد باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گرفته و به چرخه فعالیت بازگردند.

معتمدیان افزود: پائین بودن سهم معادن در اشتغال استان نیازمند  برنامه ریزی برای اکتشاف پهنه های معدنی ، استفاده از ظرفیت های اکتشافی سازمان های مسئول از جمله سازمان زمین شناسی در این حوزه، استفاده از ظرفیت دولت برای سرمایه گذاری در اکتشاف معادن و توجه به موضوع فرآوری در کنار بهره برداری از مواد معدنی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مذاکراتی با سازمان زمین‌شناسی کشور و ایمیدور انجام گرفته تا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین بر استخراج و واگذاری معادن تاکید و خاطرنشان کرد: این بخش در قالب فراخوان باید انجام گیرد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، خصولتی و دولتی که اهلیت دارند از طریق قانونی ورود پیدا کنند.

معتمدیان فرآوری محصولات معدنی را مهم ترین بخشی عنوان کرد که اثر خود را در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد.

وی همچنین متذکر شد: دریاچه ارومیه هفت میلیارد تن ذخایر شناسایی شده قطعی پتاس و منیزیت دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مقام عالی استان افزود: موانعی ایجاد شده است که نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی استفاده کنیم در حالیکه این ثروت‌های زیرزمینی باید خارج و تبدیل به ثروت برای مردم شود.

معتمدیان سپس به مشکلات جلب سرمایه‌گذاری اشاره کرد و اینکه این فرایند در استان فوق‌العاده دست‌وپاگیر و ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی زیاد است لذا باید روان‌سازی انجام گیرد، سپس تاکید کرد این روند بدون تردید انجام می‌شود چرا که صرفا توصیه نیست و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در چارچوب قانون استعلام‌های طولانی و زاید را حذف کنند و متخلفینی که بخواهند در روند سرمایه‌گذاری خللی وارد کنند به دادگاه معرفی می‌شوند.

*ضرورت تغییر نگاه‌ها و رویکرد مدیران

وی مهمترین مسئله در این زمینه را تغییر نگاه‌ها و رویکرد مدیران عنوان کرد و اینکه مدیران نباید نگاه انقباضی انجماد فکری داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی راهکار رفع استعلام‌های طولانی را راه‌اندازی طرح اعطای مجوزهای بی‌نام برای لکه‌های مستعد سرمایه گذاری در استان اعلام و اذعان کرد: در این فرایند، لکه‌های مستعد شناسایی و برای آنها مجوزهای بی‌نام صادر می‌شود و پس از ابراز علاقه سرمایه‌گذاران در بخش های مختلف، این مناطق بدون اتلاف وقت به سرمایه گذاران معرفی شده و بلافاصله فرایند سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود.

معتمدیان گفت: در فضاهای سرمایه گذاری اقیانوسی به عمق نیم سانتی متر ایجاد کردیم که باید به برنامه‌های خود عمق دهیم.

مقام عالی استان سپس به فرصت های مرزی استان اشاره کرد و اینکه مرزها فرصتی بی‌نظیر و مطلق استان است که نتوانستیم از این فرصت نیز استفاده کنیم.

* آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی بین‌المللی

معتمدیان با بیان اینکه آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی بین‌المللی است، این استان را هاب لجستیک و مرکز تجاری ایران با اروپا، حوزه مدیترانه، قفقاز، ترکیه، عراق و سوریه دانست.

وی همچنین متذکر شد: با وجود داشتن گمرکات و پایانه‌های مرزی هنوز محصولات خود استان را نمی‌توانیم صادر کنیم حال آنکه مرز محل توقف نیست و باید به محل عبور تبدیل شود.

در این نشست، با پیگیری و گفتگوی استاندار آذربایجان غربی با مدیران متولی مقرر شد اعتبار لازم تامین و مشکلات مربوط به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع برق، محوطه‌سازی محدوده پارک علم و فناوری ارومیه و مشكلات زيرساختي به ويژه در حوزه آب و برق هر چه زودتر رفع شود.

همچنین پیش از این جلسه، معتمدیان از غرفه‌های مختلف واحدهای دانش‌بنیان واقع در این پارک بازدید کرد و با محصولات آنها آشنا شد.

در ابتدای این بازدید همچنین سه محصول جدید دانش‌بنیان شامل مکمل اختصاصی جهت مصرف در دام، طیور و آبزیان فرموله شده، پهپاد سم پاش و پک آموزشی سرو کنترل موتور DC رونمایی شد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا