Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۰/۰۵          گزارش تحلیلی از وضعیت نام نویسی ها در آذربایجان غربی

نخستين مرحله از انتخابات اسفندماه ديروز با پايان مهلت ثبت‌نام براي كانديداتوري در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به خط پايان رسيد.

با اتمام ثبت نام نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شد که چه كساني از جناح‌هاي مختلف در هر دو انتخابات به ميدان آمده‌اند و انتخابات وارد فاز بعدي خود يعني «بررسي صلاحيت ها» خواهد شد؛ مهم‌ترين نكته‌اي كه اين روزها همه از آن سخن مي‌گويند و مورد توجه بسياري قرار گرفت و واكنش چهره‌هاي مختلف را برانگيخت موج ثبت‌نام‌ها بود.

ثبت‌نام از نامزدهاي مجلس خبرگان در تاريخ ٢٨ آذر ماه آغاز شد و در ٢ دي ماه به اتمام رسيد و در آذربایجان غربی444 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند یعنی برای هر کرسی نمایندگی 37 نفر رقابت خواهند کرد.

مشاركت زنان هم از دوره قبل افزایش یافته است به طوری که 38 نفر از ثبت نام کنندگان را بانوان تشکیل می دهند در حالی که در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی، تعداد بانوان شرکت کننده تنها یک نفر بود.

اما حال سوال این است که كانديداها جوان‌تر شده‌اند يا پيرتر؟ بیشترین گروه سنی ثبت نام کنندگان را در این دوره گروه سنی 30 تا 35 سال تشکیل می دهند به طوری که 99 نفر در این سنین کاندیدا شده اند، از گروه سنی 71 تا 75 سال نیز تنها یک نفر در این دوره نامزد انتخابات شده است.

در ایام هفت روزه نام نویسی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در استان نیز  34 نفر ثبت نام کردند که تمام کاندیداهای ثبت نامی از آذربایجان غربی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال جاری مرد و روحانی هستند.

در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری از این استان 17 نفر برای حضور در این مجلس ثبت نام کرده بودند که نشان می دهد در این دوره، کاندیداهای ثبت نامی دو برابر شده اند.

با اتمام ثبت‌نام‌ها وزارت كشور و شوراي نگهبان وارد مرحله بررسي صلاحيت‌ها می شود، مرحله‌اي كه امروز آغاز مي‌شود. بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس خبرگان توسط شوراي نگهبان به مدت ٣٠ روز از تاريخ شش دي تا پنج بهمن انجام خواهد گرفت. اين شورا نظر نهايي خود را پس از اتمام بررسي‌ها اعلام مي‌كند. اعلام رد صلاحيت‌ها و دريافت بررسي مجدد پنج روز است كه تا تاريخ ١٠ بهمن ادامه پيدا خواهد كرد. رسيدگي مجدد به درخواست داوطلبين رد صلاحيت شده از تاريخ ١١ بهمن به مدت ده روز انجام خواهد شد. اسامي داوطلبان تاييد صلاحيت شده توسط فرمانداري‌ها اعلام می شود.

تبليغات انتخاباتي مجلس خبرگان ١٤ روز است و از ٢٢ بهمن تا پنج اسفند مي‌توانند تبليغ كنند اما از تاريخ  شش اسفند ممنوعيت تبليغات آغاز شده و در هفت اسفند انتخابات برگزار خواهد شد. برخلاف مجلس خبرگان رهبري كه تبليغاتش دو هفته است تبليغات مجلس شوراي اسلامي يك هفته يعني از تاريخ ٢٩ بهمن تا پنج اسفند خواهد بود. دليل بيشتر بودن زمان تبليغات براي مجلس خبرگان هم به اين دليل است كه داوطلبان خبرگان در سطح استاني بايد به تبليغات بپردازند و به همان نسبت زمان بيشتري را براي تبليغات انتخاباتي در اختيار خواهند داشت.

در ارتباط با روند بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان مجلس شوراي اسلامي، ‌بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس شوراي اسلامي توسط شوراي نگهبان و مراجع چهارگانه خواهد بود. استعلام نهايي از شوراي نگهبان از ٩ دي اعلام می شود.

از تاريخ پنج دي تا ١٤ دي صلاحيت‌ها در هيئت‌هاي اجرايي بررسي مي‌شود. مراتب رد‌صلاحيت توسط فرمانداري در ١٥ دي ابلاغ مي‌شود. موضوع شكايت داوطلبان رد صلاحيت شده به هيات‌هاي نظارت استان و بررسي مجدد آن تا ٢٦ دي ماه خواهد بود.

دريافت شكايت از داوطلبان رد صلاحيت شده از ٢٧ دي تا ١٦ بهمن خواهد بود، دريافت شكايت داوطلباني كه در دور اول تاييد شده‌اند اما شوراي نگهبان صلاحيت آنها را رد كرده، دو روز است. همچنين رسيدگي به شكايت داوطلبان توسط شوراي نگهبان هفت روز خواهد بود و در ٢٧ بهمن اعلام رسمي داوطلبان پذيرفته شده است و در ٢٨ بهمن اسامي آنها انتشار خواهد يافت.

با پايان يافتن ثبت نام‌ها نوبت به مرحله دوم انتخابات رسيد، از امروز هيئت‌هاي اجرايي بررسي صلاحيت‌ها را آغاز می کنند و همزمان شوراي نگهبان هم به بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان خبرگان خواهد پرداخت.

اصلاح‌طلبانی که در ارومیه کاندیدا شدند

در حوزه انتخابیه ارومیه پنج نفر از چهره های شاخص جریان اصلاحات عباس خورشیدی، محمدصادق فیضی، گودرز صادقی، کریم فتاح پور و رویا محمدزاده در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند و بعد از اتمام فرایند ثبت نام اهداف و برنامه های خود را بیان کردند.

رئیس بنیاد باران آذربایجان غربی طی سخنانی رای مردم را در نظام جمهوری اسلامی ایران تزیینی ندانست، چه بسا رای مردم را تعیین کننده و ستون خیمه اداره این کشور عنوان و تاکید کرد نباید با انتخابات قهر کنیم چرا که راه اداره این کشور از مسیر صندوق های رای عبور می کند و چه بهتر این حضور آگاهانه، مسئولانه و همراه با بینش و بصیرت باشد.

عباس خورشیدی اذعان کرد: همه بزرگان این نظام و در راس آن مقام معظم رهبری جز این از ما انتظار ندارند که در جهت مردمسالاری دینی حرکت کنیم و امروز من بر اساس این اعتقاد آمده ام تا در این مسابقه ارزشمند حضور پیدا کنم در مراحل بعدی هم متناسب با تکلیف و وظیفه ای که احساس خواهم کرد عمل می کنم.

او تاکید کرد: من تابع قانون و مقرراتی هستم که در این میدان بازی می کنم، بازیگری که وارد میدان می شود باید به مقررات حاکم بر آن میدان اعتقاد داشته باشد، اگر من اعتقادی غیر از این داشتم در انتخابات حضور پیدا نمی کردم.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در جمع خبرنگاران هدف از حضور خود در انتخابات را پیگیری و دنبال کردن آرمان ها و اهداف اساسی و پایه ای انقلاب اسلامی ایران و پیگیری مطالبات مردم ارومیه عنوان کرد و گفت که مطالبات مردم آذربایجان غربی طی ۱۰ سال گذشته محقق نشده و با افت شدید شاخص ها در تمام حوزه ها همراه بودیم.

محمدصادق فیضی با بیان اینکه کسانی می توانند روی بهسازی و بهبود شاخص ها کار کنند که توانمندی علمی و دانش تخصصی مربوط به رفاه و اقتصاد را داشته باشند اظهار امیدواری کرد مردم، نماینده ای را انتخاب کنند که دغدغه اصلی آنها منافع مردم و شاخصه های توسعه ارومیه باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد که به آرای مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی وفادار خواهم بود و این آرا را به عنوان امانت الهی برای توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران و اعتلای معنویت و رشد عقلانیت در جامعه به کار خواهم برد.

رئیس اسبق دانشگاه اورمیه نیز در جمع خبرنگاران گفت: مجلس کارچاق کن نیست بلکه بلندگوی رسای صدای مردم در کشور است.

گودرز صادقی اظهار کرد: هرکس احساس می کند در توانش است و می تواند باعث پیشرفت، توسعه و سربلندی ملت و میهنش شود باید در انتخابات چه با کاندیداتوری و چه رای دادن مشارکت کند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا پیشرفت و توسعه کشورها ارتباط مستقیمی با سطح مجالس قانونگذاری آن کشور دارد، افزود: از بدو مشروطیت و دهه های 10 تا 30 همواره بزرگان و افراد مطرحی چون ملک الشعرای بهار، مرحوم مدرس، کاشانی و مصدق نماینده مجلس شورای اسلامی بودند ولی امروز مجلس جذابیت اش را از دست داده است، به طوری که  وقتی به بزرگان تعارف می کنند که به صحنه انتخابات بیاید انگار به او توهین شده است چرا که سطح مجلس بسیار پایین آمده است.

وی در خاتمه افزود: ما تربیت یافته نسل امامیم و تکلیف محور، آمده ایم تا به تکلیف خود عمل کنیم.

همچنین نماینده دور ششم مردم ارومیه آمادگی خود را برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

کریم فتاح پور موانه گفت که با شعار مبارزه با فساد، تبعیض و انحصارگرایی و حل مشکلات زیست محیطی وارد صحنه شده است.

رویا محمدزاده رئیس شاخه بانوان حزب اعتماد ملی آذربایجان غربی نیز در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.

چيزي كه تا امروز روشن است اين است كه اصلاح‌طلبان با تمام آنچه خود براي پيروزي در اسفند ماه نياز دارند به ميدان آمده‌اند حال بايد منتظر ماند و ديد كه عصر جمعه هفتم اسفند چه سرنوشتي براي كشور و البته اصلاح‌طلباني كه پا به معركه انتخابات گذاشته‌اند، رقم خواهد زد. سرنوشتي كه بي شك مي‌تواند تحت تاثير چالش‌هاي بزرگ اصلاح‌طلبان هم قرار گيرد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا