گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۳/۳۰          آذربایجان غربی به قطب اول سرطان تبدیل مي‌شود

درياچه اروميه تنها پهنه شوري نيست كه قرباني خشكسالي شده اما بيش از نقاط ديگر در كانون توجهات قرار گرفته است، آنقدر مهم كه طي ساليان دراز محور توجه كانديداهاي مجلس و رياست جمهوري بوده و احياي آن را جزو اولويت‌هاي خود عنوان مي‌كردند، اما آنچه امروز نمود دارد شوره‌زاري است كه با حيات و ممات هم‌وطنان آذري‌نشين گره خورده و چله‌نشين غم پرنده‌هايي است كه امروز ديگر خبري از آن‌ها نيست.

در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري نيز احياي درياچه اروميه جزو اولويت‌هاي دكتر روحاني عنوان شد و بالاخره رئيس جمهور برگزيده به وعده خود وفا كرد طوري كه در نخستين نشست هيئت دولت يكي از موضوعات مورد بحث نجات درياچه معرفي شد، پيگيري وضعيت اين درياچه در دستور كار قرار گرفت و كاربلدترين افراد، مأمور مستقيم بررسي حال و روز درياچه شدند.

براساس بررسي‌هاي علمي و كارشناسي صورت گرفته در دولت جديد وخامت اوضاع درياچه اروميه درك شده اما سؤال اين است كه براي احياي آن چه اقداماتي صورت گرفته شده است، مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در نشست خبري خود به برخي از آن‌ها اشاره كرد.

هادي بهادري در ابتداي سخنان خود از يكسان بودن سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد، خبري كه در نوع خود بهبودي وضعيت درياچه اروميه را نويد مي‌دهد.

او با بيان اينكه روند تثبیت دریاچه ارومیه در سال جاری با موفقیت به پیش می‌رود، در عين حال اظهار كرد ای کاش اقداماتی که امروز در ستاد برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شده از 10 سال پیش تدوین و اجرایی می‌شد، حال آنكه مهم‌ترین كاري كه در آن دوران انجام شد ملتهب و امنيتي كردن فضا بود.

نكته مهمتر اينكه امروز برای احیای دریاچه ارومیه 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است حال آنكه اگر 10 سال گذشته اقدام می‌شد تنها یک دهم این پول کافی بود.

بهادري به برخي از اقدامات اشاره كرد كه از جمله آن تصويب اعتبار مورد نياز بود، اعتباري به ميزان يك هزار و 937 هزار ميليارد تومان آن هم در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور كه نشان از اهتمام دولت براي احياي اين درياچه دارد و بايد از تلاش‌های هیئت دولت به ویژه رئیس جمهوری در این زمينه قدردانی کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنين از بررسی طرح انتقال آب دریاچه وان در کشور ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد و اينكه این طرح در مراحل بررسی الزام و شرایط انتقال است و امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در این زمينه دست یابیم.

به گفته بهادري با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده به ویژه در کشور ترکیه می‌توان ابعاد مختلف آن را بررسی کرد و در صورت به نتيجه رسيدن وارد مرحله اجرايي كرد.

وی با بيان اينكه علاوه بر این طرح، پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه با قدرت و قوت در دست اجرا هستند و اعتبارات خوبی نیز برای اجرای آن‌ها تزریق می‌شود، اظهار کرد: ساماندهي چاه‌هاي غيرمجاز، لای‌روبی ده‌ها نهر و وصل کردن زرینه رود به سیمینه رود توسط 50 بیل مکانیکی به طور همزمان نشان از اهتمام ویژه دولت براي به سرانجام رسيدن وعده‌اي است كه به مردم داديم.

او سپس به برخي انتقادها و حاشیه‌سازی برخی از مسئولین درباره ستاد احياي درياچه اروميه واكنش نشان داد و پاسخ داد در برابر آيندگان مسئوليم، ما چاره ای جز نجات این دریاچه نداریم و در واقع با نجات آن، مردم، نسل آینده و سلامت جامعه را نجات می‌دهیم.

بهادري با بيان اينكه درياچه اروميه اگر با ساز و دهل پر نمي‌شود با سرنيزه و تفنگ دولت‌های پيشين هم پر نشد، ادامه داد: دریاچه ارومیه موضوع سیاسی نیست، اجازه نمي‌دهيم با اين موضوع سياسي برخورد شود و نباید با آن شوخی کرد چرا که با امنيتي و مسموم کردن فضا عمليات اجرايي احياي درياچه اروميه ابتر مي‌ماند.

او همچنين اظهار كرد كه متأسفانه برخي از نمايندگان اطلاعات كافي ندارند و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نيز بحران دریاچه ارومیه را جدی نگرفته‌اند طوري كه حتی در یک و نیم سال گذشته، یک گزارش در خصوص وضعیت و روند کاری دریاچه از من درخواست نکرده‌اند.

وی با بيان اينكه تبعات، ضرورت و ساز و کار احیای دریاچه ارومیه باید از تریبون مجلس به مردم گفته شود که تاکنون این چنین نبوده است، گفت: متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس طرح احیای دریاچه ارومیه را از اولویت خارج کرده بودند اما امروز شاهد هستیم که به همت افراد كاربلد و متخصص اقدامات اجرایی خوبي آغاز شده است.

بهادري اين را نيز متذكر شد كه هر کسی می‌خواهد نماینده شود، باید برای این دریاچه پول و اعتبار بیاورد، نه اینکه در برابر کسانی که برای دریاچه اعتبار جذب می‌کنند، بایستد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بخش ديگري از سخنان خود را به تبعات خشكي درياچه اروميه اختصاص داد و هشدار داد به دلیل ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه، آذربایجان غربی به قطب اول سرطان در کشور تبدیل مي‌شود.

او سپس به جزييات پرداخت و تشريح كرد افزایش معني‌دار سرطان و آسم در کودکان زیر سه سال آذربایجان‌غربی، سقط جنین، تولد نوزادهای ناقص و نیز تلف شدن جنین حیوانات همه از آثار خشکی دریاچه است که امروز شاهد آن هستیم.

بهادري به تبعات خشكي درياچه اروميه در بخش كشاورزي نيز اشاره كرد و اينكه در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی در حوضه این دریاچه به کلی از بین می‌رود، سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال خسارتی بود که در اثر سرمازدگی بر کشاورزی آذربایجان‌غربی وارد شد و این به سبب خشکی دریاچه ارومیه است.

وی همراهی مردم به ویژه کشاورزان برای احیای دریاچه ارومیه را نيز خاطرنشان كرد و گفت كه برخی اقلام نظير چغندر قند، یونجه و سیب در حوضه آبریز این دریاچه کشت می‌شوند که هر کیلوگرم آن‌ها هزاران لیتر آب مصرف می‌کند، نكته قابل تامل اينكه از حق آبه دریاچه برای به بار آوردن آن‌ها برداشته می‌شود و این امر به هیچ وجه به صرفه نیست و باید اصلاح شود.

به گفته بهادري کشاورزی منطقه مخصوصا در قسمت شرقی دریاچه ارومیه نابود، اراضی اطراف دریاچه ارومیه به بیابان‌های نمک تبديل شده است و پنج میلیون هکتار از خاک کشور نيز در مخاطره است لذا باید همه مردم و مسئولان عزم خود را برای بازگرداندن این دریاچه به 10 سال قبل جزم کنند.

او تاكيد كرد استفاده بهینه از ذخایر آبی در حوزه کشاورزی مهم‌ترین عامل کمک به احیاي دریاچه ارومیه است.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رويكرد فرهنگي ستاد احياي درياچه اروميه، مهم‌ترین رسالت و مأموریت رسانه‌ها را آگاه سازي به موقع جامعه عنوان كرد و اينكه رسانه‌ها نیز خود را مسئول احیای دریاچه بدانند.

وي با بيان اينكه مردم بیشترین نقش را در احیای دریاچه دارند و بايد با صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب همکاری لازم را به عمل آورند، اعلام كرد در این محدوده جغرافیایي هفت میلیارد متر مکعب آب داریم که باید ۲۰ درصد آن توسط انسان مصرف شود، این درحالی است که ما ۷۵ درصد این آب را مصرف می‌کنیم.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی سخنان خود را این‌گونه جمع‌بندي كرد

زیر نمک درياچه اروميه یک اژدهای خفته وجود دارد كه اگر بیدار شود زندگی بسیاری را از بین خواهد برد و همه باید از این امر آگاهی داشته باشند، لذا دریاچه ارومیه به هر نحو ممکن باید از خشک شدن نجات یابد و نباید اجازه بدهیم این موضوع از اولویت خارج شود چون به زندگی مردم بستگی دارد.

حرف آخر

مرگ تدریجی دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین تالاب کشور، دومین دریاچه شور جهان تنها خشک شدن یک دریاچه نمک بی‌خاصیت نیست، مرگ دریاچه ارومیه یعنی به هم ریختن وضعیت اکوسیستم و از بین رفتن منابع کلان کشاورزی و اقتصادی، یعنی از دست دادن یکی از زیستگاه‌های بزرگ بیوسفری جهان، یعنی از بین رفتن میراثی چند هزار ساله و نابودی یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری ایران و جهان، بنابراين همه باهم بايد در احياي آن تلاش كنيم.

 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا