گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۰۸/۲۶          زباله بیولوژیک نجات‌بخش!

روز ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روزجهانی خون بند ناف نام‌گذاری شده است؛ یک زباله بیولوژیک نجات‌بخش، طلای سرخی که در خون بند ناف وجود دارد و می‌تواند دوام صدها و هزارن زندگی را تضمین کند.

باید بدانیم که تنها چند دقیقه بعد از تولد و خروج بند ناف، خون موجود در بند ناف و جفت لخته می‌شود.  بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم. در غیر این صورت سلول‌های بنیادی موجود در آن که می‌تواند درمان‌کننده بیش از ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج باشد، بدون استفاده دور انداخته می‌شود!

در ذخیره‌سازی و پیوند خون بند ناف، پروفسور الین گلوکمن  از شناخته‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های این عرصه  است که توانست با اولین پیوند موفقیت‌آمیز خون بند ناف بر روی کودکی پنج ساله مبتلا به آنمی‌فانکونی (نوعی کم‌خونی مادرزادی) از طریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف خواهرش در سال ۱۹۸۸ تحول عظیمی را با وارد کردن سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بخش پیوند، رقم بزند. همچنین در سال ۱۹۹۱ درمان کودک مبتلا به سرطان خون نیز از طریق پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف موفقیت‌آمیز انجام شده بود. به این ترتیب چشم‌انداز روشنی برای استفاده از  سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف رقم خورد.

بر این اساس با جهانی شدن روز بند ناف، خانواده‌ها و کادر درمان از مزایای استفاده از این زباله بیولوژیک که به عنوان طلای سرخ ارزشمند باید شناخته شود، بیشتر آشنا می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از ذخیره نزدیک به چهار هزار نمونه در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در استان خبر داد.

دکتر امین رستم‌زاده اظهار کرد: از ایتدای شروع به فعالیت نمایندگی بانک خون بند ناف آذربایجان غربی نزدیک به چهار هزار نمونه خون بند ناف متقاضیان در آذربایجان غربی در سایت کشوری بانک خون بند ناف ذخیره و نگهداری می شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این مرکز در استان با روند صعودی در حال ارائه خدمت به شهروندان است، افزود: شهروندان آذربایجان غربی به صورت 24 ساعته می توانند از خدمات این مرکز بهره‌مند شده و هم در فضای مجازی و هم به صورت حضوری و تلفنی پاسخگوی مراجعان است.

رستم‌زاده اضافه کرد: در راستای سیاست‌های توسعه‌ای فعالیت‌های ارائه خدمات به شهروندان، این مرکز آمادگی خود را جهت انجام خونگیری‌های اورژانسی از تمام بیمارستان‌های زنان و زایمان در شهرستان ارومیه اعلام می کند.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تقدیر از کادر تخصصی و اجرایی و همکاران علوم پزشکی و خصوصا متخصصان زنان و زایمان این مرکز اظهار کرد: نمایندگی بانک خون بند ناف در آذربایجان غربی طی ماه‌های گذشته عملکرد عالی در بین شهرها با ترکیب جمعیتی یکسان در سطح کشور کسب کرده که این نشان از فعالیت‌های رو به رشد مرکز در استان است.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها و خدمات این مرکز و فواید ذخیره خون بند ناف در سلامتی نسل آتی کشور باید به درستی به اطلاع مردم و خانواده ها رسانده شود که این مرکز از بسترهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی مناسب سعی در اطلاع رسانی مناسب به خانواده است و در این راستا از همه متخصصان زنان و زایمان استان هم به صورت حضوری و غیرحضوری درخواست همکاری شده است.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به موارد متعدد درمانی از این ماده حیاتی برای سلامتی تصریح کرد: خون بند ناف که در حالت عادی در بیمارستان‌ها دور ریخته می شود کاربردهای مختلفی در درمان انواع بیماری‌های نادر و صعب العلاج دارد که بیشترین استفاده را در سرطان های خون، تالاسمی، کم خونی ها و کم خونی های مادرزادی دارند که از نمونه های بانک های سلول های عمومی و خصوصی استفاده کردیم، البته از این سلول ها برای بیماران فلج مغزی هم بهره گرفته شد.

رستم‌زاده با اشاره به اینکه بیش از پنج میلیارد ریال در فاز اول برای فضای کالبدی و تجهیزات و سرمایه انسانی هزینه و برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: ۱۰۰ نفر از متخصصان زنان، زایمان، مامایی و تکنسین اتاق عمل در سطح استان با این شعبه همکاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از این سلول‌های بنیادین خون بند ناف در حین تولد نوزاد که در واقع به عنوان یک زباله بیولوژیکی قلمداد می شد یک ثروت انسانی محسوب می شود که باید با توسعه فعالیت‌ها و آگاهی بخشی به مردم بتوانیم از این منبع ارزشمند در راستای سلامتی مردم نهایت بهره را ببریم.

رستم‌زاده با اشاره به اینکه بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی با هدف فرآوری همه ضمایم زایمانی به زودی در کشور توسط بانک خون بند ناف رویان راه اندازی می شود، اظهار کرد: محصولات مختلف زایمانی با ارزش از ضمایم زایمانی تولید می شود که از آنها در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود و این مرکز نیز در این زمینه همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی این نهاد انقلابی در ارائه خدمات به اقشار مختلف و محروم جامعه خاطرنشان کرد: خانواده هایی که بیماری های ارثی خاص مرتبط و یا خونی در این حوزه دارند و این خدمات فناورانه درمانی می تواند برای آنها مثمرثمر است با معرفی معرفی پزشک متخصص می‌توانند متناسب با آن از تخفیف های ویژه درمانی برخوردار باشند.

وی از تمام پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه اتاق عمل در این حوزه در شهرستان ها دعوت به همکاری کرد و برای کسب اطلاعات بیشتر همانند زوجین متقاضی می‌توانند به شماره تماس ۳۳۴۸۵۰۸۱-۰۴۴ و آدرس: ارومیه، خیابان حسنی، جنب پمپ بنزین، ساختمان حکیم ۲، طبقه ۶ مراجعه کنند.

باید توجه کرد که این بانک یک بانک خون عمومی است که پس از مصاحبه و رضایت از مادران داوطلب، خون بند ناف پس از زایمان توسط پرسنل و کارشناس آموزش دیده جمع‌آوری و به واحد پردازش خون بند ناف در سازمان انتقال ایران ارسال می‌شود. در آنجا سلول‌های خون بند ناف پردازش شده و سپس ذخیره‌سازی می‌شود. این درحالی‌ست که در بانک‌های خصوصی هزینه پردازش و نگهداری را خانواده پرداخت می‌کند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا