گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۰/۰۲          مجلس‌آينده نبايد در پشت يا مشت دولت باشد

 هستي قاسمي

عزم و حركت‌هاي عمومي براي تغيير تركيب مجلس آتي رو به افزايش است امروز زمان آن فرا رسيده كه مطالبات بر زمين مانده زنان و جوانان نيز پس از معطلي فراوان و ماندن بر پشت درهاي بسته به عنوان يكي ديگر از اولويت‌هاي دولت مورد پيگيري قرار گيرد. از اين رو ضرورت ورود زناني صاحب تجربه، شناخت و تخصص به فضاي مجلس بيش از پيش احساس مي‌شود. اصلاح‌طلبان طي ماه‌هاي گذشته از هيچ كوششي براي هدايت زنان مجرب و متخصص به صحنه انتخابات دريغ نورزيدند. اكنون دو روز زمان جهت ثبت نام انتخابات مجلس باقي است، اميد مي‌رود در اين فرصت باقيمانده زنان بيشتري براي ثبت نام وارد عمل شده و با حضور حداكثري خود در مجلس دهم به انتظار جامعه زنان و خواسته‌هاي محقق نشده آنها جامع عمل بپوشانند. همه آنچه در ادامه از نظر مي‌گذرانيد گفت‌وگو با شهربانو امانی فعال سياسي اصلاح‌طلب و نماينده مجلس ششم پيرامون فضاي سياسي زنان منتسب به جريان اصلاح‌طلب است.

سهم زنان در مجلس‌دهم و ليست‌اصلاح‌طلبان چقدر است؟

 سهم زنان در مجلس دهم و همچنين در ليست اصلاح‌طلبان ۳۰ درصد ارزيابي شده اما اميد مي‌رود كه اين چند درصد در مجلس آتي از حالت نمايشي به اثر گذارتبديل شده و ما برآمدن مجلسي حقيقي، كارامد و مطلوب را شاهد باشيم، همچنين شاهد ورود و حضور افرادي در مجلس آتي باشيم كه منافع ملي را به منافع فردي و حزبي ترجيح دهند.

فضاي ثبت نام انتخاباتي از سوي داوطلبان زن منتسب به جريان اصلاح‌طلب تا به امروز چگونه بوده است؟

زنان جريا ن اصلاح‌طلب با توجه به سطح دانش، تخصص و تجربه خود آمادگي حضور و مشاركت در فضاي سياسي مجلس آتي را دارند. تعداد زنان داوطلب جهت ثبت نام در انتخابات مجلس دهم كم نيست. اميد مي‌رود كه با توجه به فرصت باقي مانده بتوانند خود را در معرض ديد ملت قرار داده و با در نظر گرفتن مشكلات موجود در انتخابات آتي به‌طور رسمي وارد صحنه رقابت شوند. در پي گفت‌وگويي كه با برخي از زنان شده گرچه از نظر قانوني محدوديت و مشكلي براي آنها وجود ندارد اما مدير مافوقشان آنها را تهديد به عزل كرد. با وجود اينكه اين موارد در پيش پاي زنان وجود دارد قطعا زنان با درايت و صاحب تجربه با توجه به فرصت باقيمانده براي ثبت نام اقدام خواهند كرد. چراكه از اين طريق دست افراد جهت ارائه ليست انتخاباتي باز خواهد شد. متاسفانه تا به اين لحظه زنان استقبال زيادي از فرايند انتخاباتي به عبارتي ثبت نام نكرده‌اند. اميد مي‌رود كه در روزهاي پاياني نيز تعداد ثبت‌نام‌كنندگان زن بالا برود. البته برخي‌ها نيز فضا را رصد كرده و در روزهاي پاياني وارد عمل خواهند شد.

آيا بانوان منتسب به طيف اصلاح‌طلب و اعتدال با محدوديت قانوني هم روبه‌رو هستند؟

زنان منتسب به اين طيف جز قوانين مربوط به كانديداتوري با هيچ محدوديت قانوني ديگري روبه‌رو نيستند. بخشي از قوانين كانديداتوري مربوط به شرايط فردي كانديدا توري است كه قطعا زنان آن را لحاظ كرده و سن ومدرك تحصيلي نيز يكي ديگر از مسائل قانوني كانديداتوري است كه قطعا زنان به آن توجه خواهند كرد. اميد مي‌رود كه زنان به اين مسائل توجه كرده و با مدارك كامل براي ثبت نام در انتخابات اقدام به عمل آورند. در ‌‌نهايت نمي‌توان محدوديتي از منظر قانوني براي حضور زنان در صحنه سياسي و رقابتي انتخابات ديد.

ظرفيت و آمادگي زنان داوطلب منتسب به جريان اصلاح‌طلب را چگونه مي‌بينید؟

با توجه به تجربه‌اي كه زنان اصلاح‌طلب در شورا‌ها دارند و با توجه به ميزان دانش آموختگي، تجربه و توان در بخش‌هاي مختلف اجرايي كشور و همچنين تخصص در N G O‌ها مي‌توان نسبت به اين مساله ابراز اميدواری كرد. آنچه مي‌توان گفت این است که موج حذف كليشه‌هاي موجود از مسير زنان در راه است.

چرا مسئله تشكيل حزب از سوي جريان مقابل امر خوشايندي شمرده مي‌شود؟

 مساله سهميه‌بندي جنسيتي براي زنان در شرايط دو طيف سياسي كشور، تقريبا نزديك به دو سال و اندي است که به‌طور جد از سوي زنان فعال سياسي اصلاح‌طلب مورد پيگيري قرار مي‌گيرد. اما زنان جبهه پايداري در مجلس و بخشي از زنان منتسب به جريان‌هاي ديگر در كشور معتقد بودند كه مساله زنان مساله سهميه‌بندي و سهم خواهي نيست اما در اين اواخر در مقابل مطالبات زنان و كنشگري جامعه زنان قرار گرفتند؛ اعلام كردند كه چون تعدادمان در مجلس اندك بود نتوانستيم آقايان را متقاعد كنيم كه به نفع زنان تصميماتي لحاظ كنند. اين مساله نشان مي‌دهد كه درحقيقت درك همگان نسبت به نياز جامعه زنان و باورشان جهت تشكيل حزب و فعاليت سياسي قانونمند ارتقا پيدا كرده است.

با توجه به انتقادهاي موجود نسبت به نماينده‌هاي زن در دوره‌هاي پيش به‌ويژه مجلس نهم برنامه زنان براي ورود به مجلس دهم بايد چگونه باشد؟

البته بديهي است كه زنان در جامعه نسبت به حضور نمايند ه‌هاي زن در مجلس نهم رضايتمندي نداشته باشند چراكه آنها نتوانستند بر حسب انتظار به وظايف خويش عمل كنند. اما اكنون خوشبختانه اين خيز و نياز عمومي در جامعه براي زنان و مردان جهت تغييرتركيب مجلس و در ‌‌نهايت حضور بيشتر زنان براي قدرتمند كردن مجلس بيش از پيش ملاحظه مي‌شود. اميد مي‌رود كه مجلسي بر سر كارآيد كه نه در پشت دولت و نه در مشت آن بلكه حامي دولت باشد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا