Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۰۵/۱۹          روند رو به رشد طنز ادبی مکتوب و فاخر در آذربایجان غربی

اشاره: مصطفی قلیزاده علیار، تحصیل کرده حوزه علمیه قم و دانشگاه قرآن و حدیث، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، روزنامه نگار، دارای ۳۱ جلد کتاب چاپی در زمینه ادبیات، تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی در جهان اسلام، سابقه ماموریت فرهنگی و تعلیم و تربیت، مسئولیت و مدیریت فرهنگی و تعلیم و تدریس در داخل و خارج را در کارنامه خود دارد.

در سال ۱۳۹۶ نشان فرهنگی و جایزه بین المللی استاد شهریار از سوی دانشگاه تبریز به وی نیز تعلق گرفت. قلیزاده علیار در بهمن سال ۱۳۹۷ از سوی دستگاه‌های فرهنگی - هنری استان آذربایجان غربی با مرکزیت حوزه هنری، به عنوان چهره فعال فرهنگی انقلاب اسلامی برگزیده شد و همزمان در برنامه ای جداگانه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در کنار چهره های تاثیرگذار فرهنگی، از وی نیز تجلیل به عمل آمد، در بهمن ۱۳۹۸ از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از مصطفی قلیزاده علیار و استاد بیت الله جعفری شاعر معروف، به عنوان دو چهره تاثیرگذار در شعر و ادبیات انقلاب اسلامی در کتابخانه مرکزی ارومیه تجلیل و تقدیر شد. در اسفند ۹۹ در کنگره بین المللی صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در دانشگاه تبریز، با حضور قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، از مصطفی قلیزاده علیار هم به خاطر کتاب تالیف "شیخ محمد خیابانی خروش حماسه ها" (چاپ ۱۳۷۳) تجلیل شد ... و آخرین تجلیل پرافتخار این چهره فعال فرهنگی، ادبی و رسانه ای در جشنواره طنز زنجفیل حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و در سالن همایشهای منطقه آزاد ارس در شهر مرزی و زیبای جلفا روز یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ اتفاق افتاد که به این مناسبت گفتگویی کوتاه با ایشان انجام دادیم.

*جناب آقای قلیزاده علیار، بفرمایید چرا این همه تجلیل از شما از سوی نهادها و ادارات فرهنگی، علمی و هنری؟

- والله، نمی توانم جواب مشخص بدهم، شاید جهات متعدد داشته باشد، شاید هم در هر موردی به فرهیختگان و فعالان شایسته تر از من که زیاد هستند، دست نمی یابند و من بیشتر در دسترسم! ... نمی‌دانم واقعا. اما خب، مسئولان محترم و تصمیم گیران ارجمند بنده نوازی می کنند. گاهی هم من اصلا به مخیله ام هم خطور نمی کند اما یک دفعه زنگ می زنند و دعوت می کنند و در کنار دیگر اهل فرهنگ فعال، تجلیل به عمل می آورند مثل همین مورد اخیر در جشنواره طنز زنجفیل در جلفا.

*همین مورد اخیر را لطفا بیشتر توضیح دهید.

- بله، من در اوایل دهه هشتاد که مدیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی بودم، اقدامات هنری و فرهنگی متعدد و متنوع و اولین باری را در تبریز شهر اولین ها با همکاری دوستان همدل و علی رغم مخالفتهای پیدا و پنهان برخی دیگر! به یاری خدا به انجام رساندم که برای اولین بار در تبریز اتفاق می افتاد مثل بزرگداشت شیخ محمد خیابانی در قالب مسابقه هنر نمایشی در سال ۱۳۸۰ به مناسبت هشتادمین سال شهادت شیخ که متن نمایشنامه منتخب هم اجرا شد.

و بزرگداشت صراف تبریزی و ...

همچنین برگزاری "نخستین همایش شعر طنز" در تبریز بعد از انقلاب تحت عنوان "زنجفیل" در مرداد ۱۳۸۳ که بسیار استقبال شد، استاد کریمی مراغه ای و مرحوم استاد یحیی شیدا و استاد عابد و شعرا و ادبای استانی و حتی مهمانانی از باکو و اردبیل و کاشان و ... حضور داشتند و ویژه نامه ای غنی  هم با عنوان "زنجفیل" به شکل و کتاب منتشر کردیم.

در چند سال اخیر آقای وحید آقا کرمی مسئول جوان واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان شرقی و همکاران حوزه در تبریز، باز هم جلسات ادبی با عنوان "زنجفیل" برپا و نام زنجفیل و یاد مرا آنجا احیا کردند! خدا خیرشان دهاد. اما امسال با مدیریت و دبیری رییس جوان و خوش ذوق و فعال حوزه هنری آقای سید محمدحسین بلاغی مبین جشنواره زنجفیل طنز شعر و نثر و استندآپ کمدی با گرایش استعدادیابی و به شکل منطقه ای با مشارکت منطقه آزاد ارس روز یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در جلفا برگزار گردید. از من هم در این جشنواره شاد، به خاطر اینکه ۱۷ سال پیش سنگ بنای طنز زنجفیل را در تبریز گذاشته ام، تجلیل کردند و از شاعر برجسته و پیشکسوت طنزپرداز سرشناس ارومیه ای استاد "حمید واحدی" به عنوان شاعر برتر و برگزیده تجلیل به عمل آمد. البته جای خوشحالی دیگر هم بود که خبرنگار طنزپرداز و نثرنویس جوان ارومیه ای خانم "سونیا بدیع" به جشنواره زنجفیل اثر فرستاده بود که اثر یا آثارش از سوی داوران جشنواره حائز رتبه دوم نثر طنزآمیز شناخته شده بود که در اختتامیه جایزه اش را دادند و این مایه مسرت ما و همه اهل قلم ارومیه شد.

این بود داستان دنباله دار تجلیل از ما!

*ما هم به شما و سایر دوستان تبریک می گوییم. لطفا بفرمایید وضعیت طنز فاخر ادبی در ارومیه در چه حدی است؟

- بله، در ارومیه از قدیم و ندیم شاعران و نویسندگان طنزپرداز بوده اند مثل مرحوم استاد تنها، استاد شامی، باباعلی جوانمرد، علی شجاع، بهرام اسدی، حمید واحدی و ... که در سال ۸۳ در همایش زنجفیل تبریز هم با ارائه اثر، حضور داشتند؛ اما با تاسیس دفتر طنز ارومیه در حوزه هنری در سال ۸۹ توسط شاعر طنزپرداز توانمند و ملی استاد دکتر سعید سلیمانپور (بوالفضول الشعراء) و تشکیل جلسات هفتگی و ماهانه محفل طنز؛ روند رو به رشد طنز ادبی مکتوب و فاخر و تربیت نسلی نو از شاعران و نویسندگان طنزآور، اتفاق افتاد. من خود لحظه به لحظه شاهد توسعه و رشد ادبیات طنز در این محفل بوده ام به طوری که ارومیه در یک دهه اخیر تبدیل به کانون طنز تاثیرگذار و یکی از قطبهای طنز کشوری شد و برنامه های کلانی مثل کنگره ملی بزرگداشت استاد کریمی مراغه ای، جشنواره طنز "چولپا - ۱" و جشنواره ملی شعر طنز فجر و ... در ارومیه و به مدیریت دکتر سلیمانپور اتفاق افتاد. الان هم مجموعه ای برگزیده از آثار نظم و نثر طنزآمیز طنزپردازان استان آذربایجان غربی در کتابی تحت "لبخند آذربایجان" از سوی حوزه هنری استان زیر چاپ است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا