گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۰۳/۰۴          احیای دریاچه ارومیه سیر نزولی دارد

به گزارش نای قلم، همایش «احیای دریاچه ارومیه از سراب تا پایان» با حضور فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های ارومیه از سوی بسیج بسیج دانشجویی استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در ابتدای مراسم نماینده دانشجویان دانشگاه‌های استان گفت: از سال ۹۳ تا ۹۸ بیش از ۶۷۳ میلیارد اعتبار برای کانون مقابله با ریزگرد‌های نمکی دریاچه ارومیه مصوب شده است و در مجموع تا بحال ۴۱۷۵ میلیارد در ۱۰ سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، ولی چرا هیچ پیشرفتی در این زمینه نمی‌بینیم.

وی اظهار داشت: درست است ستاد احیا از لحاظ مدیریتی کار‌های ارزنده‌ای انجام داده است، ولی اگر کمی به کار‌های دولت نگاه کنیم تناقضات عجیبی می‌بینیم. در سال ۹۴ مصوبه هیئت وزیران، کشت چغندر قند را محدود به نیاز کارخانه‌های استان کرد، ولی در یک سال ۴۰ هزار هکتار کشت چغندر افزایش یافت. این که دولت مصوبه خود را اجرا نمی‌کند نشان دهنده ضعف مدیریتی در دولت نیست؟

این فعال دانشجویی بیان کرد: با توجه به موارد مشابه مشکل دریاچه ارومیه مثل دریاچه آونز در ایالات متحده که در سال ۱۹۹۹ به کم‌ترین حد خود رسید و با سرمایه گزاری‌های گزافی که انجام شد و در سال ۲۰۱۰ به حالت عادی خود برگشت، اما به گفته جناب آقای تجریشی معاون اداره محیط زیست کشور و مدیر دفتر برنامه ریزی احیای دریاچه ارومیه ما ۵۰ درصد راه را رفته ایم، ولی همانطور که مشاهده میکنیم وضعیت دریاچه حالت نزولی پیدا کرده است.

*اولویت ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۰ پایان‌بخشی به پروژه‌هاست

وی ادامه داد: در این صورت مشکل ما میتواند شامل ۲ مورد باشد: اولی نبود بودجه و عدم حمایت از کارکنان این مجموعه و مورد دوم؛ عدم کارآمدی مسئولین و کارکنان این مجموعه که با توجه به اطلاعات ثبت شده مبلغی بالغ بر ۴۱۷۵ میلیارد هزینه شده است پس مشکل از گزینه دوم است.

نماینده دانشجویان در ادامه با اشاره به انتقال زرینه رود و سیمینه رود استان آذربایجان غربی به آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: امروزه شاهد این هستیم که ستاد احیا و دولت قرار است آب زاب را برای انتقال به دریاچه ارومیه کلید بزنند؛ اگر دولت و شما می‌دانستید که انتقال دو رود زرینه و سیمینه‌رود به استان هم جوار مشکلی در ورودی آب به دریاچه ارومیه ایجاد می‌کند چرا اجازه دادید این اتفاق رخ بدهد.

فرهاد سرخوش، رئیس استان‌های ستاد احیای دریاچه گفت: ما به شدت با سدسازی مخالف هستیم، به دلیل اینکه آب جمع شده در پشت سد هم تبخیر می‌شود و مصرف زیادی را در هدر رفت این موضوع شاهد هستیم که باعث می‌شود آب کمتری به دریاچه سرریز شود.

*آسیبی که پل روگذر شهید کلانتری به دریاچه ارومیه زده قابل چشم‌پوشی نیست

سرخوش با اشاره به احداث پروژه پل روگذر شهید کلانتری بیان کرد: احداث همین پل روگذر باعث شد هر ساله رسوب گذاری اتفاق بیفتد و آسیبی که در عرض این ده سال این پل به دریاچه ارومیه زده است به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.

وی اظهار داشت: علت کاهش سطح آب و خشکسالی این بود که زمانی که این منطقه روان‌آب و بارش داشت، این آب‌ها به دریاچه نمی‌رسید. حقابه به دریاچه نمی‌دادند، کشاورز و مردم برداشت می‌کردند.

 به گزارش خبرگزاری دانشجو، رئیس استان‌های ستاد احیای دریاچه در پاسخ به سوال دانشجویان درباره کشت غیرقانونی چغندرقند گفت: یک نکته خیلی بزرگ مسئله مدیریت کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه بود، خصوصا کشت چغندرقند، چراکه چغندرقند بیشتر آب منطقه را می‌کشید که قبل از اینکه این اقدامات را انجام دهیم همه به کاشت چغندر، ذرت و… در منطقه مشغول بودند.

سرخوش افزود: اولویت سال ۱۴۰۰ ستاد احیای دریاچه ارومیه، پایان‌بخشی به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه و تصفیه‌خانه و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه است.

رئیس استان‌های ستاد احیای دریاچه با اشاره به آبگیری سد کانی سیب خاطرنشان کرد: این سد هم‌اکنون آبگیری شده و به ترازی رسیده است که می‌تواند آب را سوار سازه آبگیر تونل کند و وزارت نیرو قول داده است که تا چند ماه آینده این تونل را به‌صورت کامل افتتاح کند و به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا