Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۰۲/۰۱          دفترچه درمانی برای بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی چاپ نمی‌شود

این روزها کرونا چتر سنگین خود را بیش از گذشته در سراسر گیتی و کشورمان گسترانده است بطوری که هر روز شمار زیادی را مبتلا و یا به کام مرگ می فرستد و در این میان دولت ها تلاش می کنند علاوه بر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه، خدمات متعدد و متنوع سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در راستای کاهش بار مراجعات با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری به صورت الکترونیکی ارائه کنند.

هر چند این مساله مهم در بخش‌های مختلف تا حدود زیادی نمود دارد، اما در حوزه بهداشت و درمان اهمیت بیشتری دارد و بر این مبنا چند سالی است که پای خدمات الکترونیک به این بخش نیز باز شده است و در این خصوص مسؤولان امر درصدد هستند، با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی گامی مهم و ارزشمند در راستای خدمت رسانی بهینه به گروههای هدف و عموم مردم بردارند.

الزامات قانونی اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت ۲ سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند. علاوه بر این، طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در طرح تحول سلامت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

اهمیت این موضوع موجب شده تا دست اندرکاران حوزه سلامت آذربایجان غربی برای اجرای خوب این طرح گام هایی بردارند.

بر این اساس نسخه نویسی الکترونیکی در استان آذربایجان غربی نیز مورد توجه قرار گرفته و تمامی دست اندرکاران امر تلاش می کنند این کار به نحو درست مدیریت شده و در نهایت نتیجه خوبی در راستای خدمات رسانی مطلوب رقم زده شود.

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی می‌گوید: از امروز هیچ دفترچهای برای بیمهشدگان صندوق بیمه همگانی این اداره کل همانند تمام استان‌های کشور چاپ نمی‌شود.

فریده جعفری در گفتگوی اختصاصی اظهار می‌دارد: بیمه شدگان با ارائه کارت ملی و یا برگه مشخصات دفترچه خود از موسسات دولتی و طرف قرارداد خدمات دریافت خواهند کرد.

وی می‌افزاید: شهروندانی که متقاضی تحت پوشش قرار گرفتن در این صندوق بیمه سلامت باشند برای آنها تنها یک برگ مشخصات هویتی بیمه ای صادر می‌شود که از دفاتر پیشخوان دریافت خواهند کرد .

جعفری اضافه می‌کند: این اقدام در ماه آینده برای یکی دیگر از صندوق‌های اداره کل بیمه سلامت استان نیز عملیاتی می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح می‌کند: اجرای پروژه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در موسسات دولتی آذربایجان غربی نیز وارد فاز عملیاتی شد .

وی ادامه می‌دهد: فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک که موجب کاهش کاربرد نسخ کاغذی در فرایندهای درمان می‌شود از اول اردیبهشت ماه سال جاری وارد فاز جدید اجرایی شد و پزشکان در درمانگاه‌های این بیمارستان‌ها اقدام به تجویز نسخ الکترونیکی و داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی این مراکز نیز اقدام به نسخه پیچی الکترونیکی می‌کنند.

جعفری همچنین اظهار می‌دارد: تمام بیمه شدگان اداره کل بیمه سلامت آذربایجان غربی تمام خدمات بیمه گری خود را از دفاتر نمایندگی و پیشخوان دولت طرف قرارداد دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: بنا بر اعلام معاونت بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران همکاری اداره کل بیمه سلامت استان حتی در صورت اجرایی شدن کامل نسخه نویسی الکترونیک و ارائه خدمات غیرحضوری به بیمه شدگان و بیمه گزاران با این دفاتر تداوم داشته و با حذف فرآیندهای صدور اولیه، تعویض و المثنی که منجر به چاپ دفترچه می‌شود، مابقی فرآیندهای جاری از قبیل ثبت‌نام و برقراری پوشش بیمه پایه سلامت، تمدید پوشش بیمه، ابطال و اضافه کردن موارد افزایش عائله کماکان توسط دفاتر مذکور صورت می‌پذیرد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا