Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۴۰۰/۰۱/۱۷          هنر باید از سیطره دولتی‌ها بیرون بیاید

در دو دهه اخیر اقبال عمومی و مردمی به هنر و هنرمند انقلاب کاهش یافته چون حس می‌کنند هنر انقلاب به شکل عادت درآمده و در موضوعاتی محدود مثل «دفاع مقدس و فلسطین» دور خود می‌چرخد و به گرفتاری‌های خود مردم کم توجه است، به عبارت دیگر از نظر مردم «هنر انقلاب هنر حکومتی شده است.»

مصطفی قلیزاده علیار متولد سال ۱۳۴۰ شمسی، تحصیل کرده حوزه و دانشگاه، شاعر و نویسنده دارای ۳۱ جلد کتاب چاپی، روزنامه‌نگار و دارای سوابق مدیریت فرهنگی، تدریس در حوزه و دانشگاه و همچنین برنده جایزه بین‌المللی شهریار در سال ۱۳۹۶ و  چهره‌ برگزیده فرهنگی انقلاب اسلامی از استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۷ است که در آستانه فرا رسیده هفته هنر انقلاب اسلامی در سال 1400 و معرفی هنر انقلاب و راهکارهای رشد و توسعه این هنر مصاحبه ای را با ایشان ترتیب داده ایم که باهم می‌خوانیم:

شاخصه‌های هنر انقلاب از دیدگاه شما چیست؟

به نظر من داشتن پیام انقلابی، روحیه اسلامی و حماسی، ظلم ستیزی، حمایت از مظلوم و مبارزه با بی عدالتی ها، افشاگری مفاسد، نشر اخلاق و توحید محوری می‌تواند از شاخص‌های مهم  هنر انقلاب باشد.

آیا هنر انقلاب را موضوعی مستقل در هنر می‌دانید؟ آیا هنر انقلاب هنری پویا شده است؟

بله، هنر انقلاب اسلامی موضوعی مستقل و شکل یافته بر اساس ایدئولوژی اسلامی و پیام انقلاب و همچنین هنری پویا و تاثیرگذار است. برای همین است که مخالفان آن در ایران و جهان به شکل‌های مختلف به مقابله با آن می پردازند.

در مسیر رشد و توسعه هنر انقلاب چه موانع و چالش‌هایی را می‌بینید؟ و آیا راهی برای برون‌رفت از این موانع دارید؟

بزرگترین مانع رشد و توسعه هنر انقلاب خود دولت ها، ادارات و تشکیلات حکومتی است که سعی می کنند پیرامون هنر حصاری به نام تعریف و تمجید از مدیران و عملکرد دولتمردان بکشند و هنر را به خدمت خود در بیاورند، لذا حمایت از هنر مستقل انقلاب یا نیست یا ضعیف است، هنر باید از سیطره دولتی ها، نه حاکمیت بیرون بیاید. حمایت از هنر و هنرمند در کنار تامین و رفع دغدغه های دست و پاگیر هنرمندان از راهکارهای برون رفت از این مشکلات می تواند باشد.

چه موضوعاتی در آفرینش هنر متعهد مغفول مانده است؟

اخلاق، عدالت و نقد عملکرد مدیران و نیز پرداختن به هنر اقوام ایرانی از جمله شعر، موسیقی و ...

آیا از نگاه شما هنر انقلاب از طرف مردم، به خصوص «نوجوانان و جوانان» مورد اقبال قرار گرفته است؟ اگر نه، چگونه می‌توان این اقبال را ایجاد کرد؟

در دو دهه اخیر اقبال عمومی و مردمی به هنر و هنرمند انقلاب کاهش یافته چون حس می‌کنند هنر انقلاب به شکل عادت درآمده و در موضوعاتی محدود مثل «دفاع مقدس و فلسطین» دور خود می‌چرخد و به گرفتاری‌های خود مردم کم توجه است، به عبارت دیگر از نظر مردم «هنر انقلاب هنر حکومتی شده است.»

آیا در جریان هنر انقلاب توانسته‌ایم استعدادهای جوان را کشف و پروش دهیم و تولیدات هنری فاخر و تاثیرگذار داشته باشیم؟

به نظر بنده کمتر اتفاق افتاده و متاسفانه اگر هم کشف شده خنثی شده و خیلی کم به مرتبه های فاخر رسیده است.

آیا هنر انقلاب به عنوان هنر مطالبه‌گر موفق شده است به این هدف برسد؟

در دهه های ۶۰ و ۷۰ بله اما از دهه های ۸۰ و ۹۰به اینطرف بسیار کم این توفیق را می بینم.

آیا معرفی چهره سال هنر انقلاب می‌تواند در معرفی این هنر میان مردم کمک‌کننده باشد؟

بله به یقین تاثیرگذار است اما هرچه معرفی شایسته تر باشد تأثیرات مثبت بیشتری دارد .

از نظر شما چه کسی می‌تواند به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شود؟

به نظر بنده شخصی که تعهد و اخلاق انقلابی، شخصیت و دیدگاه انقلابی، آثار فاخر در سطح ملی و بین‌المللی طوری که جریان پیام انقلاب در همه آثارش به شکل ظریف، غیرمستقیم و مستقیم ارائه شود و توجه به جامعه و سرنوشت مردم در کنار آینده‌نگری و امیدآفرینی را داشته باشد می‌تواند به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا