گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۱۲/۲۴          دپوی بیش ۲ هزار کامیون سیب درختی آذربایجان غربی در گمرکات کشور

پنجشنبه هفته گذشته بود که ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شود.

این مصوبه باعث نگرانی مسوولان و کشاورزانی شده است که نظاره‌گر هدررفت زحمات یکساله‌شان هستند چرا که سیب برای کشاورزان به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و اگر توليد و صادرات آن همراه با عقلايي كردن فعاليت‌هاي توليدي، بازاررساني و بازاريابي باشد؛ اين محصول می‌تواند یکی از پیشران‌های اقتصادی محسوب ‌شود.

به طوری که افزون بر ايجاد اشتغال و درآمدزايي مي توان از اين محصول و فرآورده‌هايش به صورت اقلام مهم صادراتي و منبع تامين ارز بهره برد، اما دریغ از اتخاذ تدابیر درست و اصولی!

امسال در استان بیش از یک میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید شده است که از این میزان، هم اکنون ۲۵۰ هزار تن در سردخانه ها باقیست، البته این مشکل مربوط به سال جاری نیست و به یک داستان تکراری تبدیل شده به طوری که کشاورزان همه ساله در این ایام با این معضل دست به گریبان هستند.

"امروز بیش ۲ هزار کامیون سیب درختی استان در گمرکات کشور دپو شده‌اند و بخاطر ناهماهنگی گمرک و وزارت صمت در روند صادرات اخلال ایجاد شده است." این جمله‌ای است که استاندار آذربایجان غربی امروز در نشست استانداران سراسر کشور که با حضور وزرای کشور و جهاد کشاورزی و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، عنوان کرده است.

محمدمهدی شهریاری ضمن اینکه از هر گونه محدودیت و ممنوعیت در صادرات سیب درختی انتقاد کرده، متذکر شده است، با وجود تلاش‌های فراوان برای تسهیل در روند صادرات سیب درختی، متاسفانه مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار ضربه بزرگی به اقتصاد استان وارد می کند.

به گفته وی، اگر محدودیتی در روند صادرات سیب اعمال شود بخش کشاورزی استان دچار ضرر سنگینی می‌شود.

شهریاری افزوده است، انتظار این بود ستاد تنظیم بازار با آذربایجان غربی به عنوان مسئول میز سیب کشور در خصوص هرگونه برنامه ریزی برای سیب هماهنگی لازم را داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی خواستار لغو هرگونه محدودیت در صادرات سیب درختی شده و تاکید کرده است: با پیگیری های انجام شده تا اعلام کتبی محدودیت‌ها به گمرکات باید صادرات ادامه داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان کشوری برای رفع این مشکل اساسی در بخش اقتصادی استان تصمیم فوری اتخاذ می‌کنند تا در این روزهای پایانی سال و با این مشکلات معیشتی و گرانی‌ها لبخند رضایت بر لبان کشاورزان بنشیند و نگرانی آنها را از بابت بازار سیب درختی رفع کند؟!

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا