گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۱۲/۲۰          افزایش عوارض عامل ایجاد صف در مرز بازرگان است

آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

به گزارش نای قلم، کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

طی چند روز اخیر در مرز بازرگان صف چند کیلومتری کامیون برای خروج تشکیل شده است. رانندگان ایرانی کامیون از وضعیت به وجود آمده گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان دولتی به این شرایط شده اند.

در حالی رانندگان از صف چند کیلومتری کامیون ها در مرز بازرگان خبر می دهند که سخنگوی گمرک عامل اصلی ترافیک خروجی را اتفاقات مرز نخجوان و ترکیه و مدیر پایانه مرزی بازرگان افزایش عوارض ورودی به نخجوان اعلام می‌کند.

مدیر پایانه مرزی بازرگان می‌گوید: این مرز به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

جابر اکبرپور می‌افزاید: عامل اصلی ایجاد صف در مرز بازرگان همین امر بوده و کامیون‌های خروجی از پایانه مرزی پلدشت را نیز به این سمت سوق داده است و این امر موجب کاهش تردد ۹۰درصدی کامیون از مرز جلفا و پلدشت شده است.

وی اضافه می‌کند: همچنین کمبود جا در محوطه  گمرک گوربلاغ ترکیه از عوامل دیگر این صف‌ها است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان ادامه می‌دهد: با آماده سازی ورودی محوطه تیر پارک آنا وطن در منطقه شاهد هدایت کامیون به این تیرپارک و حل مشکل اصلی صف کامیون‌ها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در ۲۴ساعته گذشته بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون پذیرش شده است، اضافه می‌کند: رایزنی های لازم در این خصوص صورت گرفته و طرف مقابل قول مساعد برای حل این مشکل را در روزهای آتی دادند، تا این صف را به صفر برسانند.

فرماندار پلدشت نیز می‌گوید: طبق قوانین نخجوان، تعرفه های ورودی به این کشور افزایش یافته است.

مهران صفری اضافه می‌کند: در حال رایزنی با طرف مقابل هستیم تا این تعرفه ها را به نوعی حل کنیم و این امر توسط وزارت امورخارجه صورت خواهد گرفت.

در همین حال سخنگوی گمرک با ادعای تشکیل صف 10 کیلومتری در مرز بازرگان به خبرنگار تسنیم گفته است: در زمان حاضر حدود سه کیلومتر صرف کامیون در مرز بازرگان داریم که مهمترین دلیل آن کاهش پذیرش کامیون از سمت ترکیه است، به دلایل اداری پذیرش کامیون ایرانی توسط طرف ترک کاهش یافته است.

سیدروح الله لطیفی می‌افزاید: دلیل دیگر تشکیل صف در مرز بازرگان افزایش هزینه ورودی کامیون ها در منطقه نخجوان است. به طور معمول بخشی از کامیونهای ایرانی که قصد عزیمت به سمت ترکیه دارند از منطقه خودمختار نخجوان استفاده می کنم اما با توجه به اینکه هزینه ورودی کامیون مقداری در این منطقه افزایش یافته کامیونها برای خروج از مرز به سمت بازرگان حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه همین مسئله باعث افزایش ورودی کامیون به مرز بازرگان شده است، تصریح می‌کند: البته دلیل ایجاد صف نیز برخی مسائل به وجود آمده داخلی است به عنوان مثال سامانه برخی سازمان های مستقر در مرز بازرگان طی روزهای اخیر یا کند شده یا قطع در واقع به دلیل مشکل سیستمی، رویت اطلاعات کامیون و محموله آن به حدود 45 دقیقه افزایش یافته است پیش از این این زمان حدود 10 دقیقه بود که البته به زودی به حالت قبلی باز می‌گردد.

سخنگوی گمرک اضافه می‌کند: دیروز با وجود مشکلاتی که به آنها اشاره شد 303 کامیون خروجی از مرز بازرگان داشتیم و تقریباً مانند روزهای عادی بوده است به طور معمول روزانه 310 کامیون از مرز بازرگان خارج می‌شود.

لطیفی یادآور می‌شود: محوطه گمرکی و پارکینگ گوربلاغ ترکیه نسبت به محوطه گمرکی و پارکینگ بازرگان کوچکتر است و به همین دلیل نیز محدودیت پذیرش دارند البته یکی دیگر از دلایل کُندی پذیرش کامیون انجام پروتکل های بهداشتی مقابله با کروناست.

گفتنی است، در ۱۱ماهه گذشته امسال ۱۴۵ هزار و ۱۹۹ دستگاه کامیون از مرز بازرگان  تردد کرده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا