گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۱۲/۰۸          نگذارید مرغ از سفره‌های مردم پَر بکشد

چند هفته‌ای می‌شود که مرغ با افزایش قیمت مواجه شده است و علی‌رغم وعده مسئولان مربوطه مبنی بر ایجاد ثبات در بازار و کاهش قیمت‌ها، اما به نظر می‌رسد هنوز بازار این کالای پرمصرف به ثبات و آرامش نرسیده است.

روند افزایشی قیمت مرغ از دی ماه امسال آغاز شد و مرغ تنظیم بازاری ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی را در یک مرحله به ۲۲ تا ۲۳ هزارتومان و در مرحله بعد یعنی اواخر بهمن ماه در سطح خرده‌فروشی‌ها به ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان رساند.

البته مشاهدات میدانی و گزارش‌های رسیده در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در برخی مغازه‌های سطح شهر هر کیلو مرغ تا ۳۲ هزارتومان هم به مشتریان عرضه می‌شود و برخی نیز با قطعه‌بندی کردن سعی در فروش مرغ دولتی با قیمت‌های بالاتر دارند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان امروز مطرح کرده است که عرضه‌های خارج از شبکه در توزیع مرغ باید به سرعت مسدود شود.

عباس تابش متذکر شده است که اگر بتوانیم ورودی مرغ به کشتارگاه‌ها، خروجی مرغ زنده و خروجی گوشت مرغ از کشتارگاه‌ها را در سامانه ثبت کنیم و ورودی مرغ به مراکز عرضه نیز ثبت شود این مشکلات حل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در گفتگویی از روند توزیع مرغ در استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه روند توزیع مرغ در استان مطلوب نیست و دستگاه‌های نظارتی باید روند نظارت بر توزیع مرغ را تشدید و اصلاح کنند.

نادر صادقی با اشاره به لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان، متذکر می‌شود: با وجود کشتار مناسب مرغ به میزان نیاز استان، متاسفانه نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان صورت نمی‌گیرد و این مسئله موجب سوء استفاده سودجویان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم می‌گوید: در حال چهار میلیون و 150 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده است در حالی که مصرف مورد نیاز مردم استان در ایام پر مصرف سه میلیون و 600 هزار قطعه است و هیچ کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف  نیز تولید شده است.

رسول جلیلی می‌افزاید: با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می‌شود و با توجه تامین صد درصدی نهاده‌ها برای مرغداران و جوجه‌ریزی‌هایی که در دی ماه و بهمن ماه اتفاق افتاده هیچ کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف نیز تولید شده است.

وی بیان می‌کند: در مقطعی از فصول سال در استان‌های همسایه از جمله آذربایجان شرقی کمبود تولید مرغ وجود دارد که به دلیل تامین نیاز خود از استان باعث ایجاد کمبود در بازار می شوند و این کمبود دو سه روزه است و طبق مصوبه ستاد تنطیم بازار کشور نباید مرغ از استان خارج شود و نظارت دستگاه‌های ذیربط بر افزایش قیمت و ساماندهی این موضوع نیز باید بیش ازپیش افزایش یابد.

جلیلی همچنین با بیان اینکه برای ایام شب عید نیاز برنامه ریزی لازم انجام شده و کمبودی نخواهیم داشت، تصریح می‌کند:‌ فروش مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار یعنی هر کیلو بیشتر از 20 هزار و 400 تومان غیرقانونی است و در صورت عرضه مرغ بیشتر از نرخ دولتی با متخلفان برخورد می شود.

وی ادامه می‌دهد:‌ از زنجیره های تولید طیور و مرغداری های استان درخواست داریم که در خصوص ساماندهی مشکل نحوه خرید و فروش مرغ زنده درب مرغداری به جای درب کشتارگاه مشارکت و همکاری لازم را با کشتارگاه ها داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه می‌کند: در آذربایجان غربی برخلاف سایر استان‌ها سالیان متمادی خرید و فروش مرغ زنده درب کشتارگاه انجام می شد که با برگزاری جلسات تخصصی با تشکل های هر دو صنف و پیگیری های مستمر این امر به خرید درب مرغداری ها تغییر یافت و این مشکل رفع شد.

وی اظهار می‌دارد: نحوه قیمت گذاری در چهارچوب قیمت های ستاد تنطیم بازار استان و بر اساس قیمت روز منطقه ای و قیمت یکسان در سطح استان مشخص و تعیین می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه گوشت سفید مرغی و آلایش خوراکی از فراورده های پروتئینی اساسی در سبد خانواده محسوب می شود، می‌گوید: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، درج قیمت مرغ به قیمت مصوب بر روی بسته بندی در کشتارگاه ها الزامی است و تا اطلاع ثانوی کشتارگاه ها نمی توانند بیشتر از یک درصد ظرفیت خود مرغ را بصورت قطعه بندی شده به بازار عرضه کنند و کشتارگاه ها ملزمند این موضوع را رعایت کنند.

جلیلی با تاکید بر اینکه تمامی نهاده های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار گرفته است، تاکید می‌کند: شهروندان گوشت مرغ قطعه بندی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کد دار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

به هر روی علت افزایش قیمت مرغ هرچه که باشد مسئولان مربوطه نباید تنها به وعده دادن بسنده کنند و باید هرچه سریعتر در راستای کاهش قیمت مرغ و ایجاد ثبات در بازار این کالای پرمصرف پروتیینی اقدامات لازم را انجام دهند و اجازه ندهند مرغ هم مانند گوشت قرمز از سبد غذایی برخی خانواده ها برای همیشه پر بکشد!

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا