گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۱۲/۰۸          چرخش ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید

در شرایطی که برخی از شهرهای استان در آستانه وضعیت قرمز ویروس جهش یافته قرار گرفتند، اگر مسیرتان به بازارهای شهرهای مختلف در آستانه نوروز افتاده باشد، با کمال تعجب شاهد هستید که جای سوزن انداختن نیست و کارشناسان از چرخش کرونا در بازارهای شب عید که نشانی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت وخیم جامعه، ندارد، ابراز نگرانی شدید می‌کنند.

انگار کرونا تمام شده و مردم با تجمعات در خریدهای نوروزی پاک ویروس کرونا را از یاد برده‌اند، درحالی‌که موج چهارم کرونا با قدرت بسیار بیشتر آغاز شده است.

آمارها نیز این وضعیت را تایید می‌کند و طبق گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در حال حاضر ۴۸۸ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند.

جواد آقازاده اظهار کرده است: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به سه هزار و ۶۲۳ نفر رسید.

تاکنون ۱۱۳ هزار و ۴۳۵ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که نشان می‌دهد از هر ۳۰ نفر در استان، یک نفر به کرونا مبتلا شده است.

بدون تردید کاهش‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنگ خطری برای هفته‌های پیش‌رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد.

در این میان کارشناسان معتقدند که با عادی انگاری وضعیت و بازگشت به شرایط عادی زندگی در زمان اوج کرونا، شادی عید نوروز برای میلیون‌ها خانواده، تلخ کامی خواهد بود.

در رابطه با عادی انگاری مردم در این روزها و احتمال بازگشت به اوج موج چهارم کرونا، شراره جلالی جامعه‌شناس می‌گوید: با وجود اینکه کارشناسان بهداشتی از بروز موج چهارم کرونا در روزهای اخیر می‌دهند، اما همچنان شاهد جریان عادی زندگی در پایتخت و دیگر شهرها هستیم. مشاهدات حاکی از آن است که مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند و ترس آنها ریخته است.

به‌نظر می‌رسد عده‌ای از این افراد که وقعی به وضعیت قرمز این روزها نمی‌نهند، آنهایی باشند که دل کندن از تفریحات و لذت‌های زندگی برایشان دشوار است و تلاش می‌کنند هر طور شده زندگی را آنگونه که قبلاً بود ادامه دهند، عموماً این دسته از افراد در محافل خصوصی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی خود، با بی‌توجهی به قابل سرایت بودن بیماری کرونا سبب وصل بیشتر زنجیره می‌شوند و در شیوع این بیماری سهم خود را اینگونه ادا می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با وجود این به‌دلیل در دسترس بودن امکانات برای تعدادی از این افراد و امکان مدیریت زندگی برای آنان، به سبب عدم‌فشار اقتصادی، در بسیاری از موارد از این ویروس جان سالم به درمی‌برند. کسانی که بیش از همه در جلوگیری از قطع زنجیره انتقال موثرند، جزو اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، آنهایی که غم نان دارند و برای گذران زندگی خود و خانواده ناچار به ادامه کار و فعالیت مداوم در جهت کسب روزی هستند.

هنگامی که پای معیشت و تامین نیازهای اولیه انسان در میان باشد، شاید انتظار بیهوده‌ای است در خانه ماندن و ترجیح مصلحت جمعی بر مصلحت فردی از سوی شهروندان. میان رکود اقتصادی و نابسامانی اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، هنگامی که جامعه در مشکلات اقتصادی غوطه‌ور باشد، فردگرایی و بی‌توجهی به نظم و نظام اجتماعی افزایش می‌یابد؛ از این‌رو رعایت مقررات و دستورالعمل‌های پیشگیری از شیوع کرونا مانند بسیاری دیگر از قوانین رنگ می‌بازد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا