گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۳/۲۶          سیستم سنتی مدیریت شهری جوابگو نیست

آمايش سرزمين يك استراتژي برای رسيدن به توسعه اي هرچه عادلانه تر و انسانی‌تر است و در حال حاضر شامل سازماندهي اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي و محيط ‌زيستي به منظور تحقق آينده‌اي مطلوب پيشنهاد مي‌شود.

بدیهی است برنامه جامع آمایش سرزمین در چهارچوب اصول مصوب، از طریق حفاظت کاربری‌های پایدار اراضی، افزایش بهره‌وری، کارائی و بازده اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت، برقراری تعادل و توازن در برخورداری از سطح معقول توسعه و رفاه در تمام مناطق جغرافیائی و حوضه های آبی، ایجاد و تحکیم پیوندهای اقتصادی درون و برون منطقه ای، و هماهنگ سازی تاثیرات فضائی – زمانی سیاست‌های بخشی، استانی، منطقه ای و ملی به گونه ای عمل می‌کند که بتواند اهداف چشم انداز بلند مدت توسعه کشور و مدیریت یک پارچه سرزمین را به صورت تحقق پذیر، متوازن، پایدار و عادلانه عملی سازد.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و برنامه ریزی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: برنامه آمایش سرزمین، شالوده و شاکله سیاست‌گذاری و اجرائی هر شهر می‌باشد تا بتوان از مزیت‌ها، فرصت‌ها و استعدادهای هر منطقه به گونه ای استفاده کرد که محدودیت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها، کمترین زمینه تأثیرگذاری و میدان مانور را داشته باشد.

دکتر میرعلی محمدی مهم‌ترین ویژگی‌ها و ملزومات برنامه آمایش سرزمین را جامع و یکپارچه نگری، پویا و دینامیک بودن برنامه، زمانمند بودن، عادلانه بودن فرآیندها، ایمن و زیست محیطی بودن، نظام‌مند و سلسله مراتبی بودن برنامه به لحاظ سطح، موضوع و پدیده‌ها و بالاخره متوازن بودن همه ارکان و ابعاد برنامه عنوان می‌کند.

وی اضافه می‌کند: بعد از شناسایی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های یک منطقه، استان یا کشور برنامه ریزی‌های بلند، میان مدت و کوتاه مدت صورت می‌گیرد تا منطقه براساس آن توسعه یابد.

محمدی در ادامه به ارتباط آمایش سرزمین و توسعه شهری اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: یکی از مسائلی که مدیران شهری در راستای ارائه خدمات به شهروندان با آن درگیر هستند؛ این است که به دنبال راه حل‌هایی برای کسب درآمد بالا هستند تا بتوانند به خوبی هزینه کنند، توسعه شهری یعنی اینکه شهر به توسعه و درآمدهای پایدار برسد تا بتواند خود را اداره کند چنانچه این مهم تحقق نیابد فرآیند و پروسه شهرنشینی با مشکل مواجه می‌شود.

وی تاکید می‌کند: ما امروز راهی نداریم جز اینکه از سیستم سنتی مدیریت شهری خارج شویم و با برنامه به مردم خدمت رسانی کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه اضافه می‌کند: دلیل اینکه نتوانستیم در برخی شهرها در مقاطعی موفق باشیم این است که نتوانستیم سیستم مشارکت مردم را در شهرها با اعتمادآفرینی پیاده سازی کنیم، ما اگر به سیستم راهبرد توسعه شهری با برنامه ریزی مشخص برسیم در این صورت در مدیریت شهری موفق خواهیم بود.

محمدی به چالش‌های پیش روی مسئولان مدیریت شهری اشاره و تصریح می‌کند: گرانی مسکن، ترافیک سنگین شهری، نارسایی‌های خدمات رسانی و ناعادلانه بودن توزیع درآمدها که به تبع آن اسکان غیررسمی در مناطق مختلف شهری و ناهنجاری‌های اجتماعی به وجود می‌آید، از جمله چالش‌های شهرداری و سایر شرکت‌های خدمات رسانی است که اگر بتوانیم با برنامه ریزی اصولی و علمی و مشارکت مردمی مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهری را جلو ببریم خواهیم توانست این مشکلات را تا حدود زیادی رفع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استراتژی راهبری یا طرح «سی دی اس» اشاره کرد.

طرح استراتژي توسعه شهري (CDS) رویکردی راهبردی است که هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان و به‌ خصوص کشورهای در حال توسعه با استقبال مواجه شده است این طرح فرايند تهیه چشم انداز بلندمدت از آینده شهر است كه براساس آن برنامه‎هاي اجرايي كوتاه مدت تهيه مي‎شود. طرح‎هاي استراتژي توسعه شهري بر تقويت رشد اقتصادي شهر تاكيد داشته در عین حال به جوانب زيست محيطي، ساختار شهري، زيرساخت‎ها، كاهش فقر و مالیه شهري نيز مي‎پردازند. فرايند تهيه طرح استراتژي توسعه شهري يك فرايند مشاركتي است كه با مشاركت فعال بهره‎وران و دست‎اندركاران اصلي جامعه تهيه می‌شود. اهداف استراتژي توسعه شهري چشم‏اندازسازی و تدوين برنامه اقدام براي بهبود مديريت و حكمروايي شهري، افزايش سرمايه‏گذاري براي ايجاد فرصت‏هاي اشتغال و گسترش خدمات است.

محمدی در این زمینه می‌گوید: طرح «سی دی اس» بستر اجرای مدیریت استراتژی شهری است.

وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن طرح توسعه مدیریت شهری نیازمند همت و عزم جدی مسئولان و مشارکت شهروندان هستیم، خاطرنشان می‌کند: شهر باید استراتژی داشته باشد تا بافت کالبدی آن پاسخگوی توسعه باشد.

طرح‌های استراتژیک می‌توانند شهرداری‌ها و نهادهای مردمی را از حالت‌ انفعال بیرون آورند و به آن‌ها نقشی فعال و هدفمند در جهت توسعه شهر اعطا نمایند. در حال حاضر مردم نه‌تنها نمی‌دانند که چه نقشی در توسعه شهرشان دارند، بلکه حتی نمی‌دانند که شهرشان در آینده چگونه خواهد بود و به چه سویی پیش خواهد رفت. مسئولان شهری نیز تصور روشنی از آینده‌ شهر ندارند. حال آنکه طرح استراتژی توسعه شهری، بستری را فراهم می‌کند تا مردم و مسئولان شهری‌ با یکدیگر به این توافق برسند که از شهرشان چه می‌خواهند و سپس نقش هر یک را در جهت رسیدن‌ به این هدف مشخص می‌نماید.

محمدی می‌گوید: در سیستم سی دی اس شهری معیارهایی تعریف می‌شود که سنجش و ارزیابی می‌کند کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم در چه حدی تأثیرگذار است، به عنوان مثال در بحث امنیت شهروندی، سلامت شهروندی، آسایش و رفاه اجتماعی، حقوق شهروندی و رشد اقتصادی چقدر تأثیرگذار است، عواملی که به این صورت مطرح می‌شود زنجیروار به یکدیگر وصل هستند و اگر چنانچه در این زنجیره یک حلقه فراموش شود سیستم شهری با مشکلاتی مواجه می‌شود و آن مشکلات به بخش‌های دیگر تسری پیدا خواهد کرد.

در طرح استراتژي توسعه شهري (CDS)، شهری قابل زندگی است که در آن همه ساکنین از فرصت‌های یکسان برای مشارکت و بهره‌مندی از زندگی اقتصادی و سیاسی شهر برخوردار باشند، شهرهای رقابتی شهرهایی هستند که اقتصاد قوی با رشد اشتغال، در آمد و سرمایه گذاری همه جانبه دارند، لازمه توسعه کارآمد شهری فراهم آوردن شرایط مناسب برای افزایش بهره‌وری افراد و مؤسسات است، در شهرهای رقابتی، تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و تجارت به شکل پویا و در ارتباط با فرصت‌های بازار شکل می‌گیرند و دارای سیستم مالیه شهری کار آمد در استفاده از منابع در آمدی و هزینه ای خود هستند.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و برنامه ریزی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه در این زمینه می‌گوید: اگر اصول اصلی و اساسی که در سیستم سی دی اس مطرح است تحقق یابد و مردم شاهد توزیع عادلانه و عدالت اجتماعی باشند رضایت شهروندی به دنبال خواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه گسترده بودن وظایف مدیریت شهری، تنوع خدمات حوزه مدیریت شهری و جمعیت کثیر مخاطبان می‌طلبد برنامه ریزی جامع، کامل و همه جانبه ای را در این حوزه داشته باشیم، خاطر نشان می‌کند: اگر مدیریت شهری برنامه منسجم و اصولی برای اداره شهرها داشته باشد می‌تواند در عرصه های اقتصادی و رفاه زندگی مردم تحول ایجاد کرده و به ارتقاء سطح زندگی کمک کند.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا