گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۱۰/۰۵          رفع آلودگی آب روستاهای شمال آذربایجان غربی در انتظار تامین اعتبار

داستان دنباله‌دار آلودگی آب روستاهای شمال آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد.

به گزارش نای قلم، بدون تردید آلودگی آب یکی از پدیده‌های مهم و تأثیرگذار است چراکه عواقب آن در تمام جوانب زندگی تأثیرگذار است.

آب‌های زیرزمینی یکی از مهمترین منابع تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی است که باید به طور معقول مورد بهره‌برداری قرار گیرند و در مقابل آلودگی‌ها نیز حفاظت شوند.

در دهه‌های اخیر رشد جمعیت و فعالیت‌های صنعتی و اجتماعی علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در آلوده شدن آب‌های زیرزمینی نقش مهمی داشته‌اند، از طرفی ورود آلاینده‌های کشاورزی و خانگی به داخل آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز جان ساکنان مناطق را تهدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار نای قلم، علل آلودگی آب‌های زیرزمینی را ناشی از فعالیت‌های انسان از قبیل مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی فسفاته و نیتراته و سازندهای زمین‌شناسی عنوان می‌کند و می‌گوید: براساس شواهد و یافته‌های به دست آمده، آلودگی آب مناطق ماکو، پلدشت و شوط مرتبط با بافت زمین‌شناسی آبخوان و فعالیت‌های آتشفشانی آرارات است که با وجود قوی بودن آبخوان ولی با توجه به تماس با بافت زمین‌شناسی نامناسب دچار آلودگی شده است از این رو در حال حاضر از نظر وجود برخی عناصر شیمیایی در آب آن مناطق با چالش‌هایی مواجه هستیم.

موضوع دیگر در ارتباط با آلودگی آب‌های زیرزمینی، استفاده ناکارآمد از نهاده‌هاي کشاورزي از جمله کودهاي شيميايي و سموم دفع آفات است که مي‌تواند از نظر کمي و کيفي منابع آب زيرزميني و سطحي منطقه را در معرض تهديد جدي قرار دهد، «نیتراتی» كه به صورت كود وارد زمین می‌شود، می‌تواند وارد آب‌های زیرزمینی بشود و از این راه وارد بدن انسان و دیگر موجودات زنده شود.

از این رو استفاده‌ی بی‌رویه از كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره‌ی سلامت غذایی در جامعه شكل گیرد.

با توجه به اینکه متولی این بخش جهاد کشاورزی است علیرضا رضوی فقط به این نکته اشاره می‌کند که عامل آلودگی آب شهرستان تکاب انسانی است.

او با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب در بخش شهری هیچ مشکلی ندارد، ادامه می‌دهد: 60 درصد منابع تامین آب شرب شهرها از محل تصفیه‌خانه‌ها و آب‌های سطحی است به گونه‌ای که آب پشت سدها وارد تصفیه خانه‌ها می‌شود و تصفیه فیزیکی و شیمیایی روی منابع آب صورت می‌گیرد و 40 درصد از آب‌های زیرزمینی مطمئن است.

رضوی با تاکید به اینکه کیفیت میکروبی و بیولوژیکی آب شرب شهری و روستایی به صورت مرتب پایش می‌شود، اظهار می‌دارد: منابع آبی استان سالانه از نظر فلزات سنگین موجود در آب پایش می شود که براساس استاندارد ایران اگر فلزات سنگین بیش از 10 (ppm) و نیترات بیش از 50 (ppm) باشد منشا آبی باید اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اذعان می‌دارد: براساس پایش انجام گرفته، در منابع آب زیرزمینی حدود 112 روستا به طور عمده در ماکو، پلدشت، شوط و تکاب آلودگی وجود داشت که مشکل 64 روستا با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های مدرن یا تغییر منشا آب به طور کامل رفع شده است.

وی در خصوص رفع مشکل روستاهای باقیمانده توضیح می‌دهد: عملیات ساخت مجتمع آبرسانی به 106 روستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با هدف تامین و ارتقای کیفیت و کمیت آب شرب شمال استان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی می‌افزاید: میزان اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکل این روستاها بیش از 100 میلیارد تومان است که پروژه براساس تخصیص اعتبار و اولویت بندی روستاها اجرا می‌شود.

تعداد مشترکان آب استان 978 هزار فقره است که تمام جمعیت شهری و ۸۵ درصد جمعیت روستایی در آذربایجان غربی از شبکه آب لوله‌کشی بهره‌مند هستند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/ 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا