گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۹/۰۳          ازدحام در داروخانه‌ها، نانوایی‌ها و برخی شعب بانک‌ها

سومین روز اعمال محدودیت های کرونایی با افزایش میزان همراهی مردم با مجریان همراه شده است به گونه‌ای که انتظار می رود در سایه این همدلی میان دولت و ملت، سیاهی شوم ناشی از این ویروس جهانی کمرنگ‌تر شود.

به گزارش نای قلم، سومین روز آذرماه را در حالی سپری می کنیم که با گذشت سه روز از اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی مسئولان از همکاری مردم بخصوص اصناف رضایت دارند هرچند در برخی شهرستان‌ها برخی افراد همچنان سعی می‌کنند در مواجهه با این ویروس نعل وارونه بکوبند و به دستورات بهداشتی بی‌تفاوت باشند.

با وجود آنکه اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی خلوت شدن چشم‌گیر خیابان‌ها و بازارها را در پی داشته است، اما شلوغی برخی شعب بانک‌ها قابل تامل است.

ازدحام در داروخانه‌ها و نانوایی‌ها بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از دیگر مشکلاتی است که با اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی نیز هنوز رفع نشده است.

* کمبودی در عرضه آرد و نان وجود ندارد

در حالی شاهد صف‌های طولانی مردم برای تهیه نان هستیم که فرماندار ارومیه اعلام کرده است هیچگونه کمبودی در عرضه آرد و نان وجود ندارد.

علیرضا ملامحمدی زاده افزوده است، تشکیل صف مقابل نانوایی ها ارتباطی به کمبود آرد ندارد و جو روانی حاکم بر جامعه سبب تشکیل این صف‌ها شده است.

وی افزوده است، متاسفانه تعدادی از مردم به اطلاعیه‌های ستاد مبارزه با کرونا توجه نکرده و گمان می‌کنند تمام مشاغل در محدودیت‌های کرونایی تعطیل هستند.

فرماندار ارومیه، با بیان اینکه نانوایی ها جزو مشاغل گروه یک بوده و در هر شرایطی دایر هستند، گفت: شهروندان بیش از نیاز خود نان در خانه دپو نکنند.

فرماندار ارومیه با تاکید بر اینکه با نانوایی هایی که خودسرانه زمان پخت را کاهش داده اند برخورد قانونی می‌شود، از مردم خواست هرگونه افزایش قیمت نان و یا کاهش زمان پخت در نانوایی ها را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

* ممنوعیت فروش بلیط به افراد مشکوک به کرونا

همچنین در راستای اجرای مصوبه ستاد مقابله با کرونا، مدیرکل راهداری و حمل‌و‎‌نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از ممنوعیت فروش بلیط به افراد مشکوک به کرونا در پایانه‌های مسافربری استان خبر داد.

ارسلان شکری با بیان این خبر افزود: با مصوبه ستاد مقابله با کرونا به‌‎منظور حفظ سلامت مسافران، از امروز دوشنبه سوم آذرماه از فروش بلیت سفر با ناوگان حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان به افراد مشکوک به کرونا جلوگیری خواهد شد و تمام شرکت‌های مسافربری استان اعم از ناوگان سواری کرایه، مینی‌بوس و اتوبوس ملزم به رعایت این مصوبه هستند.

او اضافه کرد: همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیت اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس برای مسافران، کد ملی آن‌ها را در سامانه مورد نظر وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه می‌توانند سفر جاده‌ای با وسائل حمل و نقل عمومی بین‌شهری داشته باشند.

شکری یادآور شد: نظارت بر فعالیت و عملکرد پایانه مسافربری در اجرای این دستورالعمل بر عهده اداره کل راهداری و حمل‎ونقل جاده‌ای است و کارشناسان این اداره کل از فردا نظارت دقیق خود را بر اجرای دستورالعمل  آغاز خواهند کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پایانه‌های مسافربری جاده‌ای محل تجمع مسافران بوده و برای حفظ سلامت افراد اعزام وسیله نقلیه باید با ضریب ایمنی بالا باشد، گفت: در کنار این مصوبه پیش از این نیز غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینال‌های مسافری و تب سنجی از آن‌ها انجام می‌شد و در حال حاضر نیز اگر مسافری علائم بالینی داشته باشد اجازه سفر با وسائل حمل و نقل عمومی را به او نخواهیم داد.

مدیرکل راهداری و حمل‎ونقل جاده‌ای  آذربایجان غربی به مسافران توصیه کرد که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مسافرانی هم که بیمار هستند برای حفظ جان همنوعان خود با رعایت دقیق موارد بهداشتی، به هیچ عنوان از منازل خود خارج نشوند.

*ضرورت همکاری مردم برای قطع زنجیره شیوع کرونا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم از مردم خواست که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا با جدیت همکاری کنند.

محمد علی‌پور در گفتگوی اختصاصی با اشاره به محدودیت‌های دوهفته‌ای برای مقابله با شیوع کرونا ویروس گفت: مردم باید ضمن همکاری به توصیه‌های مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند، مردم باید ضمن رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند، همه باید برای قطع زنجیره کرونا همکاری کنیم.

وی افزود: با توجه به آمار فوتی‌ها باید توجه کنیم که فوت هر هموطن موجب می شود چندین خانواده عزادار شوند، آمار بالای ۴۵۰ نفره فوتی های ناشی از این ویروس ناراحت‌کننده است، تک تک این افراد خانواده ای دارند و با فوت این افراد کل ملت ایران داغدار می شوند.

نماینده مردم ماکو در مجلس اظهار کرد: باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی را جدی بگیریم، تعطیلی برخی مشاغل نیز باید به صورت کارشناسی انجام شود و به گونه ای نباشد که برای مثال ما بازار را تعطیل کنیم اما دستفروشان به کار خود ادامه دهند و موجب تجمع شوند.

علیپور اضافه کرد: همه باید با همکاری در این مدت مباحث را جدی بگیریم تا براساس نظرات کارشناسان این حوزه با رعایت پروتکل ها زنجیره شیوع ویروس را قطع کنیم و با همکاری از شدت افزایش آمار جلوگیری کنیم و نگذاریم این ویروس بیش از این مردم ما را دچار مشکل کند.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه محدودیت‌های جدید اعمال شده است که طبق آن گروه های شغلی به چهار گروه تقسیم شده است و براساس این مصوبه تنها گروه های شغلی یک حق فعالیت دارند.  

گروه‌های شغلی یک شامل بیمارستان ها، داروخانه ها، مطب پزشکان، آمبولانس ها، آتش نشانی ها، سوپرمارکت ها، نانوایی ها، نیروهای امنیتی و انتظامی، فعالان حوزه سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین هستند که به هیچ عنوان نباید تعطیل شوند.

گروه‌های شغلی ۲ نیز شامل پاساژ ها، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها و مراکز تهیه و طبخ غذا تنها در صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند.

همچنین فروشگاه های لوازم خانگی،آرایشگاه ها، بنگاه های مشاوره املاک، کیف و کفش فروشی ها،بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی ۲ قرار دارند

 گروه‌های شغلی سه نیز شامل مدارس و دانشگاه ها، سینما و تئاتر، موسسات آموزش زبان های خارجی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، مساجد و مصلی‌ها هستند.

گروه‌ چهار نیز برگزاری مراسم‌ اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌ها را شامل می شود.

همچنین تردد خودروها در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است و در صورت عدم رعایت جریمه می شوند.

در قالب این طرح همچنین فعالیت دستگاه ها و ادارات به جز دستگاه های خدمات رسان، استانداری و فعالیت های ضروری اداری از طریق دورکاری و کاهش ظرفیت کارمندان محدود شده است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا