گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۸/۱۵          ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با آسیب رفتارهای پرخطر

اعتیاد به مواد مخدر حد و مرزی نمی‌شناسد، کودک و نوجوان، پیر و جوان و زن و مرد همگی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در معرض آسیب‌های این معضل اجتماعی هستند.

مشکلی که چنان با دیگر مسائل تنیده که درصورتی که ردی از آن در خانواده‌ای پیدا شود، باید سایر معضلات همچون طلاق، کودک‌آزاری و همسرآزاری، بیکاری و فقر را نیز در سرنوشت افراد خانواده دید.

در این میان، کودکان و نوجوانان بیش از دیگر اقشار در معرض آسیب‌های ناشی از اعتیادند؛ البته امیدها برای کنترل بلای خانمان سوز اعتیاد با پرورش کودکانی که از لحاظ رفتاری و روانی سالم‌اند و با هیجانات منفی بیگانه، کم نیست؛ به گفته سعدی: سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.

از همین رو، چنانچه خواستار کاهش آمار اعتیاد هستیم، باید پیش و بیش از هر چیز به موضوعات پیشگیرانه اقدام کنیم و این مساله‌ای است که بر عهده همه نهادها، سازمان‌ها و گروه‌هاست.

افزایش آگاهی و شناخت كودكان و نوجوانان با رفتارهای پرخطر ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و نیاز است شناخت دانش آموزان نسبت به جنبه های مختلف آن ها آموزش داده شود.

در این میان، آموزش و پرورش که از دیرباز باعنوان خانه دوم دانش‌آموزان و مرکز تعلیم و تعلم شناخته می‌شود، در ارائه خدمات پیشگیرانه از اعتیاد جایگاهی مهم دارد. جایگاهی که به واسطه امکانات، تعداد نیروها، توانمندی‌ها و قدرت ارتباط با دیگر نهادهای همراه، همچون بهزیستی می‌تواند در ارائه راهکارهای تازه و شناسایی خطرات پنهان و ریشه‌ای موثر باشد.

در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر خبر می‌دهد.

قدرت اله قاسمی در گفتگویی اظهار کرد: یکی از اهداف و ماموریت‌های آموزش و پرورش در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای مصون‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه است.

وی بیان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و به مراتب هزینه‌های کمتری دارد و آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از جمله عوامل مخاطره‌آمیز مهمی هستند که سلامت روانی- اجتماعی فرزندان ما را تهدید می‌کند.

قاسمی ادامه داد: لازم است با طراحی و اجرای برنامه‌های موثر، زمینه مصونیت کودکان و نوجوانان را فراهم کرد.

وی افزود: این معاونت در هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس از 22 تا 28 آبانماه با برگزاری دوره آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر که با همکاری معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی و مشارکت دانشگاه آفاق برای تمام فرهنگیان استان به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود، تلاش می‌کند در راستای جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد گامی موثر بردارد.

قاسمی از تمام فرهنگیان استان برای شرکت در این دوره کرد و گفت: مهلت ثبت نام تا بیستم آبانماه بوده و از 20 نفر از همکارانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند به قید قرعه با اهداء جوایزی تجلیل می‌شود. 

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا