گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۶/۱۹          حضور مسئول فنی و بهداشتی در تمام مرغداری‌های استان/ مردم نگران نباشند

روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که چندین مرغ مشغول خوردن و نوک زدن به سایر مرغ ها هستند.

این فیلم موجب واکنش‌هایی در میان کاربران فضای مجازی و رسانه ها شده ‌است به طوری که اعلام کردند مرغداران ارومیه گریبانگیر «کانیبالیسم» یا دیگرخواری شده‌اند.

این پدیده به این صورت است که جوجه ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر حمله کرده و از گوشت جوجه های ضعیف تر تغذیه می کنند و همین جوجه ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار می شوند.

کانیبالیسم یا هم خواری یک رفتار پرخاشگرانه و همراه با خشونت در میان ماکیان است و پرنده بیمار با نوک زدن پرنده کناری دستی خود سعی در تخلیه روانی خود دارد.

سایر پرندگان نیز با تقلید از رفتار همین پرنده دچار کانیبالیسم شده و هم قفسی های خود را نوک می زنند و نتیجه آن بروز تلفات در مرغداری می باشد. بنابراین هر پرورش دهنده ای وظیفه خود را باید به نحو احسن انجام دهد تا از بروز این بیماری در پرندگان جلوگیری کند.

مهمترین مورد در درمان و پیشگیری از این عارضه، تراکم زیاد پرندگان در یک محیط بسته، دمای زیاد محیط پرورش طیور، نور بیش از اندازه در محیط پرورش، کافی نبودن تعداد ابخوری و دانخوری ها، جیره غذایی نامناسب با سن پرنده، بی توجهی به پرنده بیمار یا مرده در بین گله بوده و علت اصلی بروز این رفتار باید رفع شود.

با انتشار این فیلم معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی واکنش نشان داد و گفت: فیلم منتشر شده درباره خودخوری و دگرخوری مرغ‌ها مربوط به این استان نبوده و نسبت دادن آن به ارومیه یک شیطنت رسانه‌ای با هدف تشویش اذهان عمومی است.

سید غلامرضا ملکی اظهار کرد: هیچ نشانه‌ای در داخل فیلم وجود ندارد که بر اساس آن مشخص شود تصاویر مربوط به کدام کشور، استان یا شهرستان است.

وی اضافه کرد: شواهدی نیز وجود ندارد که بیان کند این اتفاق در داخل یک مرغداری رخ داده یا یک واحد پرورشی غیرمجاز به وقوع پیوسته است.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: عارضه کانی‌بالیسم یک عارضه محتمل و رایج در تمام حیوانات تحت پرورش در شرایط نامطلوب و با سوء مدیریت اعمال شده است.

ملکی با اشاره به حضور مسئول فنی و بهداشتی در تمام مرغداری‌های استان عنوان کرد: در حال حاضر در تمام مرغداری‌های دارای پروانه فعالیت و بهداشت مسئول فنی و بهداشتی حضور دارد و نظارت‌ها در سال‌های اخیر نیز تشدید شده است.

وی تصریح کرد: مسئولیت نظارت و بررسی‌های بهداشتی از سوی دامپزشکی و نهادهای بهداشتی برای مرغداری‌های صنعتی و دارای مجوز است و قادر به کنترل مرغداری‌های غیربهداشتی و سنتی به صورت کامل نیستیم.

ملکی با تاکید بر اینکه تمام مراحل تولید، کشتار و ارسال به بازار در بخش طیور از سوی مسئول فنی و بهداشتی دامپزشکی استان نظارت می‌شود، گفت: مردم نگران نباشند و اطمینان خاطر می‌دهیم تمام لاشه‌های مرغ‌های بیماری با مشکل داری که از مرغداری خارج می‌شود به صورت کاملاً بهداشتی معدوم شده و وارد چرخه بازار نمی‌شوند.

وی اضافه کرد : بیماری کانی‌بالیسم منشا ویروسی یا عفونی نداشته و در حقیقت یک عادت و رفتار پرخاشگرانه بین طیور است که باعث خودخوری یا دیگرخوری می‌شود و معمولا وقتی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده‌است.

ملکی اظهار کرد: این شرایط شامل نور زیاد، تغذیه نامناسب، تراکم زیاد و نبود فضای تحت پرورش مناسب، عدم تهویه مناسب، عدم رعایت موارد بهداشتی داخل سالن مثل عدم جمع آوری منظم تلفات احتمالی داخل سالن، گرسنه ماندن طولانی پرندگان، عوامل ژنتیکی است.

وی گفت: این عارضه وابسته به نقش مدیریتی گله دارد لذا درمان دارویی نداشته و فقط باید شرایط و عواملی که باعث به وجود آمدن آن می‌شود، از بین برود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا