گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۵/۲۳          روزهای سخت نشر در بحران کرونا

داستان نشر و کتاب و کتابخوانی در ایران، یک داستانی است پر آب چشم که از فرط مکرر گفته شدن، دیگر تبدیل به لطیفه‌ای بی‌مزه و نخ‌نما شده است. حال فرض کنید که بر این اوضاع قمر در عقرب، ناگهان ویروس کرونا هم سایه بیندازد؛ حساب کار با کرام‌الکاتبین است. البته این یک فرض نیست، بلکه اتفاق نامبارکی است که عملاً افتاده و همه جهان را از جمله ایران، و همه زندگی و کسب و کارها از جمله صنعت نشر را درگیر و دچار آسیب کرده است. پس جای گلایه‌های همیشگی شاید بهتر باشد به فکر چاره‌ای بود.

در ممالک توسعه‌یافته این چاره را معمولاً متولیان هر حوزه‌ای می‌اندیشند و برای مشمولان آن حوزه، جاری و ساری می‌کنند. اینجا هم نه به آن دقت و صحت، اما کمابیش همین‌طور بوده است. خاصه در برابر همین ویروس عالمگیر که مسوولان به فکر چاره افتاده‌اند تا از ضرر و زیانی که به هر حرفه و صنفی وارد شده، جلوگیری کنند.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: شیوع بیماری کرونا، 30 میلیارد ریال به انتشاراتی‌های آذربایجان غربی خسارت وارد کرد.

به گزارش نای قلم، پرویز اشرافی در گفتگویی اظهار کرد: برای جبران خسارت، سامانه «کارا» معرفی شده تا آسیب‌دیدگان به این سامانه مراجعه و با ثبت‌نام، تسهیلات درنظر گرفته شده را دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین تمهیداتی اتخاذ شده که با هماهنگی استانداری آذربایجان‌غربی، چهار بانک وام قرض‌الحسنه به ناشران پرداخت کنند که از این میان تنها یک بانک اعلام آمادگی کرده است.

اشرافی گفت: اثرگذاری شیوع بیماری کرونا در جوامع و اقشار مختلف همچنان ادامه دارد، ولی می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تغییر وضعیت به سفید، زمینه کاهش مشکلات اقتصادی بخش‌های مختلف را فراهم کرد.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، بیان  کرد: کرونا فعالیت ناشران استانی را همچون دیگر صنف‌ها با مشکلاتی مواجه کرد که البته این مشکلات بسیار بیشتر از دیگر صنف‌ها بود. شرایط کرونا اجازه نداد ناشران مانند گذشته موفق به دریافت سفارش، چاپ و خرید کتاب شده و مثل به روال سابق فعالیت کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا