گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۴/۲۶          تراژدی تلخ مهاجرت روستاییان

حاشیه نشینی از چالش های اصلی در مسیر رشد و توسعه پایدار است بنابراین دستگاه های مربوطه باید به این موضوع توجه کنند.

به گزارش نای قلم، حاشیه نشینی یک معضل اجتماعی است که به دلیل عدم قاطعیت در برخورد با ساخت و سازهای اولیه گسترش یافته است.

رشد انفجاري شهرها، مهاجرت بي برنامه روستائيان و ساكنان مناطق ناامن و بي بهره از ثمرات توسعه اي مشكلات عديده اي را براي شهروندان به همراه داشته است كه مهمترين این موارد عدم تعادل و توازن رابطه انساني و فضاي شهري است.

لذا توسعه روستایی از ضروریات توسعه اقتصادی و اجتماعی است چرا که بهبود وضعیت معیشتی در روستاها، از مهاجرت روستایی جلوگیری کرده و از حاشیه‌نشینی در شهرها می‌کاهد.

این مهم همچنین باعث می‌شود امنیت غذایی که عمده محصولات آن در روستاها به عمل می‌آید، تضمین شود.

یکی از دلایل مهاجرت روستاییان "خشکسالی" است که سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اظهار کرد با توجه به پدیده خشکسالی و تاثیر آن در بخش کشاورزی، شاهد گسترش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها به ویژه مرکز استان و حاشیه نشینی در سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم.

محمود سپهر فر در جلسه بررسی روند اجرای طرح توانمندسازی جامعه روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستائیان ضمن اشاره به اهمیت موضوع و تاکید کارگروه استانی بر پیشرفت سریع طرح گفت: این طرح از سال قبل در چهار شهرستان استان از جمله ارومیه آغاز شده و دهستان نازلو شمالی با ۴۷ روستا در این شهرستان، به عنوان پایلوت بررسی علت مهاجرت روستاییان به شهر انتخاب شد.

او ادامه داد: طرح توانمندسازی جامعه روستایی در آن دهستان اجرا و مطالعات لازم در این حوزه انجام شده است.

سپهرفر اظهار کرد: با توجه به پدیده خشکسالی و تاثیر آن در بخش کشاورزی، شاهد گسترش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها به ویژه مرکز استان و حاشیه نشینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی هستیم و اگر مهاجرت روستائیان کنترل نشود ما در مرکز استان و شهرستان ها دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: با توجه به عدم تخصیص بودجه و یا ردیف اعتباری خاصی برای اجرای این طرح، لازم است تمامی ادارات و ارگان‌های مجری این طرح، برنامه های جاری خود را بیشتر به دهستان پایلوت اختصاص داده و اقدامات عملی خود را جهت پیشبرد سریع طرح انجام دهند.

در این جلسه رامین حمیدی رئیس اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی ارومیه، توسعه ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا و تشویقی را از زمینه های کنترل و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و بیان کرد: با اجرای این طرح ها به میزان قابل ملاحظه‌ای از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی پیشگیری می‌شود.

او افزود: روستاهای پایلوت انتخاب شده و مقرر شده با مدیریت یکپارچه سازی منابع آب و خاک، حرفه آموزی و توسعه صنایع دستی و گردشگری مهاجرت را از این روستاها کاهش دهیم.

حمیدی، ترغیب و تشویق مردم با ارائه آموزش های لازم برای کشت گیاهان دارویی، گلخانه ای، و مقرون به صرفه اقتصادی و پیگیری اجرای طرح های مربوط به آبیاری هوشمند و طرح های مرتبط با تقویت خاک و جلوگیری از فرسایش آن و استفاده مناسب از نهاده های کشاورزی را ازجمله فعالیت های مرتبط با جهاد کشاورزی در اجرای این طرح عنوان کرد.

شهین محمدی نژاد بخشدار نازلو نیز در این جلسه گفت: این طرح طی تفاهم نامه ای بین معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و وزارت کشور ارائه شده و تثبیت جمعیت روستایی از اولویت های دولت بوده و در سال های گذشته اقدامات شاخصی در تامین زیرساخت‌ها و کمک به معیشت روستائیان انجام شده است.

بخشدار نازلو توانمند سازی جامعه روستایی برای جلوگیری از مهاجرت های بی رویه و حاشیه نشینی را بهترین اقدام در این خصوص دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح رسیدن به اهداف تعیین شده در ماده 80 برنامه ششم توسعه، یعنی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اخلاقی تا پایان برنامه ششم توسعه است و بررسی پرونده های این طرح باید در اولویت کاری قرار گیرد و مجوزهای لازم برای ایجاد فرصت شغلی و تولیدی هر چه سریعتر صادر و اجرایی شود.

او همچنین به نقش مهم و تاثیر گذار جهاد کشاورزی در اجرای موفق این طرح اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه عملیاتی مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک باعث رونق تولید در منطقه و به دنبال آن رشد اقتصادی و سوددهی خواهد شد و این به تنهایی دلیلی برای عدم مهاجرت روستائیان است.

اواخر تابستان سال گذشته، دهستان «نازلو شمالی» در شهرستان ارومیه به عنوان پایلوت اجرای طرح تثبیت جمعیت روستایی به شهر انتخاب شد.

برای اجرایی شدن این بنا شد، ادارات و ارگان های مجری طرح در خصوص اجرای احداث سه واحد گلخانه، تقویت بوم گردی و ایجاد امکانات رفاهی در روستاهای این دهستان اقدام کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا