Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۴/۱۹          مستمری‌بگیران آلام بسیاری دارند

سال های طولانی است که بازنشسته ها با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و در این مدت، هیچ کدام از دولت ها گوش شنوایی در برابر مسائل و مصائب این عده که 30 سال برای این مرز و بوم زحمت کشیده اند، نداشته و مرهی بر دردهایشان ننهاده اند.

بی توجهی دولتمردان به بازنشستگان و کارگران سازمان تأمین اجتماعی در این روزهای سخت اقتصادی، کمر آنها را خم کرده و زخم عمیق اختلاف در پرداختیها و عدم رعایت حداقل حقوق تصریح شده در قانون، سفره های خالی آنها را خالی تر از دیروز کرده است.

کافی است که پای درد و دل بازنشسته ها بنشینید تا متوجه شوید استرس ناشی از نداشتن حقوق کافی، گرانی خدمات بهداشتی و درمانی و ناکارآمدی بیمه های درمانی و گرانی روزانه مواد غذایی و کالاهایی اساسی چه بر سر پدران و مادران این سرزمین می آورد.

از هزینه‌های درمانی این گروه از جامعه بگذریم، می‌رسیم به وضعیت معیشت و زندگی این افراد؛ بازنشستگانی که برای گذراندن زندگی خود باید مشقت‌ها و سختی‌های بسیاری را تحمل کنند به طوری که وضعیت نامطلوب زندگی چنان عرصه را بر این عزیزان تنگ کرده که پس از بازنشستگی و به جای استراحت بعد از 30 سال کار مداوم به دنبال شغل جدید مانند مسافرکشی،‌ فعالیت در آژانس ها، دستفروشی، ‌نگهبانی و ... بوده تا پیش خانواده شرمنده نشوند.

بازنشسته ها در تمام طول سال های کاری،‌ حق بیمه خود را برای داشتن زندگی بهتر پس از اتمام مدت خدمت، پرداخت می کنند اما نمی دانند که حقوق در نظر گرفته شده برای آنها به عوان مستمری بازنشستگی هیچ تناسبی با هزینه های جاری زندگی ندارد و گویا مسوولان و تصمیم گیران تا به حال اطلاعی از هزینه های واقعی،‌تورم،‌گرانی و ... نداشته اند که چنین ارقامی را مصوب و برای پرداخت ابلاغ می کنند.

یک فعال کارگری با بیان اینکه مستمری‌بگیران آلام بسیاری دارند، متذکر می شود: واقعیت این است که زندگی بازنشستگان با دریافتی‌‌های ناچیز بسیار سخت می‌گذرد و باید فکری برای ترمیم مستمری آنها کرد.

محمد حمزه‌ای می گوید: فعالان صنفی بازنشستگان از راه‌های مختلف به دنبال تحقق مطالبات خود هستند. اعتقاد ما این است که مذاکره و تعامل بهترین راه است. اگرچه قرار است بخشی از بدهی پرداخت شود اما مستمری‌بگیران آلام بسیاری دارند.

وی اظهار می دارد: پرداخت مستمری کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خلاف قانون است.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه ماده ۱۲ لایحه بودجه امسال بر کف دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای مستمری بازنشستگان تاکید کرده است، عنوان می کند: افزایش کمتر از این میزان خلاف قانون است. در قانون فرقی میان بازنشستگان گذاشته نشده و برای مثال نگفته‌اند این کف برای بازنشستگان کشوری و لشکری است و بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول آن نمی‌شوند.

او ادامه می دهد: البته ریشه مشکل جای دیگری است. شاهد این هستیم که سازمان تامین اجتماعی همگام و همراه بازنشستگان نیست و البته توجیه آنها این است که از دولت طلبکارند و در صورت تسویه بدهی‌ها منابع لازم برای افزایش حقوق را دارند اما امروز دولت بخشی از این طلب را می‌پردازد و تامین اجتماعی هم اعلام کرده که همسان‌سازی انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد در شرایط کرونایی کشور که همه مسائل و موضوعات را تحت الشعاع خود قرار داده است، بهتر بود که تصمیم گیران مجموعه دولت، بیش از پیش به مشکلات روزمره زندگی بازنشستگان تأمین اجتماعی، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا