گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۴/۱۸          دام فیشرها برای خریداران اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

رئیس پلیس فتا آذربایجان غربی خرید اینترنتی کتب درسی از منابع غیرمعتبر را تهدیدی برای دانش‌آموزان عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، سرهنگ اکبر نصرتی در گفتگوی خبری اظهار کرد: کلاهبرداران سایبری از هر فرصتی برای پیاده سازی نقشه‌های شوم خود استفاده می کنند و انجام خریدهای اینترنتی زمینه را برای آ‌ن‌ها فراهم کرده است، به طوری‌که این افراد با استفاده از این فرصت و با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، در صدد به سرقت بردن اطلاعات محرمانه و بانکی کاربران بوده تا بتوانند از این طریق نسبت به برداشت غیرمجاز وجه از حساب کاربران اقدام کنند.

وی با اشاره به آغاز خرید کتب درسی دانش‌آموزان به صورت اینترنتی، افزود: والدین در هنگام انجام خرید کتب درسی، حتما آدرس سایت را به صورت دستی وارد کنند و به گزینه‌های نمایش داده شده در موتور جستجوی خود اعتماد نکرده و تنها از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com  اقدام به خرید کتب خود کنند.

نصرتی ادامه داد: مجرمان سایبری با طراحی سایت‌های جعلی و انتشار لینک آن در شبکه‌های اجتماعی، سعی در ترغیب کاربران برای کلیک بر روی آن و ورود در آن را دارند، که در صورت عدم داشتن آگاهی کافی از سوی کاربران می‌تواند دردسرهایی برای کاربران به وجود آورد.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان و اولیاء مراقب کلاهبرداران به بهانه خرید اینترنتی کتب درسی باشند، گفت: برخی از دانش‌آموزان به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی اقدام به خرید کتب در سایت‌های جعلی کرده و در آخر متوجه می‌شوند که سایت مورد نظر صحت نداشته و اطلاعات هویتی آن‌ها به سرقت رفته است.

این مقام انتظامی بیان کرد: دانش‌آموزان و اولیای برای ثبت سفارش فردی کتب درسی از سامانه‌های معرفی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش اقدام کرده و توجه داشته باشند که کتب خریداری شده، از طریق مدرسه تحویل داده می شود لذا اگر پیامکی مبنی بر تحویل کتب درسی از منابع ناآشنا دریافت کردید ترتیب اثر ندهید.

وی افزود: شهروندان به سامانه‌های اعلام شده مراجعه و از رفتن به سایر سایت‌ها خودداری کنند، چرا که ثبت کردن اطلاعات در سایت‌های متفرقه می‌تواند زمینه سرقت اطلاعات هویتی و برداشت غیر مجاز از حساب را فراهم آورد.

نصرتی به هموطنان توصیه کرد، همواره هشدارها و توصیه‌های پلیس فتا را مدنظر قرار داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مرکز فوریت‌های پلیسی با کارشناسان این پلیس در میان بگذارید.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا