گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۳/۲۶          اثرات مثبت دولت را در آینده می بینیم

بی گمان از اقتصاد می توان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نگهدارنده جوامع بشری یاد کرد، امروزه  با متحول شدن جوامع در حوزه های مختلف  کارشناسان اقتصادی می کوشند یافته های جدید خود را با نیازهای روزافزون و پرشتاب جهان صنعتی در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی متحول سازند. آنچه صاحب نظران به آن اتفاق نظر دارند این است که شاه کلید قرار گرفتن در مسیر رشد، گام نهادن در وادی «صنعت» است؛ واژه ای که وزن بالایی را در معادلات اقتصادی به خود اختصاص داده است.

صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سرنوشت ساز برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه ضروری محسوب می شود لذا با توجه به جایگاه صنعت در روند اعتلای جوامع، ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، بهره‌گیری از سرمایه‌های فیزیکی، نیروی انسانی ماهر و متخصص و دانش فنی بیش از پیش احساس می شود تا افزایش راندمان کاری آنها را در پی داشته باشد.

اما آنچه مطمح نظر است نقش و جایگاه شهرک های صنعتی در تعادل اقتصادی است، به طوری که امروزه بسیاری از کشورها به این امر پی برده‌اند که واحدهای تولیدی کوچک، نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی ایفا می‌کنند و در برخی از این کشورها چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد ملی بر پایه بنگاه‌های اقتصادی کوچک بنا شده است.

با توجه به اهمیت صنایع خرد در تحقق توسعه صنعتی، بر آن شدیم تا مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی آذربایجان غربی و اقدامات دولت را در راستای رفع آنها را در گفت و گو با علی اکبر عسگری مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی جویا شویم.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی در این گفت و گو گفت اقتصاد کشور طی سال های گذشته با پدیده های خاصی از قبیل شوک ارزی، کاهش ارزش پول ملی، کاهش تولید، رشد نقدینگی، تورم فزاینده و تحریم ها روبرو بوده است.

به گفته وی صنایع استان نیز متاثر از متغیرهای کلان اقتصادی و محیط کسب و کار همچون افزایش نیاز به سرمایه در گردش، دشواری تامین مواد اولیه، سیاست انقباضی بانک ها در تامین مالی بنگاههای تولیدی بوده که منجر به کاهش شدید در تولید محصولات شده است.

عسگری مشکل نقدینگی را به عنوان مهمترین مشکل پیش روی بخش صنعت دراستان یاد کرد و اینکه افزایش 40 درصدی نرخ تورم در کشور ارزش سرمایه در گردش صنعتگران را کاهش داد و باعث شد تا فعالان این بخش نتوانند با خیال آسوده به امر تولید بپردازند.

وی نقش سود تسهیلات بانکی در گردش اقتصاد و خودکفایی در بخش صنعت را مهم توصیف کرد اما متذکر شد متاسفانه صنعتگران برای تامین نقدینگی مورد نیاز از طریق تسهیلات بانکی با مشکل روبرو هستند، مشکلات عمده ای که موجب بالا رفتن هزینه تولید از یک سو و و پایین آمدن قدرت رقابت شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی با تاکید به اینکه تولید با نرخ‌های بالای سود بانکی توجیه ندارد، توضیح داد که با این شرایط، تولید برای تولیدکنندگان سود ده نیست و ارزش افزوده لازم ایجاد نمی‌شود که برای ایجاد رونق در تولید و خروج از رکود نیازمند افزایش گردش مالی در بخش تولید است که با کاهش نرخ سود بانکی محقق می‌شود.

عسگری در ادامه گفت و گوی خود یادآور شد بخش تولید و صنعتگران مشتریان اصلی دریافت تسهیلات بانکی به شمار می‌روند که در شرایط فعلی و با سنگین شدن سایه رکود بر سر این بخش، توان زیادی برای پرداخت سود بانکی ندارند و هر چقدر نرخ سود باری آنها پایین‌تر باشد، با وضعیت بهتری قادر به تولید و رقابت خواهند بود.

به گفته وی از طرفی تنگ شدن حلقه تحریم‌ها فعالیت فعالان بخش صنعت را مشکل کرده و نیاز آنها به نقدینگی چند برابر شده است. این مسئله تولیدکنندگان را به سمت دریافت تسهیلات بانکی بیش از پیش سوق می‌داد که با بروکراسی پیچیده سیستم بانکی و سود بالای تسهیلات مانند سدی بر سر راه این بخش از اقتصاد کشور عمل کرده و حرکت چرخ‌های صنعت را کند کرده بود، در این وضعیت، حتی اگر تولیدکنندگان موفق به دریافت تسهیلات بانکی می شدند باز هم سود بالای این تسهیلات، هزینه تمام شده تولید آنها را افزایش می‌داد.

در ادامه گفت و گو مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی به اقدامات دولت در راستای رونق دادن به وضعیت صنایع اشاره کرد اینکه دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که تورم در جامعه بالای 30 درصد و نرخ بهره بانکی بالا بود و مردم توانایی مشارکت در امر سرمایه گذاری را نداشتند اما با وجود چنین شرایط و همچنین اجرای مرحله دوم و سوم یارانه ها توانست نرخ تورم را در 15 درصد تثبیت  و از طرفی نرخ سود بانکی را محدود کند.

عسگری اظهار امیدواری کرد علاوه بر سیاست های خوب اتخاذ شده شاهد تسهیل فرایند سرمایه گذاری باشیم چه بسا دولت تلاش میکند در بحث یارانه ها سهم تولید و صنعت را نیز پرداخت کند که اگر این اتفاق بیفتد فضا برای کسب و کار بهتر از گذشته خواهد بود و رونق خواهد یافت در کنار این قوانین، تسهیل سرمایه گذاری و رفع موانع تولید در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته که امیدواریم زمینه مناسبی فراهم شود تا مشکلات فراروی صنعت و اقتصاد از بین برود و فضا برای تولید و کسب و کار مهیاتر شود.

وی سخنان خود را اینگونه به پایان برد، با توجه به این‌ که دولت یازدهم اولویت خود را به بهبود دادن وضعیت اقتصادی و آشتی با کشورهای دیگر گذاشته است سبب به وجود آمدن امیدهایی در دل مردم و به خصوص صنعت گران شده است. با توجه به شرایط حاضر پیش بینی ما این است که وضعیت صنایع بهبود یابد و اثرات مثبت فعالیت‌های دولت را در آینده ببینیم.

در هر حال به آینده خوش‌بین هستیم و امیدواریم با برنامه‌های دولت به سمت پیشرفت حرکت کنیم.





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا