گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۱/۲۴          از پویش انسانیت تا راه اندازی قرارگاه رک

همزمان با شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی و لزوم آگاه سازی مردم از پیامدهای این بیماری و لزوم در خانه ماندن فعالین رسانه همگام با کادر درمان برای آگاه سازی مردم جهت جلوگیری از ابتلا و شیوع این ویروس تلاش نمودند در همین راستا جمعی از اصحاب رسانه خبرنگاران و فعالین اجتماعی آذربایجان عربز کمر همت بسته و اقدام به راه اندازی قرارگاهی به نام رسانه کرونا و نام اختصاری رک نموده و سعی بر این داشتند تا مردم را به ماندن در خانه تشویق کرده و از شیوع این ویروس و قطع زنحیره انتقال تا حد امکان جلوگیری کنند

در همین رابطه گفت‌وگویی با حامد عطایی، یکی فعالین اجتماعی و اصحاب رسانه و فرمانده قرارگاه رک ترییب داده شده است که در ادامه می خوانیم:

*ایده راه اندازی قرار گاه رک چگونه صورت گرفت؟

در نخستین روزهای علنی شدن تست مثبت یک مبتلای به کرونا در آذربایجان غربی و با شرایطی که بر فضای مجازی و روح و روان افکار عمومی حاکم بود به توصیه یکی از دوستان عزیزمان که رسانه‌ای نیستند ولی جزو دغدغه مندان جدی اجتماعی هستند به این فکر کردیم که حرکتی مردمی رسانه‌ای برای تولید محتواهای اثربخش و امیدبخش با ضریب واقع گرایانه بالا و اطمینان بخش راه بیندازیم. برای همین ابتدا هسته اولیه قرارگاه با حضور فرماندار محترم اورمیه و با دعوت حدود ۱۰ نفر از فعالین رسانه‌ای و فرهنگی و اجتماعی شکل گفت. بدین ترتیب گروه تشکیل شد و در اولین جلسه با حضور اعضای اتاق فکر به پیشنهاد یکی از دوستان نام قرارگاه "رک" ، اختصارِ عبارتِ "رسانه کرونا" تعیین شد.

*هدف از راه اندازی قرارگاه رک چه بود؟

۲- هدف ما حول سه محور اساسی بود اول مواجه کردن مردم با واقعیت با زبان رک، دوم تولید محتواهای اثربخش و سوم، در عین واقعیت و اثربخشی، لحاظِ امیدبخشی محتواها بود که به مرور با گسترش دامنه فعالیتها به گروههای مختلف اجتماعی، دستور کارهای جدیدتری هم برای قرارگاه مترتب شد.

*چه کسانی تا به امروز با این قرارگاه همراهی کرده اند؟

 به لطف خداوند قرارگاه ابعاد و ارکان گسترده‌ای یافته است. این مجموعه متشکل از یک اتاق فکر ۵ نفره است. یک گروه تلگرامی بالغ بر ۱۲۰ نفره که کارکردش تولید ایده ها و چالش های جدید ناشی از توفان فکر اعضای حاضر است که این ایده ها بعد از جمع بندی، در اتاق فکر حلاجی شده و راهبرد و نقشه راه جدید تدوین می‌شود.

یک مجموعه ای تحت عنوان اتاق رصد داریم که به مونیتورینگ کلیه اخبار و شایعات پیرامون بیماری کرونا در سطح جامعه، رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی می‌پردازند.

این مجموعه ۸ عضو دارد و شبانه روز مطالبی که به نظرشان نیازمند واکنش سریع و علمی باشد را در گروه بارگزاری می‌کنند.

یک رباتی برای دریافت پیامها و دغدغه های اجتماعی طراحی و وارد فضای مجازی شده که کاربران و شهروندان می‌توانند سوالها، دغدغه ها و نقطه نظرات خود را در آن مطرح کنند. این پیامها از طریق دبیر مربوطه از مراجع رسمی مثل استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری اورمیه پاسخ داده شده و پاسخها عینا در کانال تلگرامی قرارگاه بارگزاری می‌شوند. قرارگاه یک تیم طراحی متشکل از ۳ گرافیست دارد. یک تیم تولید محتوای متنی، یک تیم تامین و تولید محتوای علمی و یک تیم روانشناسی که مجموعه آثار تولیدی را برای انتشار در اختیار همکاران رسانه ای و غیررسانه ای که بالغ بر ۶۰ نفر هستند قرار می‌دهند.

همچنین صفحه اینستاگرامی قرارگاه نیز با همکاری یک سازمان مردم نهاد و یک تیم ۵ نفره هم اکنون مستقلا تولید محتوا کرده، در عین حال محتواهای قرارگاه را منتشر می‌کنند.

*قرارگاه تا چه اندازه در مبارزه با این بیماری موفق بودهاست؟

 در سه محوری که در منشور قرارگاه روی آنها تمرکز کرده بود فعال و متعهد بوده و میتوان به جرات اذعان داشت که تا حدود زیادی موفق بوده است. بخشی از وظیفه قرارگاه جریان سازی و بخشی مطالبه گرانه است. آثار و پیامدهای بسیاری از مطالبه گری های این مجموعه مردمی در تغییر رفتار و سیاست گزاریهای مدیران و مسئولان کاملا مشهود است. هم اکنون ۴ عضو قرارگاه عضویت رسمی در شورای اطلاع رسانی آذربایجان غربی را دارند و اکثر اعضای ۱۲ نفره کمیته رسانه این شورا از اعضای قرارگاه هستند.

ارتباط و تعامل خوبی بین این تیم و دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته و تلاشهایی در جریان است که معاونت فضای مجازی صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی هم همکاریهایی را با ما از سر بگیرد.

*اقداماتی که قرارگاه تا به امروز انجام داده است را توضیح دهید؟

طراحی و مدیریت ۳ جشنواره تولیدات محتوایی با جلب مشارکت از کلیه گروههای اجتماعی، خبرنگاران و غیرخبرنگاران، تولید صدها محتوای تصویری، دهها خبر و محتوای متنی، دهها محتوای تصویری، راه اندازی گروه پزشکان سلامت با همکاری بیش از ۴۰ پزشک متخصص و متعهد آذربایجان غربی با هدف مشاوره رایگان به منظور جلوگیری از خروج غیرضروری بیماران از منزل و ازدحام در مطب ها و مراکز درمانی، راه اندازی و مدیریت پویشهای مردمی، مشارکت فعال در طرح فاصله گذاری اجتماعی و کارسازی و واسطه گری تا محوریت و مدیریت در برنامه‌های خیرخواهانه و خداپسندانه گروههای آسیب پذیر و کم برخوردار، کادر درمان و تلاش برای ایجاد حس قدردانی و حق شناسی از دست اندرکاران و جهادگران واقعی آوردگاه مبارزه با کرونا که عدد و رقمها واقعا قابل ثبت و شمارش و اندازه گیری نیست ناشی از تلاش و محبت شبانه روزی یک تیم ۱۳۰ نفره با لا اقل ۵۰ نفر عوامل پشتیبان و همراهی و تعامل خارج از مجموعه است که بنده کمترین منت دار و شرمنده زحمات و تلاشهای یکایک آنها هستم.

تهیه و تنظیم: بیتا اختیاری





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا