گزارش و گفتگو
۱۳۹۹/۰۱/۰۵          نقش آفرینی سیب در اقتصاد آذربایجان غربی

فائزه زنجانی/ محصولات کشاورزی همواره توانسته اند جایگاه ویژه خود را در اقتصاد کشور و میزان صادرات آن نشان دهند که استان آذربایجان غربی نیز با تنوع محصولات کشاورزی از این قاعده مستثنی نبوده و درصد بالایی از سبد صادراتی استان را همین محصولات کشاورزی تشکیل می دهند.

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد و آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز یافته که طبق گفته رییس سازمان صنعت و معدن استان در ۱۱ ماه نخست سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون دلار سیب تازه از استان به دیگر کشورها صادر شده است.

صادرات سیب از استان را تنها نمی توان مربوط به سیب تازه دانست، بلکه انواع فرآورده های آن نظیر آب سیب تازه نیز راه خود را برای صادرات به کشورهای مختلف جهان پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، این استان را قطب اصلی تولید سیب در کشور عنوان کرده و می گوید: با وجود تحریم‌های ظالمانه، بخش کشاورزی با حداکثر توان در حال تولید و تلاش است و نه تنها محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه تولیدات این بخش در سال جاری در آذربایجان‌غربی، ۴۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته است.

*افزایش ۳۰ درصدی تولید سیب در استان

رسول جلیلی از تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان خبر داده و می افزاید: از ابتدای پاییز ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی ذخیره شده بود که سازمان جهاد کشاورزی نگران باقی ماندن آن در سردخانه‌ها بود اما با صادرات این محصول، مشکل فاسد شدن سیب در سردخانه‌ها حل شد.

وی ادامه می دهد: امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول سیب نسبت به سال گذشته در سطح آذربایجان‌غربی بوده‌ایم.

*راهکارهایی برای افزایش میزان صادرات سیب

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر راهکارهای در نظر گرفته شده برای افزایش صادرات این محصول می گوید: توجه ویژه به زیرساخت‌ها از جمله سورت و بسته‌بندی، به ‌روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه‌ ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.

جلیلی ادامه می دهد: رفع موانع تعرفه ‌ای در برخی از بازارهای هدف، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نبود یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی به موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل و نقل به کامیون‌های یخچال دار از اهم چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب درختی استان است.

*صادرات محصول به کشورهای همسایه و آسیای میانه

وی بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه را مشتری ثابت سیب استان دانسته و می گوید: این محصول در طول سال از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و آسیای میانه صادر می شود.

جلیلی تمامی شهرهای استان را محل کاشت و تولید این محصول دانسته و می گوید: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

*وجود ۱۵ واحد فعال تولید آبمیوه در استان

البته صادرات سیب تنها به شکل تازه آن، برای استان ارزآوری نداشته بلکه کارخانه های بسیاری در سطح آذربایجان غربی با تولید آبمیوه و دیگر فرآورده های این محصول، راه را برای ارزآوری بیشتر باز کرده اند به گونه ای که برخی کشورهای همسایه مشتری آبمیوه سیب و دیگر فرآورده های آن، محسوب می شود.

رییس سازمان صنعت و معدن آذربایجان غربی با اشاره به آماری از تعداد کارخانجات تولید آبمیوه و کنسانتره آذربایجان غربی، می گوید: ظرفیت ۱۸ واحد کنسانتره و۲۸ واحد آبمیوه استان به ترتیب ۹۹ هزار تن و ۲۹۲ هزار تن است.

غلامرضا بابایی ادامه می دهد: از ۱۸ واحد تولید کنسانتره ۱۶ واحد فعال و از ۲۸ واحد تولید آبمیوه ۱۵ واحد فعال است.

بابایی با اشاره به مشکلات اساسی کارخانه های تبدیلی آذربایجان غربی، می گوید: کمبود نقدینگی و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مستقیم کارخانه ها از کشاورزان و تحویل غیربهداشتی محصولات کشاورزی از عمده مشکلات کارخانه های تبدیلی استان است.

*بسته بندی مناسب برای حفظ بازارهای هدف

استاندار آذربایجان غربی نیز در این میان، روند صادرات سیب از استان را روندی مطلوب دانسته و می گوید: باغداران و صادرکنندگان محصول باید برای حفظ بازارهای هدف، دقت کافی را بر روی کیفیت بسته بندی محصول داشته باشند چرا که یکی از مولفه های اصلی برای بالا بردن صادرات، توجه ویژه به بسته بندی است.

اما یافتن بازارهای هدف علاوه بر بسته بندی مناسب محصول نیاز به بازاریابی و مذاکراتی میان تجار استان با تاجران کشورهای هدف دارد که معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص بر ضرورت یافتن بازارهای جدید صادراتی سیب تاکید کرده و می گوید: در طول سال، هیات هایی از تجار استان برای بازاریابی و معرفی ارقام مختلف سیب به کشورهای مختلف سفر کرده و زمینه صادرات این محصول را به این کشورها آماده کرده اند.

خاک استان آذربایجان غربی مستعد برای کشت محصولات کشاورزی فراوانی است که در این میان، محصول سیب را می توان یکی از مهم ترین محصولات استان دانست که کشاورزان زیادی نیز از بابت پرورش و تولید این میوه، منتفع شده و کسب درآمد می کنند و به عبارتی تولید این محصول در استان به شکل مستقیم و غیرمستقیم، اشتغالزایی بالایی به همراه داشته است.

هرچند علاوه بر اشتغالزایی این محصول، نمی توان سهم آن را در ارزآوری و اقتصاد استان نادیده گرفت. محصولی که اگر سیاست هایی برای تسهیل صادرات آن در نظر گرفته شود، می تواند بیش از پیش در اقتصاد استان و حتی کشور نقش آفرین باشد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا