گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۱۲/۱۱          زلزله زدگان قطور در سکوت می‌لرزند

چند روز از وقوع زلزله 5.7 ريشتري در منطقه قطور آذربايجان غربي مي‌گذرد و با توجه به افزايش اخبار مربوط به شيوع بيماري کرونا در کشور، زلزله‌زدگان اين بخش از کشور همچنان در سکوت خبري، در سرما به حال خود رها شده‌اند.

اين روزها بسياري از مردم روستاهاي گرناويک و مخين پس از گذشت شش روز از وقوع زمين‌لرزه از کمبود امکانات و نبود سقف بر سرشان گلايه‌مند هستند.

بابازاده يکي از اين زلزله‌زدگان ساکن روستاي گرناويک مي‌گويد: زندگي در سرماي سوزناک منطقه با وجود بچه کوچک بسيار سخت است، پنج سال پيش خانه‌اي که امروز چيزي از آن نمانده با پول کارگري ساختم و از آن چيزي نمانده است. نيروهاي هلال احمر، بنياد مسکن و راهداري از اولين ساعت وقوع زلزله در محل براي امدادرساني حاضر شدند، کمک‌هاي توزيع شده اما کافي نيست، کودکانمان از سرما مريض شده و به شدت نيازمند احداث خانه هستيم، چون سرما امان از ما ربوده است. زندگي در چادر آن هم در سرماي طاقت‌فرسا سخت است، به‌شدت نيازمند پتو و لباس گرم هستيم فرشي يا موکتي نداريم که در اين سرما روي آن بنشينيم.

يک زن جوان که مادر سه فرزند است در مورد شرايط اين روزها و بعد از زلزله مي‌گويد:‌20 راس از گوسفندمان زير آوار تلف شدند، همه وسايل خانه زير آوار ماند و خودمان آواره کوچه‌ها شده ايم.

وي با بيان اينکه کمک‌هاي مردمي و دولتي تا حد امکان توزيع شده است، گفت: اين کمک‌ها کافي نيست اينجا سرما بيداد مي‌کند، کودکانمان سرما خورده‌اند، نيازمند دارو و پزشکي هستيم. ‌نيازمند کانکس و سرپناه هستيم، از دولت مي‌خواهيم به داد ما برسد و کمک مالي براي احداث دوباره ساختمان‌هايمان بپردازد.

بهمن، متولد 73 است و او نيز با بيان اينکه فرش، موکت و وسايل گرمايشي نياز اساسي منطقه است، گفت: پدر و مادر پيرم را به شهر پيش اقوام فرستادم، خودم هنوز به‌دنبال وسايل خانه که زير آوار نابود شدند مي‌گردم. هنوز6 ماه نگذشته بود که خانه را تعمير کرده بوديم که زلزله نابودش کرد. 25 راس گوسفندمان زير آوار نابود شدند، همه مردم منطقه نيازمند پول تسهيلات براي بنا کردن دوباره خانه‌هايشان هستند.

محمد مهدي شهرياري استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه تلاش‌هاي خوبي براي خدمات رساني به مناطق زلزله زده از سوي دستگاه‌هاي اجرايي انجام گرفته است، گفت: مرحله اول امداد رساني به زلزله زدگان تمام شده و وارد مرحله آوار برداري و بازسازي اماکن خسارت ديده شده ايم.

وي با بيان اينکه موظف هستيم تا آخرين مرحله بازسازي و امدادرساني با تلاش جهادي در کنار مردم باشيم، تاکيد کرد: بازسازي مدارس تخريبي بايد در اولويت باشد.

شهرياري با اشاره به اينکه 75‌هزار مسکن روستايي در 20 کيلومتر نوار مرزي از محل فروش سهميه سوخت بيمه هستند، گفت: زلزله زدگان بخش قطور نيز شامل اين طرح هستند و خسارت‌هاي وارده به منازل‌شان توسط تيم‌هاي تخصصي بيمه در حال ارزيابي است و در سريع‌ترين زمان ممکن خسارت شان پرداخت مي‌شود.

وي بر توزيع بيشتر لوازم بهداشتي در مناطق زلزله زده، ضد عفوني کردن منازل روستايي براي پيشگيري از بيماري‌هاي مسري، مستند سازي اقدامات، تامين مکان لازم براي نگهداري دام‌هاي زنده، توزيع گسترده غذاي گرم در بين زلزله زدگان و پرداخت کمک‌هاي معيشتي و بلاعوض تاکيد کرد.

*4‌هزار واحد روستايي، نيازمند بازسازي

آيدين رحماني معاون امور عمراني استاندار نيز 8 اسفندماه در جلسه مديريت بحران زلزله قطور خوي با بيان اينکه 4000 واحد مسکوني نيازمند بازسازي هستند، از آغاز ساخت واحدهاي مسکوني آسيب ديده در زلزله از اوايل سال آينده خبر داد و افزود: تا به امروز 4909 عدد چادر، 4022 والور و 4348 بسته غذايي 72 ساعته در بين مردم توزيع شده است: از ساير استان‌ها نيز بيش از 3000 چادر و 4000 بسته غذايي به منطقه ارسال شده است. وقوع زلزله بم و زلزله‌هاي تاريخي از اين دست که تلفاتي بر جاي گذاشته اهميت احداث بناهايي مقاوم بر اصول مهندسي و بيمه مساکن را صدچندان مي‌کند، اگرچه خوشبختانه زمين لرزه قطور تلفات جاني نداشت اما اين خسارات وارد شد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا