گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۷/۱۱          قوانین جدید در راستای نظم بخشی به امورات است

26 مردادماه امسال رئیس جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه منصوب شد. اداره ای که رعایت حال بیماری ریاست سابق و سپس فوت ایشان تا حدودی موجب اخلال نظم در امور اداری آن شده بود و می طلبید در راستای ایجاد نظم، حاکمیت قانون و تحقق قوانین اداری، تغییر و تحولات مدیریتی را تجربه کند، چرا که نظم یکی از بدیهیات زندگی اجتماعی و ائلمان های تفکیک ناپذیر زندگی جمعی محسوب می شود و نظام اداری به عنوان نماد "نظم" و مظهر "عقلانیت" تاثیر فراوانی بر پیشبرد امور و تحقق اهداف پیش بینی شده دارد.

همانطور که در مواقعی پایبندی به نظم و عمل به قانون تلخی هایی به دنبال دارد، انتصاب حسین پناهی نیز بنا به دلیل وضع قوانین جدید با حاشیه هایی همراه بود که برخی از سایت های خبری و شبکه های مجازی اقدام به انتشار مطالبی در این خصوص کردند و اینکه اقدامات رئیس جدید ارشاد اسلامی ارومیه منجر به نارضایتی هنرمندان شده است.

او که با بیش از 22 سال سابقه کار در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیریت کتابخانه های عمومی استان به مدت شش سال، کارشناس مسئولی مراکز و موسسات فرهنگی و ادبی استان به مدت چهار سال و ریاست اداره امور سینمایی و سمعی و بصری استان به مدت 10 سال را در کارنامه مدیریتی خود به همراه دارد، در گفت و گو با نای قلم قوانین جدید وضع شده را صرفا در راستای انتظام بخشی به امورات اداری و مالی عنوان می کند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه خود را خدمتگزار هنر و هنرمند اصیل انقلاب اسلامی عنوان می کند و اینکه دغدغه شغلی اش حمایت از هنرمندان تمام رشته های مختلف هنر و فرهنگی است.

پناهی در عین حال که اعتقاد دارد فعاليت هاي فرهنگي هنري در جامعه مي بايد شور و نشاط اجتماعي را افزايش دهد زيرا جامعه شاداب و سرزنده مي تواند گام هاي بلند تري را براي آباداني کشور بردارد، تاکید می کند فرهنگي مطلوب است که در خدمت اصول اسلامي و مباني اعتقادي و ريشه در سنت ها و آداب ها و نشات گرفته از هنجارهاي مثبت باشد.

او با بیان اینکه همه باید در اجرای قوانین و مقررات پایبند باشیم، اضافه می کند: مسئولان انجمن های فرهنگی، هنری و سینمایی در راستای نظارت و تامین امنیت هنرمندان و هنرجویان، ملزم به تدوین برنامه های آموزشی، تمرین ها، جلسات هیئت مدیره و ...شده اند ضمن اینکه در هر حال و هر طریق ممکن اعضای انجمن ها، هنرمندان و هنرجویان باید شئونات اسلامی را رعایت کنند.

پناهی با اشاره به ممنوعیت تشکیل جلسات تمرین دو نفره در تمام رشته های هنری در عین حال توضیح می دهد کلاس های آموزشی من بعد حداقل با حضور پنج نفر اعم از زن یا مرد و یا مختلط به همراه یک نفر استاد یا کارگردان و با اطلاع و برنامه ریزی قبلی تشکیل می شود.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه با بیان اینکه انتظارات انجمن ها و هنرمندان از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه باید در حد مقدورات اداری باشد، تصریح می کند با توجه به اینکه تالار وحدت ارومیه تنها سالن استاندارد ارومیه و تنها مکان برای حضور و فعالیت تمام رشته های فرهنگی و هنری است، از طرفی تقاضا برای اجرای برنامه از سوی هنرمندان سایر رشته ها، نهادها و ارگان های شهر بیش از حد معمول می باشد لذا گروه های تئاتر فقط می توانند چهار جلسه پایانی تمرین را از تالار وحدت استفاده کنند و امکان در اختیار قرار دادن تالار وحدت برای انجام فعالیت های تئاتری بیش از این مقدور نیست.

پناهی با اشاره به اینکه حضور طولانی مدت جوانانی که برای وقت گذرانی و بدون اینکه کار آموزش، تمرین و اجرا در مجتمع داشته باشند موجب بی نظمی در مجتمع شده بود، متذکر می شود تجمع هنرمندان در راهرو یا محوطه مقابل مجتمع فرهنگی هنری به صورت مختلط در شان هنر و هنرمند نیست چه بسا جایگاه آنها را نیز در بین افکار عمومی زیر سوال می برد لذا اجازه چنین تجمعاتی را نخواهیم داد علاوه بر آن جهت حفظ شان هنر و هنرمندان، استعمال دخانیات نیز در سالن های تمرین ممنون شده است.

او با تاکید بر حفظ و نگهداری اموال مجتمع فرهنگی و هنری خاطرنشان می کند: در مواردی مشاهده شده است برخی از هنرمندنماها در حفظ و نگهداری اموال مجتمع دقت نمی کنند، لذا بکارگیری دقت در حفظ و نگهداری تمام اموال به ویژه اموال مستقر در تالارهای اجرا که هزینه های آنها سرسام آور است را داشته باشند.

پناهی می گوید: در حال حاضر برای نوسازی و تجهیز تالار وحدت ارومیه بالای 600 میلیون تا یک میلیارد تومان اعتبار لازم است که حدود 60 درصد آن به علت عدم دقت در حفظ و نگهداری آنها از بین رفته است.

به گفته او یکی از وظایف ذاتی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه نظارت بر تمام اموری است که در حال اجرا هستند یا درخواست اجرا دارند لذا هیچ اعتراضی مبنی بر توقف نظارت پذیرفته نیست، نظارتی که در بطن آن حمایت نهفته است.

یکی دیگر از موارد اعتراض برخی از هنرمندان، قطع برخی درختان و هرس نود درصدی درختان مجتمع برای از بین بردن هر سایه ای برای تجمع هنرمندان عنوان شده است که رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه در این ارتباط توضیح می دهد: هر گونه قطع و جابه جایی اشجار منوط به اخذ مجوز لازم از کمیسیون مربوطه و ارائه توجیهات فنی به کارشناسان شهرداری است لذا قطع درختان پیاده روها مربوط به شهرداری است و ارتباطی به تشکیلات ما ندارد اما در فضای سبز بسیار کوچک داخل محوطه اقدام به قطع چهار درختچه ای کرده ایم که خیلی نزدیک به هم و بدون رعایت فاصله مشخص کشت شده بودند.  

 وی می افزاید: رعایت فاصله در کشت درختان و حذف شاخه‌ها و ريشه‌های زايد يكی از اصولی ‌ترين روش‌ها در نگهداری درختان است حال آنکه بهانه ای برای حاشیه سازان بوده است.

پناهی در بخش دیگری از سخنان خود به تعطیلی بوفه مجتمع فرهنگی هنری نیز اشاره و تصریح می کند: مجتمع فرهنگی هنری محلی برای تغذیه فکری و روحی هنرمندان است نه اینکه بوفه آن محل تجمع هنرمندنماهایی باشد که خود عامل بی نظمی و غیربهداشتی کردن محیط بودند، مجتمع فرهنگی هنری ارومیه شاید در زمان تاسیس در حاشیه شهر واقع بود اما در شرایط حاضر امکانات لازم در خیابان های منتهی به این مکان وجود دارد، چه بسا در تالار وحدت تهران و سایر مجتمع های فرهنگی هنری کشور و استان نیز بوفه وجود ندارد.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه، در بخش دیگری از سخنان خود به پروژ های عمرانی در دست اجرا اشاره کرده و می گوید: بعد از گذشت 20 سال از تاسیس مجتمع فرهنگی هنری ارومیه محوطه آن خاکی و غیرقابل استفاده بود که اخیرا با همکاری شهرداری ارومیه و با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان آسفالت شده است.

پناهی می افزاید: با توجه به بالا بودن هزینه اجاره محل نمایشگاه های دائمی ارومیه که بیش از 200 میلیون تومان برای هر برنامه است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند این بودجه را تامین کند لذا با حمایت استانداری و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ساخت نمایشگاه دائمی چند منظوره با 170 غرفه می کند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا