Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۱۲/۱۰          مجلس يازدهم؛ رويارويي سياسي مجلس و دولت

با توجه به انتخاباتي که براي دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي پشت سر گذاشتيم، هنوز هم شائبه‌هاي منازعات سياسي پيش بيني شده در مجلس آينده باقي است. با اين تفاسير مسائلي که پيش روي افرادي که سال آينده وارد بهارستان مي‌شوند مي‌تواند به آتش منازعات سياسي بيفزايد. برخي فعالان سياسي معتقدند قطعا درگيري‌ها بر سر کرسي رياست مجلس خواهد بود اما نخبگان سياسي بر اين باورند که اين منازعات سياسي به نفع کشور و مردم پيش نخواهد رفت.

*با توجه به روند وحدت اصولگرايان در انتخابات مجلس، فکر مي‌کنيد چه ميزان شاهد منازعات سياسي اين جريان درون مجلس باشيم؟

مطالعه روند ليست‌هايي که اصولگرايان طي فرايند انتخابات برگزيدند، نشان مي‌دهد در آينده شاهد چه ميزان اختلافاتي در مجلس شوراي اسلامي خواهيم بود. در همين انتخابات که خودشان هم مي‌دانستند رقيبي ندارند و رقابت درون جرياني دارند چهار- پنج ليست دادند. اين موضوع به درون مجلس هم کشيده مي‌شود و در موضوعاتي مثل انتخاب رئيس مجلس بيشتر هم به چشم خواهد آمد. من فکر مي‌کنم قطع به يقين اختلافات درون جرياني نمايندگان دوره يازدهم به اوج خود خواهد رسيد و تا انتخابات 1400 هم ادامه خواهد داشت. گزينه‌هاي متفاوتي که در اين روزها از سوي اين جريان براي رياست مجلس از آنها سخن مي‌گويند علائمي هستند که نشان مي‌دهد نبود رقيب باعث شده رقابت‌هاي درون جرياني آنها شدت بگيرد.

*آيا اين اختلافات تا انتخابات 1400 هم ادامه دارد؟ با اين وجود فرايند انتخابات رياست جمهوري هم شبيه به مجلس خواهد بود؟

اما اين ذهنيت که در انتخابات 1400 هم شاهد شرايطي مشابه با انتخابات مجلس خواهيم بود و مشارکت پايين خواهد بود به‌اصطلاح امکان اين ذهنيت را براي دوستان فراهم مي‌کند که براي تصاحب صندلي رياست جمهوري با يکديگر رقابت کنند و کنار نخواهند نشست. وضعيت پيش آمده بر مجلس در انتخابات 1400 هم با همين روند پيش مي‌رود اگر اصلاح‌طلبان به طور واضح در پيشگاه مردم خود انتقادي نکنند و با اين روش خودشان را به عرصه سياست بازنگردانند، بسياري از موارد و عوامل را با اين توجيه که اختيار عمل وجود ندارد مي‌توان رد کرد اما در موارد ديگر نمي‌توان از کم‌کاري‌ها چشم پوشي کرد علاوه بر اين در همه موارد هم بايد علت اينکه چرا شفاف سازي صورت نگرفته با مردم در ميان گذاشته شود. همه اين عوامل در کنار هم مي‌تواند اسباب بي‌اعتمادي مردم به اصلاح طلبان را موجب شود. اگر همين امروز يا فرداي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اصلاح طلبان اقدام به خود انتقادي واقعي نزد مردم نکنند ما در انتخابات 1400 هم با همين روند انتخابات مجلس مواجه خواهيم شد. خود انتقادي‌هاي اخير جريان اصلاحات فقط متهم کردن يکديگر بوده است؛ چرا که نه آسيب شناسي جرياني در آن وجود دارد و نه کاري را از پيش مي‌برند.

*با اين تفاسير بازهم شاهد ميدان بي رقيب براي اصولگرايان هستيم؟

اگر اعتماد مردم به جريان اصلاحات جلب نشود، فضاي موجود براي جريان اصلاحات تا زمان طولاني حاکم خواهد بود. در نهايت با ادامه اين فضا ذهنيت برنده شدن در انتخابات رياست جمهوري هم براي اصولگرايان به وجود مي‌آيد و براساس همين موضوع چند شقه شدن جريان اصولگرايي موجب مي‌شود در انتخابات‌هاي آينده هم شقه‌هاي جدا شده اين جريان با يکديگر رقابت داشته باشند و شاهد انتخابات‌هاي درون جرياني خواهيم بود و نه ميان جرياني. در صورتي که اصلاح‌طلبان نتوانند اعتماد مردم را بازسازي کنند و با مردم با صداقت صحبت نکنند، اقبال مردم هم پايين خواهد بود و درون جريان اصولگرايي طيف‌هاي مختلف با يکديگر رقابت خواهند کرد.

*در حال حاضر پيش بيني شما از مواجهه دولت ـ مجلس در يکسال پاياني دولت روحاني چگونه خواهد بود؟

من فکر مي‌کنم با شرايط پيش آمده براي مجلس يکسال پاياني دولت، يکسال سختي خواهد بود. اگر امورات دولت را به امورات راهبردي و استراتژيک تقسيم کنيم شايد در امورات جاري مساله‌اي نداشته باشند اما در امورات راهبردي و استراتژيک قطعا به مشکل خواهند خورد. اگرموضوعات سياسي و اف‌اي‌تي‌اف در نظر بگيريم متوجه خواهيم شد. طيفي که با آقاي روحاني در انتخابات رياست جمهوري رقابت داشتند بر سر تمام اين موضوعات مناظره و اختلاف نظر داشتند. اما الان شرايط فرق مي‌کند و اين افراد فقط منتقد نيستند و با ابزار نظارتي که در اختيار آنها قرار مي‌گيرد مي‌توانند حداکثر تاثيرگذاري را داشته باشند، چراکه احتمالا از تمامي ابزارها شامل استيضاح و طرح سوال استفاده مي‌کنند.

*با اين وجود معتقديد نمايندگان دوره دهم از ابزارهاي خود در مجلس استفاده نمي‌کردند؟

من فکر مي‌کنم صحنه آرايي موجود در مجلس براي دولت راحت نخواهد بود. در تمام چهارسال گذشته يکي از عواملي که باعث شد فراکسيون اميد و نمايندگان تا حدود زيادي نسبت به دولت و عملکرد آن گذشت کردند موانع و مشکلاتي بود که دولت در درون کشور با آن مواجه بود و سعي مي‌کردند به نوعي به دولت کمک کنند و بر همين اساس هم پرسشگري از دولت و کابينه را به حداقل رساندند، اما فکر مي‌کنم اين دوران پرسشگري و نظارت حداقلي براي دولت به پايان مي‌رسد و در مجلس آتي ناظر به يک پرسشگري و نظارت حداکثري از سوي نمايندگان خواهيم بود. درواقع در مجلس يازدهم شاهد رويارويي سياسي مجلس و دولت خواهيم بود. بيش از نظارت، شاهد تقابل هم خواهيم بود، اين موضوع هم به هيچ عنوان به نفع مردم و کشور نيست، هيچ يک از کشمکش‌ها به نفع مردم تمام نخواهد شد. در زماني که وضعيت اقتصادي آشفته بود تعدادي از همين طيف دوستان در مجلس از آقاي روحاني سوال کردند ، پرسش من اين است آيا از آن زمان تا به امروز تغييري در کشور شاهد بوديم؟ نرخ تورم کاهش پيدا کرد؟ به ثبات رسيديم؟

*در نهايت مجلس يازدهم را مخالف دولت مي‌دانيد؟

برخي به جاي علت‌ها مدام به دنبال معلول مي‌روند و فضارا به سمت گروکشي و تسويه حساب مي‌برند. نمايندگان نبايد دنبال مچ گيري باشند، چراکه در شرايط اين چنيني مردم نسبت به نهادها و قوا بي اعتماد مي‌شوند. بايد بگويم تا امروز طيف مخالف دولت در قالب توازن قوا مقابل رئيس جمهور قرار نداشت و آقاي روحاني در مجلس حدود بيست الي سي نفر نماينده همفکر داشت اما امروز در قالب مخالفان رئيس جمهور قرار دارد و بايد منتظر باشيم تا ببينيم اين تبديل به دوئل مي‌شود و يا با ايجاد باب گفت‌وگو براي حل مشکلات کشور به تفاهم نسبي مي‌رسند.

نسترن فراهاني

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا