گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۱۱/۱۸          شیوع شایعه کرونا و بار روانی این اخبار

این روزها بازار شایعات اظهارات شبهه‌ناک در رابطه با ویروس کرونا در جامعه داغ است و با وجود تکذیب مسئولان بهداشت، هر روز اخباری در رابطه با مشاهد موارد مشکوک به کرونا یا فیلم‌هایی در مورد ابتلای مردم و ماموران اورژانس با لباس‌های محافظ به شکل وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و بار روانی این اخبار جو روانی جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مردم این روزها با ترس در داروخانه‌ها، اماکن شلوغ و عمومی و اتوبوس حاضر می‌شوند، در حالی که به گفته مسوولان «هیچ موردی از ویروس کرونا مشاهده نشده و شایعه در مورد ویروس کرونا خطرناک‌تر است.»

*جامعه مستعد پذيرش اخبار بد

با اين اوصاف يک جامعه‌شناس در ارتباط با گسترش شايعه کرونا در جامعه ما و تبعات اجتماعي آن مي‌گويد: متاسفانه بخش عمده‌اي از جامعه ما در شرايط استرس، افسردگي و اضطراب زندگي مي‌کند و اين جنبه کاملا عمومي در زندگي اکثر شهروند‌هاست. همين امر باعث شده جامعه مستعد پذيرش اخبار نگران‌کننده باشد تا اخبار شادي‌آور.

امير‌محمود حريرچي در ادامه خاطر نشان مي‌کند: از سوي ديگر بعد از اتفاقات اخير عدم‌اطميناني که مردم به مسئولان پيدا کرده‌اند، بازار شايعات را در جامعه داغ مي‌کند. مثلا يکي از سوال‌هايي که اين روزها بيشتر از هميشه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود اطمينان از سلامت افرادي است که از چين وارد خاک ايران مي‌شوند، در حالي که امکاناتي همچون درجه حرارت بدن مسافران، صرفا نمي‌تواند اطمينان‌بخش سلامت آنها باشد و همين امر باعث تشديد شايعات مي‌شود.

*مردم بايد به فکر يکديگر باشند

وي در ادامه مي‌افزايد: اين اضطراب و سوال در مردم وجود دارد که اگر کشور در شرايط بحراني سلامت قرار بگيرد مسئولان چقدر مي‌توانند در سطح وسيعي آن را کنترل کنند؟ از سوي ديگر مردم به يک خود‌آزاري عمومي رسيده‌اند که بايد در مورد همه‌چيز نگران باشند. اين در حالي است که مسئولان ما فقط قاطع صحبت مي‌کنند در حالي که آنها نمي‌گويند براي کنترل و جلوگيري از شيوع ويروس کرونا چه اقداماتي را در نظر گرفته‌اند و چقدر آمادگي ورود اين ويروس را به کشور دارند. پس در اين شرايط مردم بايد به فکر همديگر باشند و اخبار و فيلم‌هايي که در فضاي مجازي در ارتباط با ورود ويروس کرونا منتشر مي‌شود نشان مي‌دهد مردم به همديگر هشدار مي‌دهند که مراقب سلامتي‌شان باشند.

منیره چگینی

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا