گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۱۱/۱۴          آموزش مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری کروناویروس

جهان هر چند‌سال یک‌بار میزبان بیماری‌ای می‌شود که ترس از همه‌گیر شدنش خیلی ‌سریع بسیاری از مردم را درگیر می‌کند.

به گزارش نای قلم، «کرونا ویروس جدید» از همین بیماری‌هاست؛ ویروسی که این روزها ‌همه در مورد آن حرف می‌زنند. بیماری‌ای تنفسی‌ که از چین آغاز شد و هر روز خبرهای جدیدی از آن ‌منتشر می‌شود؛ ویروسی که تا روز جمعه هنوز موردی از ابتلا به آن در ایران گزارش نشده‌است، با این‌حال ‌مردم نگرانی‌های بسیاری درباره این بیماری دارند.

کرونا ویروس جدید در چین پیدا شده است. چون اسمش کروناست همه به آن حساس شده‌اند و اینکه چقدر مرگ‌ومیر دارد. در یک ماه گذشته چین ٤٠ بستری داشت. بعد از اینکه یکی از بیماران فوت کرد، ‌مطالعات شروع شد. مطالعات اول ژانویه آغاز شد و از پانزدهم ژانویه جدی‌تر ادامه پیدا کرد و چین مراقبت ‌بهداشتی مرزی را هنگام خروج مسافران آغاز کرد. در این دو هفته که مطالعه جدی در مورد این ویروس آغاز ‌شده است به این نتیجه رسیده‌اند که مرگ‌ومیر در آن کمتر از ٣‌درصد است، واگیری آن از «مرس» و «سارس» ‌کمی بیشتر است و می‌تواند فرد به فرد انتقال پیدا کند، اما واگیردارترین بیماری عفونی نیست. اما بدی هیاهو چیست؟ شاید مانند هر شایعه‌ای در هیاهو هم حرف‌های درستی پیدا شود، اما ایجاد ‌اضطراب می‌کند و درنهایت گرهی که می‌توان آن را با دست باز کرد کارش به دندان می‌رسد. در حال حاضر ‌در آلمان، آمریکا یا استرالیا هم مورد ابتلا به این ویروس را داریم، اما اتفاقی که در چین افتاد با همه کشورها ‌فرق دارد؛ این کشور در حال‌حاضر در اوج فصل آنفلوآنزاست و مردم چند شهر گرفتار ترس ‌از ابتلا به این بیماری هستند؛ همین هرج و مرج باعث  اضطراب و رفتارهای خارج از کنترل شده است.

*راه پیشگیری از انتقال کرونا

راه پیشگیری از انتقال بیماری مانند بیماری‌های تنفسیِ عفونی دیگر است؛ یعنی ترشحات تنفسی فرد بیمار ‌نباید در محیط پخش شود، فرد بیمار باید ماسک بزند، اگر دستش را به ترشحات دهان و بینی می‌زند نباید ‌دست آلوده را به قسمت‌های مشترک خانه مانند کنترل تلویزیون، دستگیره در و ... بزند، دست‎ها را باید مکرر ‌بشوید، چرا که دست‌ها هم ترشحات تنفسی را انتقال می‌دهند. ‌اما افراد دیگر خانه یا جامعه باید چه کاری انجام دهند؟ اگر کسی را دیدید که بیماری تنفسی دارد از او ‌بخواهید در جاهای شلوغ و عمومی حضور پیدا نکند. اگر فردی بیماری تنفسی دارد باید یک تا دو متر از ‌دیگران فاصله بگیرد و البته این توصیه برای همه بیماری‌های تنفسی است، چرا که قطرات آلوده تنفسی در ‌این شعاع امکان انتقال بیماری دارند و به این موضوع بهداشت تنفسی می‌گویند. دیگر موارد توصیه‌هایی ‌است که برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی داریم؛ مثلا خواب کافی داشته باشید یا مایعات فراوان مصرف ‌شود. این ویروس‌ها عموما در دستگاه‌های تنفسی به حالت اسیدی و گرما حساس و سرمادوست هستند، به ‌همین دلیل خوردن غذاهای گرم و مایعات فراوان توصیه می‌شود. لیمو شیرین، لیمو ترش یا پرتقال که ‌خاصیت اسیدی دارند ماندگاری ویروس را در گلو کم می‌کنند.‌

*چه زمانی باید از ابتلا به ویروس کرونا نگران شد؟

اگر فردی بیماری تنفسی گرفت، معمولا نیازی نیست همان روز اول پیش پزشک برود بلکه باید از ‌همان روز نخست رعایت کند تا کسی را مریض نکند و درمان‌ها خانگی خودش را داشته باشد. ابتلا به سرما ‌خوردگی در این روزها لزوما به معنای ابتلا به کرونا، ویروس جدید نیست، بلکه حدود گونه ویروس می‌تواند باعث ‌بیماری‌های تنفسی برای شخص شود و فرد بیمار نباید استرس داشته باشد. درحال حاضر در چین فصل ‌همه‌گیری آنفلوآنزاست، اما مردم ترس از ابتلا به این بیماری را هم دارند، از بین میلیون‌ها نفر ‌جمعیت ساکن در شهرهای درگیر در چین نزدیک به ١٠‌هزار نفر بستری  و ٢درصد از مبتلایان هم ‌فوت شده‌اند و بقیه یکی پس از دیگری بهبود یافته و ترخیص می‌شوند و این به این معناست که ٩٨‌درصد ‌افراد خوب می‌شوند. مانند هر بیماری دیگری بیمار باید آرامش داشته باشد و زمانی به پزشک مراجعه کند که ‌علایمش شدیدتر شده باشد(معمولا چهار روز پس از شروع بیماری) چرا که بیشتر سرما‌خوردگی‌ها از روز چهارم ‌کم‌کم بهبود پیدا می‌کند. اگر کسی بعد از چهار روز تنگی نفس و خس‌خس سینه دارد یا از حالت یک سرماخوردگی ‌معمولی کسل‌تر  است باید به پزشک مراجعه کند تا در صورت ابتلا به عوارض یک بیماری ویروسی درمان ‌لازم را دریافت کند.

*این ویروس تهدیدی برای جوامع بشری نیست

این ویروس تهدیدی برای جوامع بشری نیست. اگر این ویروس کشندگی «ابولا» را داشت  چنین ‌نگرانی‌ای وجود داشت، اما با اطلاعاتی که امروز داریم ٩٨‌درصد مبتلایان به این ویروس بهبود پیدا ‌می‌کنند. معمولا همه‌گیری‌ها تمام آحاد جهان را مبتلا نمی‌کند، بلکه بخش‌هایی از یک جامعه یا تعدادی از ‌کشورها در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند و همه جهان را  در برنمی‌گیرد. بیشتر کشورهایی درگیر ‌می‌شوند که با جامعه پرخطر، تردد زیادی دارند. چون میزان کشندگی این بیماری درحال حاضر کم است ‌آنچه برای یک کشور تعیین تکلیف می‌کند که چه اتفاقی در آن می‌افتد بیش از آنکه در آی‌سی‌یوها و ‌مراکز درمانی پیشرفته باشد در همکاری میان مردم و سیستم درمانی و بهداشتی است؛ در این بیماری کنترل ‌شایعات و خبرهای نادرست اهمیت ویژه‌ای دارد. در کنار اپیدمی‌ها (همه‌گیری‌های بیماری‌های میکروبی) ‌اصطلاحی به نام «اینفودمی» داریم که به معنای همه‌گیری و گسترش خبرهای کذب و نادرست است، لذا ‌همان‌طور که برای کنترل  اپیدمی‌ها دستورات بهداشتی، درمانی و واکسن نیاز است و ترویج رفتارهای ‌بهداشتی در مردم صورت می‌گیرد برای پیشگیری از اینفودمی‌ها یا همه‌گیری خبرهای نادرست نیز بهداشت ‌رسانه‌ای و ترویج رفتارهای بهداشتی رسانه‌ای اهمیت دارد.   ‌

*مثلث مهم در ارایه خدمات بهداشتی را بشناسیم  ‌

در بیماری‌های عفونی، مثلثی داریم که بخشی از آن نظام سلامت یک کشور است، بخش دیگر مردم هستند و ‌رفتارهای بهداشتی که در جامعه دیده می‌شود. به‌عنوان مثال بهداشت فردی را رعایت ‌می‌کنند، فردی ‌که بیمار می‌شود سعی می‌کند افراد دیگر را آلوده نکند. ضلع سوم مثلث اعتماد است، اعتمادی که ‌میان خدمت‌دهنده و خدمت‌‌گیرنده وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر بیمار به پزشکی که دارد به او ‌خدمت ارایه می‌دهد اعتماد نداشته باشد به پزشک دیگری مراجعه می‌کند و این چرخه را ادامه می‌‌‎دهد و ‌در نهایت خانه‌اش از داروهای مختلف پر می‌شود که از آنها استفاده نکرده و تنها هزینه کرده است. اگر ‌رسانه‌ها در مسیر حفظ اعتماد میان مردم و سیستم بهداشتی مانند گذشته حرکت کنند کمک بزرگی برای ‌کنترل بیماری‌ها خواهند بود، حتی در سالمندان که  در بیماری کرونا ویروس جدید گروه پرخطری هستند ‌‌٦٠‌درصد بیماران خوب می‌شوند و برای ٤٠‌درصد بقیه هم خبرهای خوبی در راه است و درمان‌های جدید ‌در حال مطالعه است. جامعه پزشکی ایران در خاورمیانه جامعه‌ای سرآمد است و درحال حاضر هم با ‌اطلاع‌رسانی‌ای که شده تقریبا کسی نیست که از این بیماری خبر نداشته باشد. در هفت‌سال گذشته در ‌دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دوره‌های تمرینی و آموزشی زیادی برگزار کرده‌ایم و پزشکان تجربه کار دارند و ‌می‌توانند به سهولت بیماران را مدیریت کنند. چیزی که مهم است و باید به آن تأکید شود نخست بحث ‌اجتماعی این موضوع یعنی آسیب نزدن به اعتماد میان مردم و سیستم سلامت است (خودداری از انتشار ‌شایعات و اخبار غیرموثق) و دوم رعایت کنترل عفونت و مسائل بهداشتی هم در مردم و هم در سیستم ‌بیمارستانی است. بنابراین کنترل عفونت و اعتمادمردم به سیستم سلامت رموز شکست کروناست. ‌

این ویروس تهدیدی برای جوامع بشری نیست. اگر این ویروس کشندگی «ابولا» را داشت  چنین ‌نگرانی‌ای وجود داشت، اما با اطلاعاتی که امروز داریم ٩٨‌درصد مبتلایان به این ویروس بهبود پیدا ‌می‌کنند. معمولا همه‌گیری‌ها تمام آحاد جهان را مبتلا نمی‌کند، بلکه بخش‌هایی از یک جامعه یا تعدادی از ‌کشورها در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند و همه جهان را  در برنمی‌گیرد. بیشتر کشورهایی درگیر ‌می‌شوند که با جامعه پرخطر، تردد زیادی دارند. چون میزان کشندگی این بیماری درحال حاضر کم است ‌آنچه برای یک کشور تعیین تکلیف می‌کند که چه اتفاقی در آن می‌افتد بیش از آنکه در آی‌سی‌یوها و ‌مراکز درمانی پیشرفته باشد در همکاری میان مردم و سیستم درمانی و بهداشتی است.

*آموزش و اطلاع رسانی مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری کروناویروس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی آموزش و اطلاع رسانی را مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری کروناویروس عنوان می کند.

رسول انتظارمهدی، اهم اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری حاد تنفسی ناشی از کروناویروس ووهان را اعلام و تصریح کرد: حساس سازی و انجام مکاتبات لازم با مدیریت شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه،  بازدید از مبادی ورودی و خروجی استان جهت ارزیابی خدمات مراقبتی توسط معاون بهداشت و مدیر گروه و کارشناس بیماری های واگیر استان، تشدید غربالگری کلیه مسافران ورودی به کشور توسط تیم مراقبت بهداشتی مرزی براساس نظام مراقبت سندرمیک (مراقبت سندرمیک تب و سرفه ( ILI) و ( SARI) از تمامی مترددین مرزی با تب سنجی غیر تماسی)، استقرار تیم مراقبت بهداشتی مرزی در فرودگاه بین المللی ارومیه در کلیه پروازهای خارجی، مراقبت اپیدمیولوژیک بر اساس سوابق مسافرت از چین در 14 روز گذشته یا سابقه تماس با افراد بیمار، آموزش رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به مسافران از جمله شستشوی منظم  و صحیح دست ها و رعایت آداب تنفسی و ...، تامین تجهیزات و کیت حفاظت فردی برای استان، برگزاری جلسات هماهنگی جهت افزایش تعامل و همکاری ارگان های مستقر در تمامی پایانه های مرز به ویژه پلیس گذرنامه جهت تسهیل در غربالگری مسافرین و شناسایی موارد مشکوک و انجام هماهنگی های لازم با فرمانداری ها و بخشداری های مناطق مرزی از جمله اقدامات انجام گرفته هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان یاد آوری می کند که تقویت فراگیر نظام مراقبت برای هشدار و واکنش مناسب به همه گیری بیماری، تنها راه منطقی دفاع از امنیت سلامت جامعه است و باید به خاطر داشته باشیم که مراقبت های مرزی مانع صددرصدی برای ورود عامل بیماری به کشور نیستند.

انتظارمهدی آموزش و اطلاع رسانی بر اساس فرهنگ عمومی جامعه را مهمترین راهکار جلوگیری از گسترش بیماری و گسترش شایعات عنوان کرد .

* میزان کشندگی ویروس کرونا کم است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز اظهار می دارد: این ویروس هم مثل سایر ویروس ها یک سرعت انتشاری دارد و میزان کشندگی آن کم است.

ابراهیم حسنی تصریح می کند: این ویروس تاکنون در کشور ما ابتلا نداشته اما با این حال ما مکلف هستیم که آمادگی کامل داشته باشیم.

وی اذعان می دارد: تنها بحث ویروس کرونا نیست زیرا فصل بیماری های تنفسی است و توصیه های ما نیز توصیه های عمومی است که در مورد سایر بیماری های تنفسی مثل آنفلوانزا وجود دارد اما آمادگی خودمان را حفظ می کنیم.

حسنی نقش رسانه ها را در کاهش اضطراب جامعه ناشی از برخی اخبار اغراق آمیز در خصوص کروناویروس و ایجاد اطمینان بخشی و آرامش در جامعه بسیار مهم توصیف کرد.

انتهای پیام/ 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا