Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۷/۰۵          آذربایجان‌ غربي سرزمین گمشده گردشگری

آذربایجان غربي یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور به حساب می‌آید که زیبایی‌ها و نقاط گردشگری آن باعث شده مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در ایام مختلف سال و به خصوص روزهای تعطیل به این استان سفر کنند.

به گزارش ناي قلم، یک هزار و 472 اثر تاریخی ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی در آذربايجان غربي باعث شده تا این استان به يكي از قطب گردشگری در کشور تبدیل شود.

صنعت گردشگری صنعتی پویا و با آینده‌ روشن تلقی می‌شود، سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌ های گردشگری روبه افزایش است.

امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است چرا که این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پردرآمد و اشتغال زا به حساب می‌آید.

گردشگری برای استان‌هایی همچون آذربایجان غربي که چندین هزار اثر تاریخی، گردشگری و روستاهای هدف گردشگری دارد، می‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد و عامل رونق اقتصادی در استان تبدیل شود، چه بسا ظرفیت‌های بالای گردشگری در آذربایجان غربي با وجود پتانسیل‌های بالقوه و قابل توجه و حضور گسترده مسافران، در راستای توسعه اقتصادی استان مورد استفاده مناسب قرار نگرفته و مغفول مانده است.

همچنین باید فضای فعالیت در حوزه گردشگری طوری باشد که برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران جاذبه داشته و آن‌ها از سود معقول و امنیت سرمایه خود در این فضا اطمینان داشته باشد.

هر گردشگر می‌تواند به یك فرصت شغلی تبدیل شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری گفت: هر گردشگر می‌تواند به یک فرصت شغلی تبدیل شود.

جلیل جباری اظهار كرد: انتخاب شعار یک میلیارد فرصت اشتغال، یک میلیارد گردشگر در سال 2015 توسط سازمان جهانی گردشگری بدین معناست که حضور هر گردشگر می‌تواند یک فرصت شغلی ایجاد کند.  

وی با اشاره به سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور افزود : 10 در صد تولید ناخالص داخلی کشور و 6 درصد صادرات مربوط به صنعت گردشگری بوده به طوري كه این صنعت را می‌توان سومین صنعت پر درآمد اقتصادی معرفی کرد.

جباری روز جهانی گردشگری را فرصت مناسبی برای حل موضوعات و مسائل حوزه گردشگری دانسته و تصریح کرد : معتقدم این روز فرصت مناسبی است تا دستگاه‌های اجرایی استان مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه را واکاوی کرده و در کنار یکدیگر و با حمایت هم نسبت به رفع موانع موجود اقدام نماییم.

جباری با اشاره به اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در طول یک سال گذشته در حوزه گردشگری اضافه کرد: برگزاری جلسات متعدد و منظم ستاد اجرایی خدمات سفر استان به عنوان دبیرخانه ستاد همکاری با سپاه شهدا استان در خصوص راهیان نور حل مشکلات فعالان حوزه گردشگری سلامت از طریق دانشگاه علوم پزشکی تشکیل کمیته های کارشناسی بین استان‌های ایران و ترکیه جهت تبادل تورهای مشترک انعقاد قرارداد با صدا و سیمای استان در جهت معرفی هرچه بیشتر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بخشی از اقداماتی است که در طول این مدت توسط این اداره کل انجام گرفته است.

وی استان آذربایجان غربی را دارای پتانسیل‌های فراوانی در خصوص تنوع اقوام، اقلیم و جاذبه های گردشگری معرفی کرده و افزود: اگر بتوانیم تقویم گردشگری تهیه کرده و به عنوان سالنمای گردشگری منتشر کنیم خواهیم توانست برای علاقه‌مندان این حوزه برنامه های خوبی تدارک ببینیم.

جباری ضمن اشاره به سیاست‌های کلی در تدوین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام به دو نکته در حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی بسیار اهمیت داده‌اند که این موضوع مسئولیت ما را در این خصوص سنگین‌تر کرده به طوري كه در ابلاغ این سیاست‌ها بحث توسعه پایدار صنعت ایرانگردی به گونه ای مطرح شده که بایستی تعداد ایرانگردان خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه به 5 برابر وضع موجود برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نقش استاندار را در اصلاح جهت‌گیری‌های بودجه ای مربوط به حوزه های سرمایه گذاری گردشگری را بسیار با ارزش عنوان كرد و افزود: اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در سال 92 تعداد پروژه های استانی این اداره کل 15 عدد بوده که در سال 93 به 20 پروژه افزایش یافته و با حمایت‌های استاندار تعداد پروژه‌های مرمتی و سرمایه گذاری در سال 94 به 100 عنوان با بودجه ای بالغ بر یک صد میلیارد ریال رسیده است.

جباری در انتها ضمن قدردانی از تمام تشکل‌های صنفی و غیر صنفی مرتبط با حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: در مقایسه تعداد گردشگران ورودی خارجی با تعداد گردشگران خروجی در سال‌های 93 و 94 متوجه افزایش تعداد گردشگران ورودی نسبت به گردشگران خروجی از مرزهای استان می‌شویم که این آمار نویدبخش توسعه صنعت گردشگری استان در سایه امنیت و آرامشی است که در استان برای گردشگران فراهم شده است.

گفتنی است در این مراسم از نرم افزار گردشگری مجازی که مدیریت هتل سه ستاره آریا ارومیه تهیه کرده بود رونمایی شده و از تعدادی از فعالان صنعت گردشگری استان قدردانی شده و به تعدادی از کودکان بی سرپرست بهزیستی ارومیه که جاذبه های گردشگری را نقاشی کرده بودند جوایزی اهداء شد.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا