Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۱۰/۰۴          کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی تعطیل شد!

وقتی از فرهنگ سخن به میان می آید، در وهله اول موضوعاتی در ذهن آدمی نقش می بندد که کارکرد اجتماعی دارند.

یکی از فاکتورهای مهم در این فرایند میزان مطالعه و کتابخوانی مردم است از این رو ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی در یک کشور به حساب می آید.

طبق آمار ارائه شده میزان مطالعه و كتابخواني از وضعيت مطلوبي برخوردار نیست

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که نداشته و مردم به دلایل مختلفی از خريد و يا مطالعه كتاب لذا لازم است تا اقدامات لازم و جدي برای ترويج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت بگیرد.

اما در این راستا راهکار چیست؟ به نظر می رسد نهادهاي مختلف مانند خانواده، مدارس، دانشگاه ها، كتابداران و كتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌هاي گروهي، ناشران و كتاب فروشي‌ها هر یک به نوعی در این زمینه نقش دارند و ضروری است برای ترویج فرهنگ مطالعه و رشد و توسعه فرهنگی گام بردارند.

امروزه کتابخانه ها یکی از مکان هایی هستند که نقش مهمی در بسط و توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارند و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خودآموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده اند.

كتابخانه، نهادی اجتماعی است كه با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر امكان رشد اندیشه، شكوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جستجوگر را فراهم می كند.

با توجه به گسترش روزافزون علوم و فنون در زمان ها و مكان های مختلف تنها كتابخانه است كه دسترسی آسان به انبوه دانش آدمی را میسر می سازد و تبادل افكار را به بار می آورد.

کتابخانه‌های عمومی در زمره مهم‌ترین نهادهای اجتماعی اصیل در شکل‌دهی و پشتیبانی از رفتار اطلاعاتی بالغ در مواجهه با پدیده‌های نوین اطلاعاتی حال و آینده قلمداد می‌شوند.

کتابخانه‌های عمومی با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تعامل بدون تبعیض با اقشار مختلف مردم، گام‌های بلندی در تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد دسترسی آحاد مردم به کتاب و منابع اطلاعات برداشته‌اند.

با این حال، این نهاد به صورت جدی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد که اگر بخواهیم به طور مصداقی به آن اشاره ای داشته باشیم تعطیلی کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی است که دلیل آن بهانه‌گیری هیات امنای مسجد عنوان شده است.

کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی واقع در مجاورت مسجد قائم ارومیه حدود ۶۰۰ عضو فعال دارد که در سال های اخیر کتابخوان برتر استان از میان اعضای این کتابخانه و خود کتابخانه نیز به عنوان کتابخانه برتر استانی انتخاب شده است.

 در خصوص دلایل تعطیلی این کتابخانه پای صحبت سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی نشستیم. منوچهر جعفری می گوید: برخی اختلاف‌های جزئی اما قابل حل موجب تعطیلی کتابخانه شده است.

وی توضیح می دهد: اختلاف در سند ملکی به ظاهر از دلایل بسته شدن کتابخانه قائم(عج) از سوی هیات امناست.

جعفری می افزاید: حل مشکل این کتابخانه به تعامل بیش از پیش امام جماعت و هیات امنای مسجد قائم با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان نیاز دارد و انتظار می‌رود مسوولان استان و به خصوص نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با توجه به اهمیت این کتابخانه به موضوع ورود کنند و از تداوم تعطیلی آن جلوگیری کنند.

به گفته سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، با ورود مسوولان و در سایه جلوگیری از تعطیلی این کتابخانه در این برهه حساس امتحانات می‌توان از لطمه خوردن به قشر علمی و فرهنگی منطقه جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام جواد حسین‌خانی روحانی و امام جماعت مسجد قائم نیز هیات امنای مسجد را تصمیم‌گیر اصلی عنوان می کند و اظهار می دارد: هیات امنا باید در خصوص فعالیت کتابخانه تصمیم بگیرد و موضوع هیچ ارتباطی به بنده ندارد.

وی تاکید می کند: بنده یک روحانی هستم و طبق نظر هیات امنا در مسجد حضور می‌یابم؛ اگر هیات امنا اعلام کند که به مسجد نروم، من نیز همین کار را می‌کنم و نظر اصلی در خصوص امور مسجد و همچنین فعالیت کتابخانه قائم را باید از هیات امنا پیگیری کنید.

مسوول کتابخانه قائم ارومیه هم اظهار می دارد: این کتابخانه در فضای ۱۴۰ مترمربعی قرار دارد که ۶۰۰ عضو فعال دارد و ۲۱ هزار جلد کتاب را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

فریبا پالیز ادامه می دهد: در طول یک‌ماه ۶۵۰ جلد کتاب از این کتابخانه به امانت داده می‌شود و حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد.

وی با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان آبان‌ماه این کتابخانه، اضافه می کند: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر طی ماه گذشته به کتابخانه قائم مراجعه کردند که این آمار نشان از اهمیت این کتابخانه دارد.

پالیز تاکید می کند: تمام اعضای محله حتی خود اعضای مسجد از کتابخانه و کتب موجود در آن استفاده می‌کنند ولی به دلایل مختلف برخی اعضای هیات امنا از وجود این کتابخانه ناراضی هستند.

وی اظهار می دارد: طی امسال این کتابخانه با پافشاری هیات امنای مسجد سه‌بار تعطیل شده و  بعد از تعطیلی نیز با پادرمیانی مسوولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان دوباره بازگشایی شده‌است.

پالیز خاطرنشان می کند: از ۲۳ آذرماه بازهم این کتابخانه با پافشاری هیات امنا تعطیل شد و بازگشایی آن دغدغه اصلی اعضا و اهالی این منطقه است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با تاکید بر اینکه مشکل کتابخانه قائم ارومیه باید در سریع‌ترین زمان ممکن در محافل فرهنگی و تصمیم‌ساز مورد بررسی قرار گیرد، بیان می کند: کتابخانه محلی برای گسترش فرهنگ است و بدون‌شک روحانی و هیات امنای مسجد از گسترش فرهنگی استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا